Gå til innhold

Hva er "høyreekstremt"?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Ser mange nyhetsinnslag om att høyreekstremismen er på frammasj i europa. Høyrepopulistisk og høyreekstremt blir noen ganger brukt om samme bevegelser. Så hva er din definisjon? Er Sverige Demokratene, eller dansk Folkeparti høyreekstreme, eller til og med FRP?

 

Bare forundrer meg over stemplingen.

 

Den nordiske motstandsbevegelsen er høyreekstrem og nazisitsitk i min bok, men ikke dansk folkeparti eller SD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Selv vil jeg kalt Rødt ett venstreekstremt parti. Som har røtter i glorifisering av diktaturer osv. Men disse ser ut til å få mildere behandling enn "høyreekstreme"....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i alt du skriver.

Media er venstrevridd så da er det lite å gjøre.

Anonymkode: 83a6d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker i de baner at man prøver å beskrive en sterk interesse med en politisk fløy.

Men det er jo også ofte noe som ofte brukes om høyresiden i et venstreparti i politikken.

Jeg tror folk prøver å si noe om en uheldig dreining av interesser i politikken ved å bruke de ordene. Men det er jo ikke sikkert at menneskene som beskrives selv eller deres familie og venner vil være enig i den betegnelsen på seg selv.

Folk har så forskjellig interesser ofte. Ofte tror jeg det kan være store uenigheter om hva mange oppfatter som viktige ting som ligger til grunn for sånne splittelse i høyre og venstreside i politikken.

I vår tid brukes ofte det mere ullene ordet liberale verdier som igjen folk flest forbinder med mye forskjellig. Litt alt ettersom.

Selv er jeg veldig engstelig for de politiske dreiningene som skjer. Politikerene har et ansvar synes jeg for å legge til rette for utviklingen av gode miljø for alle mennesker og det tror jeg de strever med. Alle har sitt og sin demokratiske rett til å hevde sitt syn på en måte som det gis stort rom for i et demokrati. Det er foreninger og lag og muligheter for kunstneriske og kreative uttrykk og frivillig arbeide og sosiale aktiviteter om man er interessert for de fleste. Men det er utviklinstrekke i samfunnet som gjør at mange også i vrlstandsdemokratiet har det fortvilet vanskelig ,unge som eldre og kvinner som menn barn som ungdom homofile som heterofile. Vi har fått et samfunn med den sterkestes rett vil vi mange si tror jeg.

Jeg forbinder ikke først og fremst " bra ting" med noen form for ekstremisme. Det er kanskje når politikken går over i sykelighet? Både til venstre og høyre.

Men folk legger ofte så forskjellig i ordene og har ofte så forskjellige interesser.

Media formidler og beskriver hva de ser og er jo samtidig ute etter å øke opplagstallene så man kan ikke tro like mye på alt man leser føler jeg. Faktisk mindre og mindre i vår tid har jeg fornemmelse av.

 

Anonymkode: e4751...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

https://snl.no/Arbeidernes_Kommunistparti

 

Dette er da mye verre enn FRP?

Selvfølgelig. Frp er ikke for totalitær stat og de støtter ikke vold for å nå politiske mål. De er ikke "mørkeblå" når det gjelder økonomi heller. De er tilhengere av private sykehjem, men offentlig finansiering. Mørkeblått ville vært å la alle betale alt selv. Frp er høyrepopulister mener jeg. 

Rødt er det litt vanskeligere å plassere synes jeg. De er ikke tilhengere av vold for å nå målet. De vil også beholde demokratiet. Det politiske synet er ekstremt, nemlig kommunisme. I praksis opptrer de som venstrepopulister, og plukker populære enkeltsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enkelte må være helt" for - rykte " som velger å bli slik ekstreme men kan vi sammenlikne forholdene i andre land helt ukritisk med våre??

Anonymkode: e4751...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
9 timer siden, Gargamel skrev:

Selvfølgelig. Frp er ikke for totalitær stat og de støtter ikke vold for å nå politiske mål. De er ikke "mørkeblå" når det gjelder økonomi heller. De er tilhengere av private sykehjem, men offentlig finansiering. Mørkeblått ville vært å la alle betale alt selv. Frp er høyrepopulister mener jeg. 

Rødt er det litt vanskeligere å plassere synes jeg. De er ikke tilhengere av vold for å nå målet. De vil også beholde demokratiet. Det politiske synet er ekstremt, nemlig kommunisme. I praksis opptrer de som venstrepopulister, og plukker populære enkeltsaker. 

Jo, men rødt er jo egentlig direkte etterfølger av de samme folkene som var i AKP og Rød Valgallianse. Disse folkene var til og med revulusjonære. Med det skremmende tilnavnet Mao Leninistene. Da snakker vi noen hakke gale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jo, men rødt er jo egentlig direkte etterfølger av de samme folkene som var i AKP og Rød Valgallianse. Disse folkene var til og med revulusjonære. Med det skremmende tilnavnet Mao Leninistene. Da snakker vi noen hakke gale folk.

Det som er virkelig skremmende er at mange av disse gamle hardbarkede AKP/ml'erne har prominente posisjoner i samfunnet i dag.

Anonymkode: 83a6d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstreme retninger likner mye diktaturer vi kjenner og en diktator kaller ofte regimet sitt for demokrati. Det er ganske vanlig tror jeg.

Anonymkode: e4751...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.5.2019 den 20.49, Worrysome plenty skrev:

Ser mange nyhetsinnslag om att høyreekstremismen er på frammasj i europa. Høyrepopulistisk og høyreekstremt blir noen ganger brukt om samme bevegelser. Så hva er din definisjon? Er Sverige Demokratene, eller dansk Folkeparti høyreekstreme, eller til og med FRP?

 

Bare forundrer meg over stemplingen.

 

Den nordiske motstandsbevegelsen er høyreekstrem og nazisitsitk i min bok, men ikke dansk folkeparti eller SD.

Ekstremister og deres tilhengere  er mennesker med et underlig menneskesyn.

Anonymkode: e4751...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...