Gå til innhold

Hjemløsheten i Europa øker eksplosivt - stadig flere barnefamilier rammes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/rLxOxe/HJEMLOSE-IRLAND-Gruppen-hjemlose-som-oker-mest-i-Irland_-er-barn

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/9m9Wpw/HJEMLOS-PARIS-Paris-skulle-vare-kvitt-hjemlose-innen-2017-Na-er-gatene-fulle

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/A2Kv4j/10-kalde-fakta-om-de-nye-hjemlose-i-Europa

Det er nå 4 millioner hjemløse i Europa. Det er ikke blant narkomane eller migranter at veksten er sterket, men blant fattige familier, barn og enslige kvinner. Før var det en miks av fattigdom, rusproblematikk og mentale problemer som første til et liv på gaten, nå er hovedårsaken økonomi.

EUs nye, fattige arbeiderklasse er i jobb, men pengene strekker ikke til. Stadig flere sliter med å finne faste heltidsstillinger. Deltid eller midlertidige jobbkontrakter er den nye normalen.

Det skjer parallelt med et boligmarked på randen av sammenbrudd. En hel generasjon fattige unge europeere ekskluderes fra et leiemarked drevet av korttidskontraketer, uforutsigbarhet og en negativ prisspiral. Leieprisene øker langt med enn lønningene. 

Et resultat av globalisering og migrasjon? Et race to the bottom. Hva er løsningen, stengte grenser eller mer sosialisme?

Anonymkode: 61ffb...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Stengte grenser ønsker jeg meg. Globaliseringen er det ikke mange arbeidere som tjener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan anerkjenne begge ideer og tanker synes jeg men ingen av delene gir gode valg alene tror jeg. Ser med uro på at vi kanskje får mange mennesker som kanskje blir å leve som sigønerene og taterene engang gjorde også her i landet. Som barn lekte vi ofte sammen med sigøynerbarna ved campingvognen deres og passet oss når toalettpotrene ble skyllet av sted og savnet dem senhøsten når følget dro videre for så dukke opp på idrettsplassen neste vår med nye mennesker. Husker husgerådet min mor engstelig og redd kjøpte av hender i høstmørket og husker lirekassemannen som liknet en sotete deler som vi hev penger til om jeg var i de større leiegårene med flere etasjer. Husker forskere som studerte i avisene og kriminalitet og mislykkede boligprosjekter det stod å lese om og stor sosial nød blant stolte mennesker med forskjellige nasjonaliteter og dyptfølende religion ( ofte katolsk tror jeg). Rapporter fra barnehjem og mennesker som lever som dyr.  Mange av oss husker innslagene i Dagsrevyen for bare noen tiår siden og hjelpeaksjonene som fulgte og nok bare var en dråpe i havet. Mange jobb er med dette også i dag tror jeg og pengemangel er akutt har jeg inntrykk av som på så mye i våre samfunn i dag. Jeg vet ikke. Man må kanskje bare ta en ting om gangen.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Veldig sterk kontraster til enkelte mennesker som er så utvalgte og privilegerte at de vil klare seg bra uansett utviklingen. På nøkkelområder som helse, bolig og arbeide.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fins det hjemløse i Norge? Her har alle krav på bolig? 

Anonymkode: af428...49a

Alle norske statsborgere har krav på permanent midlertidig bolig, så de som sover ute har enten problemer med klientellet/reglene i slike boliger (en har krav på eget rom med lås og slikt men ofte er det fellesområder med svært tvilsomt klientell og kan være uhyggelig), eller er ikke norske. Du har også i teorien krav på penger til husleie på mer varige steder dersom du ikke har inntekt eller formue, men en del folk har veldig dårlig boevne og andre problemer (kjøper dop for husleie pengene, eller ramponerer leiligheten) og blir kastet ut fra leieboligen og havner tilbake i midlertidige tilbud mer permanent særlig siden kommunale boliger har lang ventetid og staten vil helst at private utleiere tar smellen ved ramponerte leiligheter isteden for staten (noe som er en fryktelig dårlig ide... forøvrig, men det er en annen sak)

Anonymkode: 2cc66...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ting kan være litt av vært også i Norge også for såkalt norske borgere. Tenk bare på eldreomsorgen og mye av fastlegesystemet. Og føde og barsel organiseringen. Man behøver ikke lete så lenge før man finner mye som ute i Europa har mye høyere standard også for folk flest enn i Norge. Men det hjelper ikke å svartmale alt.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

I sverige er det hjemløse eldre, uten rusproblemer. Så en reportasje på svensk tv, for ca 1 år siden. Kombinasjon lave pensjoner og kraftig innvandring, har gjort det vrient for eldre som ikke eier egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange har nesten ikke vært i studie og arbeidsliv og politikerene har jo skapt så mye usikkerhet om pensjoner dessverre også i Sverige.

Men det er et faktum at veldig mange både norskettede og andre flakker omkring hele livet fordi de ønsker det selv. Hva med alle dem?

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange både blant de levende og døde har aldri fått realisert sine muligheter men hva man kan gjøre ved det er ikke lett å si. Gode reguleringer av arbeidsliv og bygging av boliger som er mulig innenfor en arbeiderlønn kanskje?

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.5.2019 den 16.53, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/rLxOxe/HJEMLOSE-IRLAND-Gruppen-hjemlose-som-oker-mest-i-Irland_-er-barn

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/9m9Wpw/HJEMLOS-PARIS-Paris-skulle-vare-kvitt-hjemlose-innen-2017-Na-er-gatene-fulle

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/A2Kv4j/10-kalde-fakta-om-de-nye-hjemlose-i-Europa

Det er nå 4 millioner hjemløse i Europa. Det er ikke blant narkomane eller migranter at veksten er sterket, men blant fattige familier, barn og enslige kvinner. Før var det en miks av fattigdom, rusproblematikk og mentale problemer som første til et liv på gaten, nå er hovedårsaken økonomi.

EUs nye, fattige arbeiderklasse er i jobb, men pengene strekker ikke til. Stadig flere sliter med å finne faste heltidsstillinger. Deltid eller midlertidige jobbkontrakter er den nye normalen.

Det skjer parallelt med et boligmarked på randen av sammenbrudd. En hel generasjon fattige unge europeere ekskluderes fra et leiemarked drevet av korttidskontraketer, uforutsigbarhet og en negativ prisspiral. Leieprisene øker langt med enn lønningene. 

Et resultat av globalisering og migrasjon? Et race to the bottom. Hva er løsningen, stengte grenser eller mer sosialisme?

Anonymkode: 61ffb...1aa

Jeg er veldig enig i at utviklingen er svært betenkelig. Så mange også i dag lever i fortida hele livet. De ser aldri noe til denne framtida alle snakker så mye om.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRwEJw/ny-sjokkmaaling-bompengepartiet-er-stoerst-i-bergen?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

I Oslo stemmer de på Kommunister, i Bergen stemmer de på dette nei til bompenge partiet. Tiden har forandres seg fryktelig fort.

Verden står ovenfor problemer som er vanskelige å løse, og da tror jeg nok folk vil gå for lettvinte løsninger som ikke vil løse de egentlige problemene

En global handelsboykott av Kina (inntill de går med på fornuftige spilleregler), og å sette opp rentene, og å redusere ufaglært arbeidsinnvandring, og en pause i mottak av nye flyktninger tror jeg er det vi trenger. Dette vil føre til en giga smell på kort sikt, men på lang sikt tror jeg det gir rom for en lys fremtid, isteden for å fortsette veien vi er på som vil føre oss til et veldig uhyggelig samfunn på sikt

 

Men det er min mening, dere som tror at å fjerne bompenge greiene er løsningen, eller kommunisme, kjør på (pun intended)

 lykke til

Anonymkode: 2cc66...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der det finnes pårørende må de kunne ordne opp i mye som bare fordyrer i dag mener jeg. Jeg tror det skjer mye opprydningen i kommunene nå  for å finne ressurser til mye kostbart i dag. Det må bli mere rom for private løsninger tror jeg slik at ikke rike overforbruker hva de fattige trenger så mye mere. Tenk også på alle dem som har vært fattige hele livet og bare blitt utnyttet av systemet. Ikke rart mange hyser agg til systemet.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der det finnes pårørende må de kunne ordne opp i mye som bare fordyrer i dag mener jeg. Jeg tror det skjer mye opprydningen i kommunene nå  for å finne ressurser til mye kostbart i dag. Det må bli mere rom for private løsninger tror jeg slik at ikke rike overforbruker hva de fattige trenger så mye mere. Tenk også på alle dem som har vært fattige hele livet og bare blitt utnyttet av systemet. Ikke rart mange hyser agg til systemet.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Hæ?

Anonymkode: e95fe...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Alle norske statsborgere har krav på permanent midlertidig bolig, 

Anonymkode: 2cc66...120

Hva er en "permanent midlertidig" bolig? En bolig er vel helst enten permanent eller midlertidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er for mye kostbart tull i dag tror jeg som lastes på samfunnet. Ofte har pårørende milionformuer og kan ta seg av barna sine eller foreldrene sine om ikke de kan gjøre det selv. Man er ikke fattiglemmer ute i Europa heller. Det kan være en metode å skyve barna foran seg for å slippe å bli sett i kortene.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Hva er en "permanent midlertidig" bolig? En bolig er vel helst enten permanent eller midlertidig?

Vel, alle har krav på midlertidig bosted uansett grunn og uansett lengde de har vært på "midlertidig" bosted, men så står det masse ord om at dette bør være midlertidig og bla.bla. Dette gjør at mange blir redde unødig og tror at dette kun er et midlertidig tilbud før de havner på gata, derfor er det uheldig ordbruk, i lovverket, derfor la jeg inn et ekstra ord for å hindre forvirringen, en ønsker skal skapes.

Det er permanent tilbud om slike "midlertidige" boliger, de bare kaller det midlertidig av ... politiske årsaker. Hadde uføre blitt behandlet slik med trolle ord og forvirrende lover, ville det blitt ramaskrik, men dette er en gruppe det er "lov/akseptabelt" å hetse, mener folk flest, og lovverket gjenspeiler dette. Hvordan skal en rusmisbruker uten utdannelse, forstå at når NAV gir dem midlertidig bosted, så risikerer de ikke å bli kastet ut derifra til gata, når en bruker ordet midlertidig vil det skape unødig frykt. Det er noe en håper skal være midlertidig fordi en finner permanente løsninger, det er noe helt annet, og det kunne de fått frem på en bedre måte.

Anonymkode: 2cc66...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Hva er en "permanent midlertidig" bolig? En bolig er vel helst enten permanent eller midlertidig?

Tenk om uføre fikk den beskjeden, alle uføre i Norge har herved fått uføretrygden omgjort til midlertdiig uføretrygd. Også står det en 30 sider med uforståelige fagbegreper under som de ikke forstår. 

.. men om en leser det står det at den er permanent, men dersom en klarer å jobbe igjenn så kan en si fra seg trygden. Det er jo noe litt annet enn "midlertdig" trygd ;) 

 

Trolling og hets, er dagliglivet til sosialklienter, og det er synd at det skal være slik og at folk aksepterer dette

Anonymkode: 2cc66...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Trolling og hets, er dagliglivet til sosialklienter, og det er synd at det skal være slik og at folk aksepterer dette

Anonymkode: 2cc66...120

Det er fordi folk syntes syntes det er deilig å ha noen late slabbedasker de kan hate.

Anonymkode: 12ba5...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for mye kostbart tull i dag tror jeg som lastes på samfunnet. Ofte har pårørende milionformuer og kan ta seg av barna sine eller foreldrene sine om ikke de kan gjøre det selv. Man er ikke fattiglemmer ute i Europa heller. Det kan være en metode å skyve barna foran seg for å slippe å bli sett i kortene.

Anonymkode: 5d83f...5bd

Du tror dette er situasjonen for de hjemløse? At de har pårørene med millionformuer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...