Gå til innhold

Mulig aspergerdiagnose?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Etter en heller tøff periode, der jeg igjen ble tatt på alvor og fikk hjelp da jeg følte at jeg trengte det, er helsepersonell igjen tilbake til at jeg muligens har plager som er forenelig med asperger. Så nå skal jeg såvidt jeg forstår muligens gå videre med utredningen av det. Jeg møtte en fantastisk psykiater som hadde et veldig pragmatisk syn på diagnosen, men som også fikk meg til å se at det kunne være hensiktsmessig for eventuell tilrettelegging/samvær med andre å eventuelt sette diagnosen. Så kunne jeg eventuelt lære mer om hvordan jeg da best kan leve i samfunnet sammen med andre og eventuelt forebygge at jeg blir overveldet og at det blir kaos.

Jeg er veldig frem og tilbake når det gjelder om denne diagnosen kan passe. Det er så vanskelig å vurdere seg selv, og sine plager. Er jo dårlig i sosialt samspill og bruker mye energi på dette. I tillegg er jeg opptatt av hva som er riktig/galt og om det kan finnes noen regler for alt mulig. Men om dette og andre plager skyldes angst/personlighet eller annet synes jeg er vanskelig å vurdere. I tillegg synes jeg det er vanskelig å vurdere hva som er vanlig menneskelige plager som alle har. Kanskje jeg bare er ekstra sensitiv for vanlige problemer og takler lite av den grunn. Kanskje jeg er på vei i feil retning, og at jeg heller bare må jobbe med å ta meg sammen og håndtere det som er vanlige menneskelige plager som alle har. Det er jo vanskelig å vite om man for eksempel er vanlig keitete, glad i behagelige klær og liker å sitte i mørket for eksempel, eller om dette er ting som sammen med det andre kan tyde på mulig asperger.

Jeg er også redd for at jeg fremstår som noe annerledes i behandling og da jeg fikk akutthjelp enn det jeg er til vanlig. Er for eksempel noe vanskeligere å se på folk når jeg snakker om noe vanskelig, som i behandling, enn når jeg møter dem i andre settinger der jeg har bestemt meg for å se direkte på dem. 

Det er kanskje vanskelig å få tak på hva jeg spør om her, men jeg er altså så i tvil om hvorvidt asperger er riktig vei å gå. Er det slik at jeg skal ta det at flere behandlere har nevnt mulig asperger som grunn nok til å gå videre på utredning, selv om de bare ser meg i behandlingssituasjonen? Hva bør jeg gjøre før en eventuell videre utredning? Er redd jeg gjør dette på feil måte. Hvis jeg bare takler helt vanlige reaksjoner dårligere enn jeg burde, bruker jeg mye ressurser på dette som jeg ikke aner om er riktig. Synes det er så vanskelig å vurdere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta med deg dine refleksjoner rundt dette også inn i en utredning. Ta vare på innlegget ditt - og evt. andre ting du skriver om samme tema - og vis det til behandler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...