toomy Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Hei,jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på: Hva er vanligste symptom på diabetes? Kan vitaminmangel ha noe å si for om folk får diabetes eller ikke? Finnes det noen grupper eller møter for de som har diabetes, eller for pårørende? Hva er forskjellen på type 1 og type 2 diabetes? Har fedme noe å si for diabetes, og har antallet diabetikere steget mye siste årene? Hva er lurt å ta hensyn til ved diabetes? Har du noe mer info til meg kan du gjerne skrive noe jeg ikke har spurt om. håper på snarlig svar, dette haster litt... på forhånd takk=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Heisann! Jeg har selv diabetes (type 1), og skal gjøre mitt beste for å svare på det du lurer på. Hva er vanligste symptom på diabetes? -Vanlige symtomer er sterk tørste og ofte/mye tissing, vekttap, dårlig matlyst, og generell følelse av å være dårlig (som slapphet, lite energi) . Kan vitaminmangel ha noe å si for om folk får diabetes eller ikke? -Det vet jeg dessverre ikke sikkert, men mener på at det gjøres undersøkelser for å avdekke eventuelle forhold mellom vitaminer og diabetes. Finnes det noen grupper eller møter for de som har diabetes, eller for pårørende? -Norges Diabetesforbund har ulike arrangementer både diabetikere og pårørende. Er du i en situasjon hvor du har mye med diabetes å gjøre, burde du absolutt bli medlem! Du vil få mye nyttig informasjon, og ikke minst kontakt med likesinnede. Noen sykehus har også tilbud til diabetikere og pårørende. Hva er forskjellen på type 1 og type 2 diabetes? -Type 1 diabetes er den formen som stort sett opptrer i ung alder, og som alltid krever behandling med insulinsprøyter. Derfor kalles det ofte også for insulinkrevende diabetes. Det som skjer i kroppen er at de såkalte betacellene som produserer insulin i bukspyttkjertelen av en eller annen grunn blir ødelagt av kroppens eget imunforsvar (autoimun reaksjon). Som følge får man en total insulinmangel. Hvorfor dette skjer er ennå en gåte for forskerne .Type 1 diabetes er ikke forbundet med usunn livsstil. -Type 2 diabetes oppstår oftest hos personer over 40 år, og er i mange tilfeller en livsstilssykdom. Overvekt, usunt kosthold og passivitet øker risikoen, spesielt hvis flere i samme familie har type 2 diabetes. Insulinprodusksjonen er til stede, men den er enten ikke tilstrekkelig eller insulinet virker ikke så godt i kroppen (insulinresistens). Behandlingen vil i første rekke være omlegging av livsstilen, og eventuelt tabletter som gjør kroppen mer følsom for insulin. Dersom ikke noe av dette viser seg tilstrekkelig, kan det være aktuelt med insulinsprøyter. Har fedme noe å si for diabetes, og har antallet diabetikere steget mye siste årene? -Som sagt øker fedme risikoen for å utvikle type 2 diabetes, særlig hvis det allerede finnes i familien. Siden vi blir tyngre og sitter mye i ro, er dessverre type 2 diabetes en raskt økende sykdom i hele verden. Mange går rundt med sykdommen uten selv å vite om det, fordi symptomene på type 2 diabetes ofte kommer så snikende at folk ikke tenker over at de kan være syke .Det er derfor viktig at man får målt blodsukkeret (kjapt lite stikk i fingeren bare) med jevne mellomrom, om man er i risikosonen. Når det gjelder type 1 diabetes har det hatt en jevn økning de siste årene, men ikke på langt nær så mye som type 2. Type 1 diabetes vil alltid bli oppdaget, siden symptomene ofte er mer uttalte. I værste fall kan insulinmangel være livstruende. Hva er lurt å ta hensyn til ved diabetes? -Hmmm. Her kunne jeg nok skrevet en hel hovedoppgave *ler*. Selv synes jeg det er greit å passe godt på hvordan blodsukkeret ligger, så jeg måler gjerne ca. 4 ganger i løpet av dagen. Samtidig har jeg nok kunnskaper om hvordan forskjellige typer mat påvirker blodsukkeret, så jeg vet hvor mye insulin jeg vil trenge. Det er for eksempel lurt å spise fiberrik mat med komplekse karbohydrater, slik at blodsukkerstigningen ikke blir så kraftig samtidig med at blodsukkeret ikke blir for lavt . Enkle karbohydrater (som i sjokolade o.l.) vil medføre at blodsukkeret stiger fort før det synker like fort. Det er alltid lurt å ta tenke på hva man spiser, selv om ingenting er helt forbudt selv for en diabetiker. Mosjon er gunstig for å holde et stabilt blodsukker, så jeg forsøker å holde meg noenlunde i form. Noe av det verste jeg vet er for lavt blodsukker, som fører til det vi kaller føling. Blir blodsukkeret for lavt, vil kroppen produsere rikelig med stresshormoner for å varsle om at en bør spise. Som følge får man ubehag i form av skjeliving, kaldsvette, hjertebank, svimmelhet, problemer med å konsentrere seg osv. Spiser man ikke noe med sukker i da, kan man risikere insulinsjokk hvor man mister bevisstheten og kan får kramper. Det skjer når hjernen ikke lengre får nok glukose. For å unngå dette er det som sagt lurt å spise fiberrik mat, slik at blodsukkeret holder seg bedre oppe. Samtidig er ett eller annet søtt fast inventar i mine jakkelommer og vesker, om uhellet skulle være ute. Noe annet lurt er å passe på ikke å gå med høyt blodsukker over lang tid, da det på lang sikt er skadelig for kroppen. Dårlig regulert blodsukker kan gi komplikasjoner som svekket syn/blindhet, hjerte-karsykdom, nerveskader og nyresvikt. På den annen side er det vel så lurt å tenke på at diabetes også er en sykdom som opptar psyken en hel del, siden man har en del å passe på. Derfor er det viktig ikke å slite seg ut på å være diabetiker. Man skal kunne leve et mest mulig normalt liv, og da må man være i stand til å slappe av i forhold til blodsukkeret. Alle diabetikere vil oppleve at det kommer på avveie en og annen gang, men det er ikke småglippene som er farlige på lang sikt. Man må tørre å gjøre erfaringer, og lære av noen feil. Jeg kunne sikkert skrevet mye mer, men jeg må opp kl 6 i morgen og er trøtt nå. Håper du har fått svar på noe av det du lurte på! Norges Diabetesforbund har for øverig fine hjemmesider: http://www.diabetes.no/ Svenskene er heller ikke borte: http://www.diabetes.se/ Og: Jeg tar igjerne i mot mail om det skulle være noe mer du vil spørre meg om! [email protected] Mvh Har du noe mer info til meg kan du gjerne skrive noe jeg ikke har spurt om. håper på snarlig svar, dette haster litt... på forhånd takk=) - toomy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei toomy, Det ble dessverre ikke noe snarlig svar fra meg, men jeg håper at du likevel kan ha nytte av svaret nå. Ser ellers at Windsong har et utmerket svar! Mennesker med diabetes produserer ikke, produserer for lite, eller responderer ikke til hormonet insulin. For type 1 diabetes er det produksjonen av insulin som er problemet. Denne typen får man diagnosen på som barn/ung. Man er avhengig av å bruke insulin ved type 1 p.g.av mangelen på egen produksjon. Type 2 er den mest vanlige formen for diabetes. Denne typen er mer knyttet til livsstilsfaktorer. Overvekt/fedme, høyt inntak av mettet fett, alder,andre i familien med type 2 diabetes etc er alle risikofaktorer for type 2. Ved type 2 er problemet gjerne at kroppen ikke responderer godt nok til det insulinet som er til stede – eller at kroppen ikke produserer nok insulin. Denne typen ble ofte kalt ’gammelmanns diabetes’, men forekommer selvfølgelig også blant kvinner og stadig mer hos yngre mennesker. Type 2 diabetes blir mer og mer vanlig hos mennesker helt ned i tenårene. Mange innenfor denne gruppen kan leve uten å bruke insulin, men ved å kontrollere blodsukkeret ved kosthold og livsstil. Vanlige symptomer er bl.a tørste, hyppig vannlating, vekttap, uttørring, og sult. Vitaminmangel har ikke vist seg å si noe for utviklingen av diabetes. Jeg har dessverre ikke noe informasjon om antallet mennesker med diabetes i Norge, og hvor mye det har steget de siste årene. Men jeg vil anta at det stiger – basert på en økende trend til et stillesittende liv og mer fast food/junk food i kostholdet. Du kan kanskje finne noe om dette på hjemmesiden til den norske diabetes foreningen som Windsong gir deg link til. Ved diabetes er det viktig å kontrollere inntaket av karbohydrater. Man skal ikke utelate karbohydrater, men det er viktig med et konstant inntak til faste måltider daglig. Dette vil hjelpe til med å kontrollere blodsukkeret. Siste nytt innenfor diabetes sier nå et en karhohydrat er en karbohydrat - enten den er enkel eller kompleks. Men for den generelle helsa er det selvfølgelig best å velge komplekse karbohydrater. Det er også viktig å tenke på alle komplikasjonene som kan forekomme med diabetes. Nyreproblemer, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, synsforstyrrelser og blindhet, nerveplager (miste følelsen i armer og ben) etc. Det er derfor viktig med en sunn livvstil som både kontrollerer blodsukkeret og hindrer disse komplikasjonene. Dvs. et fettfattig kosthold, lite salt, og med konstant karbohydrat inntak. Mosjon er veldig viktig for å kontrollere vekta og for å hindre/minske insulinresistens. Legger ved en link til den Amerikanske diabetes foreningen. http://www.diabetes.org Da jeg ikke bor i Norge, vet jeg dessverre ikke om tilbudet for mennesker med diabetes i Norge. Kanskje du kan spørre legen din om det? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.