Gå til innhold

Kan en katt være bipolar/ha borderline?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vet jo at dyr kan ha depresjon og angst. Jeg lurer derfor på om en katt være bipolar? Det er videre en del holdepunkter for å kunne si at en bipolar lidelse ligger til grunn for det som pr idag kalles en borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg tenker da både på fellesnevnere som går igjen ifht den diagnostiserte og familiehistorie mht en del ting, samt respons på medikamentell behandling. Kort og konsist: Kan katter ha borderline? 

Anonymkode: 93fcf...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Det er videre en del holdepunkter for å kunne si at en bipolar lidelse ligger til grunn for det som pr idag kalles en borderline personlighetsforstyrrelse".

Kan du forklare nærmere?

Anonymkode: 86ebc...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo at dyr kan ha depresjon og angst. Jeg lurer derfor på om en katt være bipolar? Det er videre en del holdepunkter for å kunne si at en bipolar lidelse ligger til grunn for det som pr idag kalles en borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg tenker da både på fellesnevnere som går igjen ifht den diagnostiserte og familiehistorie mht en del ting, samt respons på medikamentell behandling. Kort og konsist: Kan katter ha borderline? 

Anonymkode: 93fcf...26f

Klart det.

Vanskelig å forske på/bevise 

Anonymkode: 22ecc...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All negativ katteatferd kan behandles med psykiatrimedisiner. Merkelig, tenker du? Vel, da kjenner du ikke den katteeieren som ved et uhell fikk i katten sin Venlafaxin, som ble skrevet om her for en stund siden. 

Jeg har stadig kontakt med katteeieren, og katten er ikke til bry på noen som helst måte lenger. Matmor la til et par medikamenter som hun selv går på, og gir den nå full medisinsk behandling mot bipolar lidelse. Legen hennes skriver ut litt ekstra til katten som evt.-medisin i tilfelle den skulle få øyeblikk av utagering som kloring på møbler. Men foreløpig har det gått helt fint uten. Katten bare sover, og livet er bare herlig. For en solskinnshistorie! 🌞☀️ Ikke noe problem med katt når den sover hele tiden! 🐱🐈

Anonymkode: ef92a...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter er fine dyr. Fatter ikke at dere inkl psykiatere kan være så negativ til en pus. 

Anonymkode: f59c0...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Ja, katter har pf cluster B.

😂

Hvor vil du plassere hunden i diagnosesystemet? Pf cluster C?  

Anonymkode: ef92a...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns katter kan har psykiske lidelser. Det har jo følelser óg. Hvordan du behandler katten spiller en stor rolle. Oppdragelse er likeså viktig som du oppdrar et barn. De må også lære som menneskebarn. Når en ikke orker at katter klor på møbler må skaffe seg et annet dyr. Kanskje fisker, de ødelegger og bråker ikke. Vi hadde to katter. De ble skykkelig gammel. Vi hadde hele programmet med klor på møbler stjele mat og puberteten. Det blir bedre. Etter en tid gjør de det ikke mer fordi de vet at det er ikke lov. Dyrer er ikke gjenstander. De har følelser som vi mennesker har, bare litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katter fungerer helt fint som katt. 

Anonymkode: d575f...786

Som katt, ja - men ikke som menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Betti 11 skrev:

Som katt, ja - men ikke som menneske.

Nei, men de skal ikke fungere som mennesker heller. 

Anonymkode: d575f...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Katten vår hadde angst, var veldig svetten. Dyrene plukker opp energien som er i hjemmet, som kommer fra menneskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stjernestøv skrev:

Katten vår hadde angst, var veldig svetten. Dyrene plukker opp energien som er i hjemmet, som kommer fra menneskene. 

Ja det stemmer. Vi hadde alltid en vakt, hvilken menneske var gode og hvilken ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
26 minutter siden, Betti 11 skrev:

Ja det stemmer. Vi hadde alltid en vakt, hvilken menneske var gode og hvilken ikke.

Ja denne katten var livredd enkelte folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂

Hvor vil du plassere hunden i diagnosesystemet? Pf cluster C?  

Anonymkode: ef92a...0c7

Han ene min har nok ikke noen pf, kun adhd. Han andre kan nok passe greit inn i cluster C. Men han passer litt inn i A og B også. Han er ihvertfall ganske dramatiserende noen ganger 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 2.12, kupton skrev:

Ja, katter har pf cluster B.

Er det derfor de hopper ut i veien foran biler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Han ene min har nok ikke noen pf, kun adhd. Han andre kan nok passe greit inn i cluster C. Men han passer litt inn i A og B også. Han er ihvertfall ganske dramatiserende noen ganger 😂

Ja det kan god være 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
På 4.5.2019 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo at dyr kan ha depresjon og angst. Jeg lurer derfor på om en katt være bipolar? Det er videre en del holdepunkter for å kunne si at en bipolar lidelse ligger til grunn for det som pr idag kalles en borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg tenker da både på fellesnevnere som går igjen ifht den diagnostiserte og familiehistorie mht en del ting, samt respons på medikamentell behandling. Kort og konsist: Kan katter ha borderline? 

Anonymkode: 93fcf...26f

Rart at borderline da kan behandles med terapi og folk blir friske av det, dersom de egentlig er bipolare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...