Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig en «exit-plan»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For noen år siden var jeg veldig langt nede og da laget jeg meg en plan for hvordan ting skulle ende. Kom over krisen den gang, men planen (og midlene) foreligger fremdeles. Det jeg lurer på er om det er farlig å ha en tanke om hvordan det evt skal skje (og tilgang til nødvendige midler) om man brått kommer inn i en ny krise....? 

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forstår jo at det kanskje ikke er helt bra, derfor jeg spør. Men «planen» ligger uansett i hukommelsen min, den får jeg ikke visket ut... Det er mer hvordan den eventuelt bidrar til å forverre situasjonen. For når krisen oppstår er det veldig sort/hvitt tankegang i meg og steget med «å ha tenkt ut hvordan» er egentlig tatt, så er bare redd ting kan bli farlige før jeg forstår det selv - om det gir mening?

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jo at det kanskje ikke er helt bra, derfor jeg spør. Men «planen» ligger uansett i hukommelsen min, den får jeg ikke visket ut... Det er mer hvordan den eventuelt bidrar til å forverre situasjonen. For når krisen oppstår er det veldig sort/hvitt tankegang i meg og steget med «å ha tenkt ut hvordan» er egentlig tatt, så er bare redd ting kan bli farlige før jeg forstår det selv - om det gir mening?

Anonymkode: ab54a...f7c

Jeg ville i hvertfall fjernet de midlene du snakker om. Du kjenner deg selv best på hvordan du reagerer og hva du kan gjøre når krisen oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Fjern midlene permanent!

Legg heller en plan for hva du må gjøre for å få hjelp om slike ting skulle komme over deg. Alt fra enkel avledning til kontakt med behandler/lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Vet ikke om jeg klarer å fjerne dem - det er så «endelig» - er ikke klar for det tror jeg. Er redd for å fortelle noen om det - redd det vil føre til konsekvenser. Ingen som vet noe...

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om jeg velger å informere noen innen helsevesenet om disse midlene, hva skjer da?

Kan de bli tatt fra meg da (om jeg ikke selv ønsker det)?

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en exit-plan, har midlene og uheldigvis vet behandlere om det. Det skjer ingenting. Om det er snakk om medisiner har jeg hørt at du kan ende opp med at du ikke får ha hjemme, da kommer hjemmesykepleien med medisinene du bruker daglig.. 

Anonymkode: 3e704...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var noe slikt jeg var redd for, for det skjer bare ikke! Men kan de virkelig komme å ta det fra deg - har de lov til det??? Terskelen for å si noe nå eller oppsøke hjelp ble ikke mindre av dette 😟

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg velger å informere noen innen helsevesenet om disse midlene, hva skjer da?

Kan de bli tatt fra meg da (om jeg ikke selv ønsker det)?

Anonymkode: ab54a...f7c

Nei, de kan ikke ta de fra deg med makt. Men dersom du ikke ønsker endring, hvorfor skal du da informere? Jeg tenker at det er noe ganske umoralsk i å fortelle andre at jeg har remedier hjemme som gjør at jeg kan ta livet av meg når som helst, men jeg vil ikke fjerne disse remediene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, frosken skrev:

Nei, de kan ikke ta de fra deg med makt. Men dersom du ikke ønsker endring, hvorfor skal du da informere? Jeg tenker at det er noe ganske umoralsk i å fortelle andre at jeg har remedier hjemme som gjør at jeg kan ta livet av meg når som helst, men jeg vil ikke fjerne disse remediene. 

Alle har remedier hjemme de kan ta livet av seg med. Er alle umoralske da?

Anonymkode: 5b49b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle har remedier hjemme de kan ta livet av seg med. Er alle umoralske da?

Anonymkode: 5b49b...ab8

Dersom du går til en annen person og sier at du har et tau du har tenkt å henge deg med, og som du insisterer på å ha i nattbords-skuffen din, så mener jeg det er umoralsk, ja. 

For øvrig tror jeg du forsto hva jeg mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Dersom du går til en annen person og sier at du har et tau du har tenkt å henge deg med, og som du insisterer på å ha i nattbords-skuffen din, så mener jeg det er umoralsk, ja. 

For øvrig tror jeg du forsto hva jeg mente. 

Jada, jeg gjorde det, fine snille frosken 😉

Anonymkode: 5b49b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, frosken skrev:

Nei, de kan ikke ta de fra deg med makt. Men dersom du ikke ønsker endring, hvorfor skal du da informere? Jeg tenker at det er noe ganske umoralsk i å fortelle andre at jeg har remedier hjemme som gjør at jeg kan ta livet av meg når som helst, men jeg vil ikke fjerne disse remediene. 

Det har vel med en ambivalens å gjøre. Frykten for å miste komtrollen over til andre, men også det at ingen vet. Har ikke til hensikt å skape bekymring, så da er det sikkert best å ikke fortelle noen, selv om jeg noen ganger kan ønske å kunne snakke med noen...

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten oppdatering: Tenkte på det Frosken skrev om umoral, så jeg klarte ikke å si noe på møte i dag, men det ble utarbeidet en "kriseplan" for langhelgen som kommer nå, så føler meg ivaretatt.

Så får jeg heller håpe at de sterkeste impulsene ikke kommer over meg. 

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, frosken skrev:

Nei, de kan ikke ta de fra deg med makt. Men dersom du ikke ønsker endring, hvorfor skal du da informere? Jeg tenker at det er noe ganske umoralsk i å fortelle andre at jeg har remedier hjemme som gjør at jeg kan ta livet av meg når som helst, men jeg vil ikke fjerne disse remediene. 

Blir det ikke ganske umoralsk når de først har spurt om du har noen formening om "hvordan det skal skje" og du svarer bekreftende, for så å svare: "det vil jeg ikke si noe om" når de spør om metode/tilgang på midler? Er ikke det like ille som å si noe, men ikke være klar for å endre det...? 

Bare en tanke jeg ikke får ut av hodet, føles som at uansett hva jeg sier og gjør blir det feil.

 

Anonymkode: ab54a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel med en ambivalens å gjøre. Frykten for å miste komtrollen over til andre, men også det at ingen vet. Har ikke til hensikt å skape bekymring, så da er det sikkert best å ikke fortelle noen, selv om jeg noen ganger kan ønske å kunne snakke med noen...

Anonymkode: ab54a...f7c

Du kan være heldig. Snakka med en sykepleier en gang. Fin samtale. Jeg hadde søkt opp hvordan diverse metoder kunne utføres, men uten at   jeg  fant noen bedre metode  enn den litt kreative jeg alleredd hadde tenkt ut.Jeg tror noen ville blitt engstelige. Kontakta legen,  kanskje ville innleggelse blitt vurdert,  noe jeg  overhode ikke var interessert i da. Hvorfor fortalte jeg det da, når jeg ikke ville ha noe oppstyr rundt det? Jeg bare

visste  intuitivt at med han gjekk det i an å snakke om slikt.  Om en ikke ønsker det skal gjøres noe med det, utover vanlig depresjnsbehsndlig som allerede var i gangsatt, er det likevel godt å få dele og få snakka om dlike tanker, og utrn at det er for å fylle ut et skjem

Fått en ide til nå ol( som ksnskje vil løse cuet st varns ikkje skal viteat det er 7. Som kan inlemnes i den eg slkerede har laga før.7

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm..., hva har jeg skrevet? Er jo ikke mulig å forstå noe av. Det var et tillegg til planen jeg har utarbeidet før. Som kan gjøre det sikrere og mindre sannsynlig at familien forstod det var intensjonelt å dø.  

Men ingen fare nå! Det er liksom bare noe å ha i bakhånd. Og jeg greier nok å oppsøke hjelp hvis det skulle bli veldig fristende å sette i verk disse metodene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Villanda skrev:

Ehm..., hva har jeg skrevet? Er jo ikke mulig å forstå noe av. Det var et tillegg til planen jeg har utarbeidet før. Som kan gjøre det sikrere og mindre sannsynlig at familien forstod det var intensjonelt å dø.  

Men ingen fare nå! Det er liksom bare noe å ha i bakhånd. Og jeg greier nok å oppsøke hjelp hvis det skulle bli veldig fristende å sette i verk disse metodene.

 

Hva var vitsen med å dele det du har skrevet om i de to siste innleggene dine? At du skulle få fortalt at du hadde usedvanlig godt utarbeidede planer? 

Anonymkode: fd779...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var vitsen med å dele det du har skrevet om i de to siste innleggene dine? At du skulle få fortalt at du hadde usedvanlig godt utarbeidede planer? 

Anonymkode: fd779...2fc

Bekkager. Jeg vet ikke. Jo, det første for å si at det går an å snakke med helsepetsonell om det uten at det er farlig/får konsekvenser, så lenge det ikke er reell, akutt fare. Det kan være fint å få snakket om det, ikke gå aleine med det. Snakke med noen som våger tro på det når en sier det ikke er noen fare nå. Det står jeg inne for.  

Det siste vet jeg ikke helt. Det var dumt av meg. Var kanskje bare så fornøyd med å ha kommet på den muligheten. Det føkes litt trygt på en måte. Kanskje det er litt som ts skriver im, å ville ha m6liggeten dersom livet skulle bli uutholdel6g ig en ikke kommer utav det.  Jeg er nok litt for,  ikke taletrengt, men skrivetrengt. Skal prøve å skjeroe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...