Gå til innhold

Står helt rådløs, hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke fortalt dette til en eneste sjel ennå. Sjefen har bedt meg vente med å fortelle det til noen. Men jeg kommer til å miste jobben jeg har. Det er lite sannsynlig at jeg får mer enn ekstravakter videre om jeg i det hele tatt er heldig å får noe. Vet ikke hvordan jeg skal klare meg videre fra juli måned av.. 

På toppen av dette så fikk jeg beskjeden om dette rett etter at jeg og min nye samboer har fått overtatt en ny leilighet Kontrakt er signert og vi skal flytte inn i midten av mai måned. Vi ble enig i at vi skal bo sammen, men ha hver vår økonomi, men dele på husleien. Dvs jeg skal betale min del og han sin del. Ble veldig bekymret nå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Min nye samboer vet det ikke ennå, for jeg har fått beskjed av sjefen om å ikke informere noen om dette inntil videre. Jeg vet ikke helt om hvordan jeg skal forholde meg til dette. Jeg håper på at det er muligheter for sosialstøtte, eller annen støtte selv om jeg deler bo med kjæresten. Frykter at han vil at vi skal flytte i fra hveandre om han hører dette. Men nå har jeg plutselig ikke et eneste sted å bo heller annet enn i den nye leiligheten. 

Noen som har tips i situasjonen? Hvordan jeg skal løse opp i dette? Jeg blir jo ganske stresset når jeg vet om hva som kommer til å skje. Jeg har itillegg et forbrukslån som jeg ikke vil klare å betale på når jeg mister jobb... så jepp jeg er dypt bekymret. Håper på å få noen råd om dette... Hva ville du gjort i mijn situasjon? 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fortalt dette til en eneste sjel ennå. Sjefen har bedt meg vente med å fortelle det til noen. Men jeg kommer til å miste jobben jeg har. Det er lite sannsynlig at jeg får mer enn ekstravakter videre om jeg i det hele tatt er heldig å får noe. Vet ikke hvordan jeg skal klare meg videre fra juli måned av.. 

På toppen av dette så fikk jeg beskjeden om dette rett etter at jeg og min nye samboer har fått overtatt en ny leilighet Kontrakt er signert og vi skal flytte inn i midten av mai måned. Vi ble enig i at vi skal bo sammen, men ha hver vår økonomi, men dele på husleien. Dvs jeg skal betale min del og han sin del. Ble veldig bekymret nå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Min nye samboer vet det ikke ennå, for jeg har fått beskjed av sjefen om å ikke informere noen om dette inntil videre. Jeg vet ikke helt om hvordan jeg skal forholde meg til dette. Jeg håper på at det er muligheter for sosialstøtte, eller annen støtte selv om jeg deler bo med kjæresten. Frykter at han vil at vi skal flytte i fra hveandre om han hører dette. Men nå har jeg plutselig ikke et eneste sted å bo heller annet enn i den nye leiligheten. 

Noen som har tips i situasjonen? Hvordan jeg skal løse opp i dette? Jeg blir jo ganske stresset når jeg vet om hva som kommer til å skje. Jeg har itillegg et forbrukslån som jeg ikke vil klare å betale på når jeg mister jobb... så jepp jeg er dypt bekymret. Håper på å få noen råd om dette... Hva ville du gjort i mijn situasjon? 

Anonymkode: da030...8f6

Du må ihvertfall si de til samboeren snarest. 

Anonymkode: f5f15...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ihvertfall si de til samboeren snarest. 

Anonymkode: f5f15...d89

Sjefen har bedt meg ikke si det til en eneste sjel ennå. Men måtte lufte det her, for jeg er dypt fortvilt. Jeg er enig i at jeg må informere samboer snarest om dette. Jeg er redd for at han angrer samboerskapet , og så står jeg midt i det uten sted å bo. Men jeg føler at det er viktig å gjøre han obs på hva som kommer til å skje uansett. Tenker på  å fortelle han det så fort som mulig. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen har bedt meg ikke si det til en eneste sjel ennå.

Tenker han mener andre på jobben?

Si det til samboeren i dag. 

Anonymkode: f5f15...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker han mener andre på jobben?

Si det til samboeren i dag. 

Anonymkode: f5f15...d89

Jeg skal si det til han. Vi bor forløbig hver for oss, og han sover nå i sin egen leilighet. Problemet er at jeg har sagt opp min leilighet, og har ingen plasser å bo om han trekker seg fra å bo med meg pga det. Men det bør jo gå ann å finne et midlertidig bosted om han trekker seg. Jeg er kjempetrist over dette. Veldig leit. Er fortvilt. Jeg skal gjøre som du sier: jeg forteller det i morgen tidlig. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser at de som bor i kollektiv har rett på sosialstønad. Dvs at jeg bør vel kunne få bo sammen med kjæresten og samtidig få arbeidsledighetstrygd og sosialstønad. Jeg må uansett bo et sted. Men huff jeg er ganske fortvilt over situasjonen. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser at de som bor i kollektiv har rett på sosialstønad. Dvs at jeg bør vel kunne få bo sammen med kjæresten og samtidig få arbeidsledighetstrygd og sosialstønad. Jeg må uansett bo et sted. Men huff jeg er ganske fortvilt over situasjonen. 

Anonymkode: da030...8f6

Har du ikke rett på AAP hvis du må slutte i jobben? AAP får du uansett hvem du bor sammen med. Du får ikke både AAP og sosialstønad. Du har panikk nå, men sett deg eventuelt ned og lag en liste med hva som må gjøres. Fortell samboeren din om jobbsituasjonen. Kontakt NAV og spør om du har rett på AAP hvis du må slutte. Selv om du har sagt opp leiligheten kan det jo hende du kan ombestemme deg hvis de ikke har funnet ny leietaker. Og som Laban skriver i den andre tråden må du finner ut dine rettigheter på jobb, om du egentlig har krav på å få bli. Lykke til!

Anonymkode: a8ac8...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke rett på AAP hvis du må slutte i jobben? AAP får du uansett hvem du bor sammen med. Du får ikke både AAP og sosialstønad. Du har panikk nå, men sett deg eventuelt ned og lag en liste med hva som må gjøres. Fortell samboeren din om jobbsituasjonen. Kontakt NAV og spør om du har rett på AAP hvis du må slutte. Selv om du har sagt opp leiligheten kan det jo hende du kan ombestemme deg hvis de ikke har funnet ny leietaker. Og som Laban skriver i den andre tråden må du finner ut dine rettigheter på jobb, om du egentlig har krav på å få bli. Lykke til!

Anonymkode: a8ac8...f0d

Altså det kan jo hende du kan få sosialstønad i tillegg til AAP, det må du nesten undersøke. 

Anonymkode: a8ac8...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså det kan jo hende du kan få sosialstønad i tillegg til AAP, det må du nesten undersøke. 

Anonymkode: a8ac8...f0d

Man får dagpenger når man blir arbeidsledig, ikke AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså det kan jo hende du kan få sosialstønad i tillegg til AAP, det må du nesten undersøke. 

Anonymkode: a8ac8...f0d

Det må jeg undersøke. 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke rett på AAP hvis du må slutte i jobben? AAP får du uansett hvem du bor sammen med. Du får ikke både AAP og sosialstønad. Du har panikk nå, men sett deg eventuelt ned og lag en liste med hva som må gjøres. Fortell samboeren din om jobbsituasjonen. Kontakt NAV og spør om du har rett på AAP hvis du må slutte. Selv om du har sagt opp leiligheten kan det jo hende du kan ombestemme deg hvis de ikke har funnet ny leietaker. Og som Laban skriver i den andre tråden må du finner ut dine rettigheter på jobb, om du egentlig har krav på å få bli. Lykke til!

Anonymkode: a8ac8...f0d

Ja jeg fikk panikk. Ble mye å tenke på. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, slabbedask skrev:

Man får dagpenger når man blir arbeidsledig, ikke AAP.

Dagpengene blir veldig lite å leve av tror jeg. Jeg jobber veldig lite fra før av, men akkurat nok til å klare meg. Men vet ikke om jeg kan klare meg på dagpengene. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpengene blir veldig lite å leve av tror jeg. Jeg jobber veldig lite fra før av, men akkurat nok til å klare meg. Men vet ikke om jeg kan klare meg på dagpengene. 

Anonymkode: da030...8f6

Dagpenger utgjør kun 62,4% av inntektene du hadde året før du søkte dagpenger, eller gjennomsnittet de tre siste årene før du søkte dagpenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, slabbedask skrev:

Dagpenger utgjør kun 62,4% av inntektene du hadde året før du søkte dagpenger, eller gjennomsnittet de tre siste årene før du søkte dagpenger

https://www.ung.no/oss/bistand/122121.html

Leser her at samboer har ikke forsørgerplikt.  Så dermed så kan jeg få støtte selv om vi deler en leilighet. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, slabbedask skrev:

Dagpenger utgjør kun 62,4% av inntektene du hadde året før du søkte dagpenger, eller gjennomsnittet de tre siste årene før du søkte dagpenger

Inntekten var ca fra 14 000 til 19 000 utbetalt i måneden. Så dermed blir det ganske lite med dagpenger.

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at sjefen ønsker at det skal holdes hemmelig? Høres rart ut. Du må allerede nå begynne å se etter ny jobb og undersøke ordningen med dagpenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen har bedt meg ikke si det til en eneste sjel ennå. Men måtte lufte det her, for jeg er dypt fortvilt. Jeg er enig i at jeg må informere samboer snarest om dette. Jeg er redd for at han angrer samboerskapet , og så står jeg midt i det uten sted å bo. Men jeg føler at det er viktig å gjøre han obs på hva som kommer til å skje uansett. Tenker på  å fortelle han det så fort som mulig. 

Anonymkode: da030...8f6

Sjefen driter i deg, og da ville jeg ha gjort det samme. Jeg hadde sagt det, du har ikke taushetsplikt og sjefen bryr seg ikke om deg. Du gjør sjefen en tjeneste om du holder det hemmelig.

Nå må du tenke på deg selv. Du har krav på dagpenger fra dag en når du bllr oppsagt, så da kan sjefen like gjerne si deg opp nå.

Anonymkode: 7bf79...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen driter i deg, og da ville jeg ha gjort det samme. Jeg hadde sagt det, du har ikke taushetsplikt og sjefen bryr seg ikke om deg. Du gjør sjefen en tjeneste om du holder det hemmelig.

Nå må du tenke på deg selv. Du har krav på dagpenger fra dag en når du bllr oppsagt, så da kan sjefen like gjerne si deg opp nå.

Anonymkode: 7bf79...c0d

Jeg kommer ikke til å være snill å si ja til ekstrajobbing fremover. Jeg kommer til å bruke de dagene til å forsøke å få ny jobb. Jeg pleide å si ja selv om jeg mistet bostønaden de månedene jeg jobbet en del ekstra. Men jeg tjente ingenting på det. Jeg fikk ikke mye penger utbetalt tilsammen uansett. Men jeg ville alltid gjøre jobben en tjeneste. Men nå når det er sånn så er det ikke aktuelt å gjøre dem en tjeneste på den måten lenger. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk like mye penger utbetalt om jeg jobbet en god del timer ekstra. Fordi jeg mistet bostønaden. Så jeg tjente ikke på å jobbe ekstra. Men jeg jobbet alltid for å hjelpe bedriften. Men her ser man takken for det. Jeg mener at de som er ansatt etter meg burde gå selv om det var på en annen avdeling for det er samme bedrift, og jeg kan klare jobben på andre avdelingene.  

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at sjefen ønsker at det skal holdes hemmelig? Høres rart ut. Du må allerede nå begynne å se etter ny jobb og undersøke ordningen med dagpenger. 

Veldig rart. Jeg spurte om jeg kunne få et skriftlig  dokument om dette men fikk et nei på det. Jeg fikk beskjed om at et skriftlig dokument vil jeg aldri få. 

Anonymkode: da030...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å være snill å si ja til ekstrajobbing fremover. Jeg kommer til å bruke de dagene til å forsøke å få ny jobb. Jeg pleide å si ja selv om jeg mistet bostønaden de månedene jeg jobbet en del ekstra. Men jeg tjente ingenting på det. Jeg fikk ikke mye penger utbetalt tilsammen uansett. Men jeg ville alltid gjøre jobben en tjeneste. Men nå når det er sånn så er det ikke aktuelt å gjøre dem en tjeneste på den måten lenger. 

Anonymkode: da030...8f6

Jeg synes du skal holde hodet hevet og være en grei arbeidstaker helt til denne saken er helt avsluttet. Da er sjansen for et godt utfall større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...