Gå til innhold

Betaling for å bo hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et tema litt på siden kanskje.....

Jeg er 100% ufør grunnet psykisk sykdom og er alene med 2 barn (far er død). Det eldste barnet har Asperger og er vedtatt 100% ung ufør fra og med juni måned, siden hun da blir 18 år. Fagpersoner mener 18 åringen aldri vil være i stand til å bo for seg selv, så det er ingen planer om å flytte ut. Så da blir spørsmålet: Hvor mye skal hun betale for seg hjemme?

Jeg vil "tape" ca. 10 000,- i mnd. når hun blir 18 år. Summen er bidrag og diverse stønader som avsluttes når barnet blir 18. Eventuell betaling fra min datter er ment til å dekke alt av hennes utgifter, slik at jeg "forsørger" henne videre som jeg gjør idag. Men er det ikke for mye å forlange at hun skal betale 10 000,-? Jeg får både ja og nei av de jeg spør så jeg spør dere?

Anonymkode: 20798...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer litt an på din inntekt også, og hva du har råd til. 

Personlig synes jeg 10 er mye av en 18-åring. Samtidig vil det kanskje ikke bli billigere for henne om hun skal leie egen leilighet også (det kommer an på hvor dere bor). 

Hva med 8? 

Anonymkode: 81a08...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min inntekt er uføretrygd ca. 20 000,- i mnd. Vi bor i Bergen, om hun noen gang flytter blir det til omsorgsbolig og der ligger prisene på ca. 13 000,- har jeg hørt.

Anonymkode: 20798...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min inntekt er uføretrygd ca. 20 000,- i mnd. Vi bor i Bergen, om hun noen gang flytter blir det til omsorgsbolig og der ligger prisene på ca. 13 000,- har jeg hørt.

Anonymkode: 20798...7a9

Ok. Hvis hun betaler 10, så har hun igjen 5-6 som hun kan bruke på seg selv? 

Jeg ville tatt 8 mens hun bor hjemme mot at hun setter minst 2.000 på sparekonto eller BSU hver mnd hvis du har råd til det. 

Anonymkode: 81a08...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, PåDolAvOgTil skrev:

Hun vil få litt over 15-16 tusen og om 2 år vil hun få 2-3 tusen mer

Da tenker jeg 10.000 er greit. Hun vil ha ganske mye igjen til personlig forbruk.

Anonymkode: d7cde...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PåDolAvOgTil
13 minutter siden, kupton skrev:

10.000 er absolutt ikke for mye. Jeg antar at hun da har mer igjen til personlig forbruk enn det du har.

Det har du rett i, takk for svar.

Jeg har bekymret meg mye for at jeg skal "svindle" min datter, da det er jeg som skal styre hennes økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvis hun betaler 10, så har hun igjen 5-6 som hun kan bruke på seg selv? 

Jeg ville tatt 8 mens hun bor hjemme mot at hun setter minst 2.000 på sparekonto eller BSU hver mnd hvis du har råd til det. 

Anonymkode: 81a08...667

Ingen vits i å spare i BSU hvis hun aldri kommer til å kjøpe egen bolig. 

Anonymkode: 40793...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PåDolAvOgTil

Tusen takk for svar alle sammen, veldig greit å få flere syn på saken.

Takk for at dere tok dere tid til å svare og fortsatt god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...