Gå til innhold

Er det vanlig at terapeut spiser under terapien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forrige gang jeg var til sosionom i kommunens psykiatritjeneste hadde hun med seg kinamat - take away- og spisepinner, og så satte hun seg til å spise. Dette brukte hun i alle fall 15 minutter av timen på. Hun spurte meg riktignok først om det var greit at hun spiste, og jeg svarte ja, men visste ikke hva jeg skulle si. Til slutt sprakk det for meg, og da sa jeg at dette ikke er greit. Da begynte hun å stille spørsmål ved om jeg har behov for og utbytte av behandlingen. Hun kom frem til at jeg bør gå sjeldnere, og satte meg opp til en time etter en måned. Vanligvis har jeg gått en gang i uken. Dette er en terapeut som også tidligere har spist under timene, og hun bruker alltid å snuse og drikke cola. Jeg reagerer på dette, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Er hun uprofesjonell? Hun er også veldig privat, snakker mye om sitt eget privatliv. Det må legges til at hun er relativt ung

 

 

Anonymkode: 18e1f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er totalt uakseptabel adferd i terapi. Et glass vann, eller til nød kaffe er ok. Spise gjør en til frokost, i matpausen og når en kommer hjem til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerer mest på att hun i denne sammenhengen ber deg komme sjeldnere. Snus og cola synes jeg er ok, men ikke middag/lunsj.

 

Har vel vært borti helsearbeidere som tar en skive, men ikke full middag. Det har jeg ikke reagert på.

Anonymkode: 16c3a...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, kupton skrev:

Dette er totalt uakseptabel adferd i terapi. Et glass vann, eller til nød kaffe er ok. Spise gjør en til frokost, i matpausen og når en kommer hjem til middag.

Bør jeg klage formelt da? Jeg er i grunnen redd for å miste tilbudet dersom jeg fremstår som en vanskelig pasient.

Anonymkode: 18e1f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg klage formelt da? Jeg er i grunnen redd for å miste tilbudet dersom jeg fremstår som en vanskelig pasient.

Anonymkode: 18e1f...efc

De beskytter ofte sine egne, bare så du er obs på det. Jeg nektet å gå til en sykepleieren en gang pga måten hun var på, gråt mye i timene gjorde hun. Jeg taklet det dårlig. Kom istedenfor til amulant team, og de behandlet meg dårlig den ene gangen jeg var der. Behandlet meg som om jeg var helt sinnsyk i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg klage formelt da? Jeg er i grunnen redd for å miste tilbudet dersom jeg fremstår som en vanskelig pasient.

Anonymkode: 18e1f...efc

Skjønner du er redd for å miste tilbudet, men du hadde kanskje hatt nytte av å bytte terapeut?

Vil fortelle noe, men som ikke er helt sammenligningbart.  For mange år siden ble jeg svært dårlig behandlet på en sykehusavdeling og mye vondt skjedde.  Jeg sendte klage til fylkeslegen og det ble en skikkelig oppvask. Avdelingen fikk også en tilsynssak på seg. 

Etter dette var jeg redd for å komme på sykehus igjen og var redd for at jeg skulle bli straffet for at jeg klagde. Det som hendte var at da jeg neste gang kom på sykehus, så ble jeg veldig godt behandlet. Og det har jeg også blitt ved de neste innleggelsene. 

Jeg mener at hvis det er noe galt som skjer, så bør rette instans få greie på det. Både pga for deg, andre pasienter og for terapeuten.  Hvis ikke så vil jo dette bare fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg klage formelt da? Jeg er i grunnen redd for å miste tilbudet dersom jeg fremstår som en vanskelig pasient.

Anonymkode: 18e1f...efc

Jeg mener også at det er uakseptabelt å bruke timen din til å spise kinamat. Når det gjelder dette om du bør klage eller ikke, så tenker jeg det kommer an på en del forhold - pluss at du bør vite hva du ønsker å oppnå med en klage. 

Dersom kommunens psykiatritjeneste har flere medarbeidere, så kan kanskje bytte av kontaktperson være noe du ønsker? I så fall hadde jeg skrevet et brev til leder og bedt om bytte, og da kan du begrunne det med hvordan forrige time forløp. Hvis du derimot ønsker å fortsette med samme person, så tror jeg det er bedre å skrive et brev til henne og si noe om at du opplevde forrige time som vanskelig, men at du håper dere kan fortsette å snakke sammen og at du gjerne vil ha hyppigere time enn hver 4. uke. Hvis du bor på et lite sted og har en fastlege som godt kjenner kommunens tjenester, så hadde jeg diskutert situasjonen med fastlegen før jeg skrev en klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener også at det er uakseptabelt å bruke timen din til å spise kinamat. Når det gjelder dette om du bør klage eller ikke, så tenker jeg det kommer an på en del forhold - pluss at du bør vite hva du ønsker å oppnå med en klage. 

Dersom kommunens psykiatritjeneste har flere medarbeidere, så kan kanskje bytte av kontaktperson være noe du ønsker? I så fall hadde jeg skrevet et brev til leder og bedt om bytte, og da kan du begrunne det med hvordan forrige time forløp. Hvis du derimot ønsker å fortsette med samme person, så tror jeg det er bedre å skrive et brev til henne og si noe om at du opplevde forrige time som vanskelig, men at du håper dere kan fortsette å snakke sammen og at du gjerne vil ha hyppigere time enn hver 4. uke. Hvis du bor på et lite sted og har en fastlege som godt kjenner kommunens tjenester, så hadde jeg diskutert situasjonen med fastlegen før jeg skrev en klage. 

Jeg har en time med henne 9. mai, så til den tid må jeg bestemme meg for hva jeg vil gjøre. Denne terapeuten har mange gode sider også, men jeg ble veldig skuffet over at hun ikke tok selvkritikk da jeg ble sint, men i stedet begynte å snakke om behov og utbytte av behandlingen. Jeg føler at jeg må klage på en eller annen måte, om ikke annet så for at hun ikke kan kutte et tilbud jeg har fått vedtak på sånn uten videre.

Anonymkode: 18e1f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en time med henne 9. mai, så til den tid må jeg bestemme meg for hva jeg vil gjøre. Denne terapeuten har mange gode sider også, men jeg ble veldig skuffet over at hun ikke tok selvkritikk da jeg ble sint, men i stedet begynte å snakke om behov og utbytte av behandlingen. Jeg føler at jeg må klage på en eller annen måte, om ikke annet så for at hun ikke kan kutte et tilbud jeg har fått vedtak på sånn uten videre.

Anonymkode: 18e1f...efc

En liten detalj: Det har vært påske og også første mai. Det betyr at det har vært mange fridager, og i en slik periode vil de fleste pasienter få færre timer enn de pleier. 

Dersom du ønsker å fortsette hos henne, så synes jeg du skal snakke med henne neste time om hvordan du opplevde forrige gang. Ikke med fokus på hva hun burde ha gjort annerledes, men din skuffelse over at hun reagerte som hun gjorde. Si at du gjerne vil fortsette med relativt hyppige timer. Ut i fra hvordan hun forholder til deg den timen, kan du ta stilling til om du skal formelt klage eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, frosken skrev:

En liten detalj: Det har vært påske og også første mai. Det betyr at det har vært mange fridager, og i en slik periode vil de fleste pasienter få færre timer enn de pleier. 

Dersom du ønsker å fortsette hos henne, så synes jeg du skal snakke med henne neste time om hvordan du opplevde forrige gang. Ikke med fokus på hva hun burde ha gjort annerledes, men din skuffelse over at hun reagerte som hun gjorde. Si at du gjerne vil fortsette med relativt hyppige timer. Ut i fra hvordan hun forholder til deg den timen, kan du ta stilling til om du skal formelt klage eller ikke. 

Takk for klokt råd!

Anonymkode: 18e1f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...