Gå til innhold

Til dere som er eller har vært gjennom overgangsalder.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det begynner å nærme seg slutten på mensen her nå. Jeg har ikke hatt mensen siden slutten av januar eller begynnelsen av februar. Fyller 53 om et par måneder, så dette er som forventet.

Men det som gjør meg litt bekymret er at jeg noen ganger blør etter sex . I går gjorde det vondt fordi han kom for langt inn ( Noe som av og til skjer etter hvor jeg er i syklusen ) og i dag tidlig blødde jeg.

Nå er det stopp igjen og da kan ikke dette være mensen. 

Trenger jeg å dra til legen med dette eller har andre i overgangsalder opplevd det samme ?

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Trenger jeg å dra til legen med dette eller har andre i overgangsalder opplevd det samme ?

Jeg er et par år yngre enn deg, har fremdeles regelmessig mens, men har i perioder de siste årene spottet etter samleie i perioden mellom eggløsning og mens. Har ikke vært hos legen for dette for det har vært såpass lite, bare litt rosa utflod like etterpå egentlig. Om du er engstelig så er det bare å ta en tur til legen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg er et par år yngre enn deg, har fremdeles regelmessig mens, men har i perioder de siste årene spottet etter samleie i perioden mellom eggløsning og mens. Har ikke vært hos legen for dette for det har vært såpass lite, bare litt rosa utflod like etterpå egentlig. Om du er engstelig så er det bare å ta en tur til legen. :) 

Jeg er ikke veldig bekymret, men det lå en del friskt blod i toalettet i dag. 

Jeg går jo aldri til legen for noe som helst, men lurer på om jeg skal gjøre det nå. Det kan være greit å få utelukket celleforandringer. 

Godt å høre at du opplever noe lignende, så tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er ikke veldig bekymret, men det lå en del friskt blod i toalettet i dag. 

Jeg går jo aldri til legen for noe som helst, men lurer på om jeg skal gjøre det nå. Det kan være greit å få utelukket celleforandringer. 

Godt å høre at du opplever noe lignende, så tusen takk for svar :)

Har ikke opplevd at det har kommet blod dagen etter da, ta en tur til legen du, kanskje det er på tide med celleprøve samtidig.. :) Det er det nemlig hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
26 minutter siden, Lillemus skrev:

Har ikke opplevd at det har kommet blod dagen etter da, ta en tur til legen du, kanskje det er på tide med celleprøve samtidig.. :) Det er det nemlig hos meg...

Ja, det er mange år siden sist og når jeg tenker etter så nevnte gynokologen at hun trodde jeg hadde endometrise og spurte om jeg hadde vondt under sex . 

Det hadde jeg ikke den gangen, så jeg har ikke tenkt noe mer på det.

I går hadde jeg skikkelig støtsmerter og har kjent det tidligere også etter at jeg fikk ny kjæreste, men det varierer så veldig. Akkurat som livmora endrer størrelse. Rart.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I går hadde jeg skikkelig støtsmerter og har kjent det tidligere også etter at jeg fikk ny kjæreste, men det varierer så veldig. Akkurat som livmora endrer størrelse. Rart.

Du må ta celleprøve hvert 3. år! *streng pekefinger* Jeg opplever også en sjelden gang plutselige støtsmerter under samleie, virker nesten som livmora plutselig er lengre ned, men så kan det gå lenge til neste gang, ikke mange dagene siden sist jeg opplevde det faktisk. Men endo har jeg nok ikke, har ingen symptomer på det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svetter mye om natta for tiden. Ingen blødningsforstyrrelser. Er 48 år. Har hatt perioder med nattesvette tidligere,  men det er mer intenst nå. Mulig overgangsalder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg svetter mye om natta for tiden. Ingen blødningsforstyrrelser. Er 48 år. Har hatt perioder med nattesvette tidligere,  men det er mer intenst nå. Mulig overgangsalder?

Kjøp ulldyne :D  Jeg har lett for å svette skikkelig om natta, spes rett før mensen. Fikk ulldyne for litt over en mnd siden.Har ikke svetta en dråpe siden da. Kanskje litt kort tid for å uttale seg, jeg er ganske sikker på at den sørger for at jeg ikke svetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Mulig overgangsalder?

Absolutt, ifølge mange av mine venninner.

Jeg hadde omtrent ingen typiske overgangsalder-plager, bortsett fra at termostaten min var innstilt litt feil. Det var ikke spesielt merkbart om natten, men jeg fikk ofte en kraftig "varmebølge" rett etter at jeg våknet om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Kjøp ulldyne :D  Jeg har lett for å svette skikkelig om natta, spes rett før mensen. Fikk ulldyne for litt over en mnd siden.Har ikke svetta en dråpe siden da. Kanskje litt kort tid for å uttale seg, jeg er ganske sikker på at den sørger for at jeg ikke svetter.

Samme erfaring her. :) Med kunstfiberdyne og til en viss grad også dundyne, svetter jeg som en gris og må ha håndkle ved sengen! Seriøst. Med ulldyna er det veldig sjelden jeg våkner svett, da skal det være temmelig varmt i rommet! Den puster så deilig og holder meg tørr og temperert - elsker den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg svetter mye om natta for tiden. Ingen blødningsforstyrrelser. Er 48 år. Har hatt perioder med nattesvette tidligere,  men det er mer intenst nå. Mulig overgangsalder?

Det var nattsvette det begynte med hos meg, men bare i pms - perioden.Etter fylte 50 begynte mensen å bli litt uregelmessig. Det kunne gå 3 uker eller 5 uker og den hadde alltid vært regelmessig før. Nå tror jeg at det nærmer seg helt stopp, men noen store plager har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var nattsvette det begynte med hos meg, men bare i pms - perioden.Etter fylte 50 begynte mensen å bli litt uregelmessig. Det kunne gå 3 uker eller 5 uker og den hadde alltid vært regelmessig før. Nå tror jeg at det nærmer seg helt stopp, men noen store plager har jeg ikke.

Jeg har forresten hatt kortere sykluser de siste 3-4 årene, på 3-3,5 uker. Har aldri hatt pms-plager, heller ikke plager med mensen. Litt nattesvette er helt overkommelig 😊

Men hvor lenge er det vanlig at denne perioden varer? Dette kan jeg veldig lite om, merker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trine skrev:

Kjøp ulldyne :D  Jeg har lett for å svette skikkelig om natta, spes rett før mensen. Fikk ulldyne for litt over en mnd siden.Har ikke svetta en dråpe siden da. Kanskje litt kort tid for å uttale seg, jeg er ganske sikker på at den sørger for at jeg ikke svetter.

Bruker dundyne. Liker den godt. Ligger ofte i ulltrøye, men ikke alltid. Merker ikke særlig forskjell på svettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
13 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har forresten hatt kortere sykluser de siste 3-4 årene, på 3-3,5 uker. Har aldri hatt pms-plager, heller ikke plager med mensen. Litt nattesvette er helt overkommelig 😊

Men hvor lenge er det vanlig at denne perioden varer? Dette kan jeg veldig lite om, merker jeg...

Litt uregeligmessig mens begynte først like etter at jeg fylte 50 år. Helt frem til da var den regelmessig. Det begynte med kortere sykluser, deretter endret det seg til lengre sykluser. Så lang tid som det har gått nå, har ikke skjedd før, så nå lurer jeg på om det er slutt. Denne perioden har altså vart i underkant av 3 år.

Pms- svette om natta hadde jeg i flere år før dette startet. Jeg er fortsatt ikke særlig plaget med hetetokter på dagen. Kan kjenne en liten bølge komme en skjelden gang, men det er ikke plagsomt.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, påskelilje skrev:

Bruker dundyne. Liker den godt. Ligger ofte i ulltrøye, men ikke alltid. Merker ikke særlig forskjell på svettingen.

Dun er jo klamt. Hadde det ikke vært for at ull er tungt, hadde jeg hatt ullsovepose på tur 😅 Ulltrøye gjør heller ikke helt samme nytta. Nå er det lenge siden jeg har brukt dundyne da, så jeg skal ikke uttale meg for hardt om det. Og jeg har vel egentlig ikke blitt så svett om natta i telt, som jeg kan bli hjemme. Heldigvis! Det hadde vært rimelig krise meg våt sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lillemus skrev:

Samme erfaring her. :) Med kunstfiberdyne og til en viss grad også dundyne, svetter jeg som en gris og må ha håndkle ved sengen! Seriøst. Med ulldyna er det veldig sjelden jeg våkner svett, da skal det være temmelig varmt i rommet! Den puster så deilig og holder meg tørr og temperert - elsker den!

Skal innrømme jeg trodde du overdrev litt, men jeg har faktisk ikke svettet noe. Har vært oppe i 19 grader på soverommet også, og det er jo ganske varmt. Jeg er veldig glad du anbefalte den. Og nå har jeg anbefalt den videre til en kompis som fant ut at han måtte ha en sånn dyne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Trine skrev:

Kjøp ulldyne :D  Jeg har lett for å svette skikkelig om natta, spes rett før mensen. Fikk ulldyne for litt over en mnd siden.Har ikke svetta en dråpe siden da. Kanskje litt kort tid for å uttale seg, jeg er ganske sikker på at den sørger for at jeg ikke svetter.

Hvor har du kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Trine skrev:

Dun er jo klamt. Hadde det ikke vært for at ull er tungt, hadde jeg hatt ullsovepose på tur 😅 Ulltrøye gjør heller ikke helt samme nytta. Nå er det lenge siden jeg har brukt dundyne da, så jeg skal ikke uttale meg for hardt om det. Og jeg har vel egentlig ikke blitt så svett om natta i telt, som jeg kan bli hjemme. Heldigvis! Det hadde vært rimelig krise meg våt sovepose.

Vi har dundyner. Deilig om vinteren, men ikke nå. Tror jeg må prøve ulldyne jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tidelig ute. Siden 46. år hadde jeg ingen mens. Med 48 har jeg mye tørrhet og svie. Nå skal jeg tar litt hormoner. Det hele svettegreia hadde jeg med 45 tror jeg. Jeg spør meg når overgangsalderen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...