Gå til innhold

En gang ustabil- alltid ustabil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok. Takk. Dette var bekreftende svar for meg. Jeg kal aldri mer slippe noen inn på meg. Jeg har idag blitt dømt fordi jeg har valgt å åpne meg og fortelle noen om mine følelser som jeg aldri ville vist. Jeg vil ikke fremstå som ustabil, og det er en av grunnene til at jeg ikke viser noen følelser. 

Anonymkode: cea0d...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk. Dette var bekreftende svar for meg. Jeg kal aldri mer slippe noen inn på meg. Jeg har idag blitt dømt fordi jeg har valgt å åpne meg og fortelle noen om mine følelser som jeg aldri ville vist. Jeg vil ikke fremstå som ustabil, og det er en av grunnene til at jeg ikke viser noen følelser. 

Anonymkode: cea0d...230

Jeg vil vel påstå at dersom jeg kjenner noen som aldri viser følelser ville jeg sett på det som ganske spesielt.

Anonymkode: 6fa14...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer aldri til å stole på noen mer. Hadde jeg visst at jeg ville bli dømt på denne måten ville jeg aldri åpnet meg. Dette var ekstremt sårt for meg å få vite. Denne tråden bekreftet bare det jeg fikk vite idag. Skulle ønske vedkommede hadde sagt det til meg før, så hadde jeg ikke åpnet meg mer. Men nå er det slutt. 

Takk for meg. 

Anonymkode: cea0d...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idag fikk jeg også se hvor lite verdt jeg faktisk er. Men jeg skal aldri slippe noen inn på meg mer. Ingen skal få se hvordan jeg sliter med følelser, og jeg skal unngå alt og alle som trigger meg. Jeg stoler ikke på noen. 

Takk også til Kupton som i denne tråden bekrefter hvilket syn han har på meg. 

Anonymkode: cea0d...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk også til Kupton som i denne tråden bekrefter hvilket syn han har på meg. 

Jeg tolker det svaret @Kupton "likte", slik: Man blir ikke sett på som "alltid ustabil" selv om man tidligere har vist eller fortalt at man har vært det. Det er hvorvidt man framstår som konstant ustabil, som er avgjørende.

Et (sikkeet litt teit) eksempel: Mange kvinner kan fortelle at de hadde (tilløp til) spiseforstyrrelser som tenåringer. Det er velkjent at noen av disse kommer til å slite med mat og spising store deler av livet. Hvis to kolleger du pleier å spise lunsj med, forteller deg at de hadde en slik periode da de var unge, ville du da automatisk anta at begge fortsatt hadde spiseforstyrrelser? Eller ville du skjelnet mellom hun som forsyner seg normalt i kantina og tar et kakestykke når noe skal feires, og hun som alltid har med seg matpakke med to gulrøtter og en proteinkjeks?

Jeg mener ikke å være flåsete. Håper ikke dette svaret gjør ting verre for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, laban skrev:

Jeg tolker det svaret @Kupton "likte", slik: Man blir ikke sett på som "alltid ustabil" selv om man tidligere har vist eller fortalt at man har vært det. Det er hvorvidt man framstår som konstant ustabil, som er avgjørende.

Et (sikkeet litt teit) eksempel: Mange kvinner kan fortelle at de hadde (tilløp til) spiseforstyrrelser som tenåringer. Det er velkjent at noen av disse kommer til å slite med mat og spising store deler av livet. Hvis to kolleger du pleier å spise lunsj med, forteller deg at de hadde en slik periode da de var unge, ville du da automatisk anta at begge fortsatt hadde spiseforstyrrelser? Eller ville du skjelnet mellom hun som forsyner seg normalt i kantina og tar et kakestykke når noe skal feires, og hun som alltid har med seg matpakke med to gulrøtter og en proteinkjeks?

Jeg mener ikke å være flåsete. Håper ikke dette svaret gjør ting verre for deg. 

Jeg skjønner. Men jeg tolker det som at jeg blir sett på som ustabil (resten av livet) fordi jeg over tid har fortalt noen hvordan jeg har det på innsiden. Jeg hater å bli sett på som ustabil og har hele livet bestrebet meg på å fremstå som stabil og ikke vist følelser. Derfor var dette ekstremt sårt for meg, og jeg kommer aldri til å stole på noen mer. Skulle aldri åpnet opp. 

Anonymkode: cea0d...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo følelsesmessig ustabil. Du kan hate det herfra til månen, men det hjelper ingenting. Første skritt mot å ikke være det resten av livet er å erkjenne at du er det - nå. Det er ikke noe du har valgt. Du er blitt sånn av en grunn. Du kan kun velge å reagere annerledes når du først tar eierskap og ansvar for dine følelsesmessige reaksjoner, sånn de utspiller seg nå. 

Anonymkode: 03908...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner. Men jeg tolker det som at jeg blir sett på som ustabil (resten av livet) fordi jeg over tid har fortalt noen hvordan jeg har det på innsiden. Jeg hater å bli sett på som ustabil og har hele livet bestrebet meg på å fremstå som stabil og ikke vist følelser. Derfor var dette ekstremt sårt for meg, og jeg kommer aldri til å stole på noen mer. Skulle aldri åpnet opp. 

Anonymkode: cea0d...230

Det er gjerne slik man føler når man endelig har åpnet opp og snakket med noen om vanskelige føleser. Det kan være skikkelig « skummelt» og vondt. Har opplevd dette selv. Man føler seg « naken» , avslørt og uten forsvar og den veldig ubehagelige følesen av skam dukker gjerne opp. Skam er egentlig en følelse av uverdighet og man får behov for å skjule seg igjen. Man føler at andre dømmer en og blir veldig følsom for kritikk når man har det slik. Etter hvert har det blitt lettere å stole på folk og jeg har forstått at vi mennesker ikke er så ulike. Mye rart vi mennesker både tenker og føler på. Håper du klarer å forsette å være åpen med hvordan du har det og finner noen du kan stole på og få god hjelp. 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det kommer frem av innlegget at du er ganske ustabil akkurat nå. Det kan man se på svarene dine og hvordan du tolker andres svar.

Det som egentlig blir sagt til deg er dette: - Nei, du trenger ikke alltid bli sett på som ustabil. Det er et positivt svar til deg som reagerer negativt på.

Sett utenifra er det vanskelig å forstå hvorfor du gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idag fikk jeg også se hvor lite verdt jeg faktisk er. Men jeg skal aldri slippe noen inn på meg mer. Ingen skal få se hvordan jeg sliter med følelser, og jeg skal unngå alt og alle som trigger meg. Jeg stoler ikke på noen. 

Takk også til Kupton som i denne tråden bekrefter hvilket syn han har på meg. 

Anonymkode: cea0d...230

Du er selvfølgelig verdt noe, det er det ingen tvil om. Det kan nesten virke litt som at du søker bekreftelse fra andre på at du ikke er verdt noe. Hvorfor søker du ikke heller bekreftelse på at du er verdt noe? 

Dersom ingen andre klarer å overbevise deg om det, så må du kanskje prøve å overbevise deg selv? Det kan være jeg kommer med dårlige forslag nå, men kan det hjelpe på selvfølelsen å gjøre noe fint for de rundt deg? Hvis du gjør noe for andre som du vet at de vil bli glad for, så får du jo et helt konkret bevis på at du ikke er en byrde. Da er du derimot en hjelpende hånd. Det kan være du allerede stiller mye opp for de rundt deg altså, det vet jeg ingenting om.  

Et annet forslag er psykodynamisk psykoterapi, hvis du ikke allerede har forsøkt det. Det er en terapiform som skiller seg litt fra kognitiv terapi. Jeg har selv gode erfaringer med begge terapiformer. I psykodynamisk terapi retter man seg mot problemer som preger personligheten, og man blir mer bevisst på sin egen selvopplevelse og hvordan man fungerer i relasjoner til andre mennesker. Så det kan være verdt et forsøk siden du føler deg mindreverdig og som en byrde for andre, det er nettopp slike problemer man tar tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det kommer frem av innlegget at du er ganske ustabil akkurat nå. Det kan man se på svarene dine og hvordan du tolker andres svar.

Det som egentlig blir sagt til deg er dette: - Nei, du trenger ikke alltid bli sett på som ustabil. Det er et positivt svar til deg som reagerer negativt på.

Sett utenifra er det vanskelig å forstå hvorfor du gjør det.

 

Hvordan kan du konkludere med dette? Egentlig kjenner ikke du denne personen nok til å si at hen er ustabil. Kommunikasjon er ganske komplisert og man kan lett komme med feile konklusjoner. Litt unødvendig å kalle en for ustabil som er spesielt sårbar for å bli kalt for dette? 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du konkludere med dette? Egentlig kjenner ikke du denne personen nok til å si at hen er ustabil. Kommunikasjon er ganske komplisert og man kan lett komme med feile konklusjoner. Litt unødvendig å kalle en for ustabil som er spesielt sårbar for å bli kalt for dette? 

Anonymkode: b36eb...27a

Her har vi en person som ikke ønsker å fremstå som ustabil.

Da ville det vært slemt og ikke nevne hva som oppfattes som nettopp ustabilt.

Trådstarter spør vel ikke for morro skyld ?

Nå vedkommende skriver dette :

- Jeg skal aldri stole på noen mer.

- Jeg er ikke noe verd, svarer litt aggresivt og totalt misforstår hva som blir skrevet, så må man jo kunne si at vedkommende oppleves som ustabil akkurat nå, når det er nettopp det hen vil unngå.

Jeg ser jo at personen er sårbar og antagelig deprimert, men svarene hen får bør gi håp. Det trenger ikke være slik for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Her har vi en person som ikke ønsker å fremstå som ustabil.

Da ville det vært slemt og ikke nevne hva som oppfattes som nettopp ustabilt.

Trådstarter spør vel ikke for morro skyld ?

Nå vedkommende skriver dette :

- Jeg skal aldri stole på noen mer.

- Jeg er ikke noe verd, svarer litt aggresivt og totalt misforstår hva som blir skrevet, så må man jo kunne si at vedkommende oppleves som ustabil akkurat nå, når det er nettopp det hen vil unngå.

Jeg ser jo at personen er sårbar og antagelig deprimert, men svarene hen får bør gi håp. Det trenger ikke være slik for alltid.

Hvordan mener du at dine kommentarer er til hjelp?. Og kan du gi en profesjonel definisjon av hvem man kan kalle for ustabil og ikke?. Hva legger fagfolk i ordet ustabil?. Kanskje vi har ulike oppfatninger av begrepet? 

Anonymkode: b36eb...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld meg altså, men jeg begynner å bli litt lei av dine hang-ups på hvor krenket du føler deg hele tiden. Du skriver jo her flere ganger i uka om at du nå har fått bekreftet at den og den ikke liker deg og at folk har gjort sånn og slik for å gjøre livet vanskelig for deg. 

Gjengangeren er at du har fått "bekreftet" fra ulike hold hvor lite verdt du er, og at du heretter derfor skal trekke deg unna de som fikk deg til å føle deg slik, og være for deg selv og bla bla bla. Dette tar du opp ofte.

Nå har du altså fått "bekreftet" at du viser for mye følelser, og også nå vil du trekke deg unna.

Men godt du har jobben, da. Uten den hadde du jo ikke orket å leve engang -i følge deg selv. 

Gjeeesp 😴😴😴

Anonymkode: f4328...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg altså, men jeg begynner å bli litt lei av dine hang-ups på hvor krenket du føler deg hele tiden. Du skriver jo her flere ganger i uka om at du nå har fått bekreftet at den og den ikke liker deg og at folk har gjort sånn og slik for å gjøre livet vanskelig for deg. 

Gjengangeren er at du har fått "bekreftet" fra ulike hold hvor lite verdt du er, og at du heretter derfor skal trekke deg unna de som fikk deg til å føle deg slik, og være for deg selv og bla bla bla. Dette tar du opp ofte.

Nå har du altså fått "bekreftet" at du viser for mye følelser, og også nå vil du trekke deg unna.

Men godt du har jobben, da. Uten den hadde du jo ikke orket å leve engang -i følge deg selv. 

Gjeeesp 😴😴😴

Anonymkode: f4328...858

Synes du dette var nødvendig? Hvordan kan dette hjelpe Ts?

Ts. Jeg var veldig ustabil før og stolte ikke på noen.  Det tok meg mange år å greie og stole på noen. Jeg er nok fortsatt litt ustabil,  men langt fra så mye jeg var før.  Vet også at mange ikke ser på meg som veldig ustabil lengre (det har jeg fått bekreftet)  Så det går an at folk endrer oppfatning av en.

Du er like verdifull som alle andre, det er det ingen tvil om. Kan du ikke prøve å tenke på noe som gjør deg godt istedenfor å tenke på de som du opplever at er negative mot deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at dine kommentarer er til hjelp?. Og kan du gi en profesjonel definisjon av hvem man kan kalle for ustabil og ikke?. Hva legger fagfolk i ordet ustabil?. Kanskje vi har ulike oppfatninger av begrepet? 

Anonymkode: b36eb...27a

Det er ingen her som kan vite om våre kommentarer er til hjelp. Alle prøver vel etter beste evne. Noe mer kan vi ikke gjøre.

Jeg kan ikke gi noen profesjonel definisjon nei. Jeg kan bare si hva jeg oppfatter som ustabilt og som du ser ut av andre svar her, er jeg ikke alene om oppfattelsen. 

Var det noe mer du ønsket å tilføye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...