Gå til innhold

Overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nå blødd i 14 dager og er bekymret. Har alltid hatt regelmessig mens med ytterst få ganger at den kan komme litt for sent eller for tidlig. Nå gikk jeg ti dager over tiden og har blødd i 14 dager. Jeg er 46 år. Blødde litt sparsommelig den første uken, men nå blør jeg mer vanlig. Hvorfor varer den så lenge, er dette normalt i overgangsalderen? Har litt menssmerter som vanlig. Har jeg hoppet over en eggløsning eller? Derfor jeg blør så lenge? Blødningene er lyse og ikke mørke om det har noe å si.

Anonymkode: dfdd5...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gikk jeg ti dager over tiden og har blødd i 14 dager. Jeg er 46 år. Blødde litt sparsommelig den første uken, men nå blør jeg mer vanlig. Hvorfor varer den så lenge, er dette normalt i overgangsalderen? 

De fleste typer blødningsforstyrrelser er "normale" i den alderen, dessverre. Eggløsningen blir mer uregelmessig. Noen får mensen hyppigere en periode, før det blir lengre pauser. Noen går i årevis uten å vite når neste blødning kommer, for andre tar det bare brått slutt.

Jeg tror det er vanlig at mensen varer lenger hvis man har gått en god stund over tiden. Særlig hvis det tar litt tid før den kommer ordentlig i gang.

PS: Gynekologen er ikke her lenger. Men du finner masse info om dette på nettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, laban skrev:

De fleste typer blødningsforstyrrelser er "normale" i den alderen, dessverre. Eggløsningen blir mer uregelmessig. Noen får mensen hyppigere en periode, før det blir lengre pauser. Noen går i årevis uten å vite når neste blødning kommer, for andre tar det bare brått slutt.

Jeg tror det er vanlig at mensen varer lenger hvis man har gått en god stund over tiden. Særlig hvis det tar litt tid før den kommer ordentlig i gang.

PS: Gynekologen er ikke her lenger. Men du finner masse info om dette på nettet.

 

Håper noen kvinner som har vært i overgangsalderen kan svare her da, synd at det ikke er eksperter som kan svare. Takk for svar :)

Anonymkode: dfdd5...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kvinner som har vært i overgangsalderen kan svare her da

Jeg er en av dem. Jeg hadde mensen siste gang da jeg var ti år eldre enn deg. Men de siste årene var det heldigvis lenge mellom hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Jeg er en av dem. Jeg hadde mensen siste gang da jeg var ti år eldre enn deg. Men de siste årene var det heldigvis lenge mellom hver gang.

Hadde du langvarig mensen ?

Anonymkode: dfdd5...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kvinner som har vært i overgangsalderen kan svare her da, synd at det ikke er eksperter som kan svare. Takk for svar :)

Anonymkode: dfdd5...073

Jeg er 50 år og er såvidt i overgangsalderen, har hatt hetetokter av og til i noen år, men lite mensforstyrrelser. Mensen er ganske så stabil, litt kortere sykluser, kortere og mer sparsommelige blødninger, dette har vel kommet gradvis de siste 5 årene kanskje. Har til tider hatt perioder med spotting, spesielt etter samleie, i perioden fra eggløsning til mens.

Større og langvarige blødninger bør undersøkes av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du langvarig mensen ?

Anonymkode: dfdd5...073

Da det ble lenge mellom hver gang, varte den litt lenger enn ellers - typisk var både "start- og avslutningsfasen" litt mer langvarig, slik at antall dager totalt ble litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kvinner som har vært i overgangsalderen kan svare her da, synd at det ikke er eksperter som kan svare. Takk for svar :)

Anonymkode: dfdd5...073

Det er normalt. Hos meg begynte det etter fylte 50 med kortere tid mellom menstruasjonene. Deretter kom det en periode hvor det kunne gå lenger tid mellom, men da hente det at den kunne vare i 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er 50 år og er såvidt i overgangsalderen, har hatt hetetokter av og til i noen år, men lite mensforstyrrelser. Mensen er ganske så stabil, litt kortere sykluser, kortere og mer sparsommelige blødninger, dette har vel kommet gradvis de siste 5 årene kanskje. Har til tider hatt perioder med spotting, spesielt etter samleie, i perioden fra eggløsning til mens.

Større og langvarige blødninger bør undersøkes av lege.

Ja må nesten kontakte lege ser jeg :( For dt stopper jo ikke å blø

Anonymkode: dfdd5...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.4.2019 den 19.31, Nicklusheletida skrev:

Det er normalt. Hos meg begynte det etter fylte 50 med kortere tid mellom menstruasjonene. Deretter kom det en periode hvor det kunne gå lenger tid mellom, men da hente det at den kunne vare i 14 dager.

Tusen takk for svar. Mine blødninger stoppet opp heldigvis nå og ikke blødd i dag. Så varte i 14 dager . Så får se det an litt, ble litt mer beroliget etter det du skrev

Anonymkode: dfdd5...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...