Gå til innhold

Utslett - pga pennicillin?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg startet pennicillinkur i går pga en rotfylling. Har alltid tålt Apocillinñ tidligere, ingen bivirkninger. I løpet av dagen har jeg imidlertid fått et merkelig utslett. Store røde flekker på størrelse med en tjuekroning på ryggen, halsen, magen og beina. I tillegg er jeg "solbrent-rød" i ansiktet og på brystet. Ingen kløe.

Så rart! Bør jeg gå til fastlegen hvis dette ikke gir seg? Eller tannlegen? Det kan vel ikke være farlig så lenge det ikke gjør vondt?

Kommer ikke på noe annet spesielt enn de tablettene. Jeg skal vel ta dem i ca 8 dager... 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg startet pennicillinkur i går pga en rotfylling. Har alltid tålt Apocillinñ tidligere, ingen bivirkninger. I løpet av dagen har jeg imidlertid fått et merkelig utslett. Store røde flekker på størrelse med en tjuekroning på ryggen, halsen, magen og beina. I tillegg er jeg "solbrent-rød" i ansiktet og på brystet. Ingen kløe.

Så rart! Bør jeg gå til fastlegen hvis dette ikke gir seg? Eller tannlegen? Det kan vel ikke være farlig så lenge det ikke gjør vondt?

Kommer ikke på noe annet spesielt enn de tablettene. Jeg skal vel ta dem i ca 8 dager... 😮

Jeg hadde kontaktet lege i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spise flere og oppsøke legen i morgen som frosken sier.  Du har antagelig utviklet allergi for Apocillin.

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg startet pennicillinkur i går pga en rotfylling. Har alltid tålt Apocillinñ tidligere, ingen bivirkninger. I løpet av dagen har jeg imidlertid fått et merkelig utslett. Store røde flekker på størrelse med en tjuekroning på ryggen, halsen, magen og beina. I tillegg er jeg "solbrent-rød" i ansiktet og på brystet. Ingen kløe.

Så rart! Bør jeg gå til fastlegen hvis dette ikke gir seg? Eller tannlegen? Det kan vel ikke være farlig så lenge det ikke gjør vondt?

Kommer ikke på noe annet spesielt enn de tablettene. Jeg skal vel ta dem i ca 8 dager... 😮

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg startet pennicillinkur i går pga en rotfylling. Har alltid tålt Apocillinñ tidligere, ingen bivirkninger. I løpet av dagen har jeg imidlertid fått et merkelig utslett. Store røde flekker på størrelse med en tjuekroning på ryggen, halsen, magen og beina. I tillegg er jeg "solbrent-rød" i ansiktet og på brystet. Ingen kløe.

Så rart! Bør jeg gå til fastlegen hvis dette ikke gir seg? Eller tannlegen? Det kan vel ikke være farlig så lenge det ikke gjør vondt?

Kommer ikke på noe annet spesielt enn de tablettene. Jeg skal vel ta dem i ca 8 dager... 😮

Kontakt lege og ikke ta flere! Min eks opplevde akkurat det samme med apocillin for mange år siden og endte på legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Stopp med penisilinen  ! Det er sannsynlig den.  Min sønn havnet på sykehus for 2-3 år siden. Det ligger et innlegg om det her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok veldig høy dose Apocillin for flere år siden, fikk allergisk reaksjon med voldsom kløe og utslett. Måtte slutte på medisinen og bruke allergimedisin noen dager for å dempe kløe. Får ikke lenger bruke den typen penicillin lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Takk for klar beskjed, dere!

Jeg har ikke tatt tabletten i morges, og har nå fått time hos legen 9.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vel, vel, vel... Da fikk jeg beskjed om at jeg aldri mer må ta pennicillin!.

Fikk høy dose med antihistamin for å ta utslettet, Dalacin i stedet for den andre til tannrotbetennelsen, og skriv til Legevakta, i tilfelle utslettet forverrer seg i helga og jeg evt må ha kortison.

Og jeg fikk sagt farvel til min fantastiske fastlege gjennom tjue år, som skal gå av med pensjon til høsten <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Vel, vel, vel... Da fikk jeg beskjed om at jeg aldri mer må ta pennicillin!.

Fikk høy dose med antihistamin for å ta utslettet, Dalacin i stedet for den andre til tannrotbetennelsen, og skriv til Legevakta, i tilfelle utslettet forverrer seg i helga og jeg evt må ha kortison.

Og jeg fikk sagt farvel til min fantastiske fastlege gjennom tjue år, som skal gå av med pensjon til høsten ❤️

Samme beskjed som jeg fikk. Viktig å huske på dette selv når man skal få medisiner mot betennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Vel, vel, vel... Da fikk jeg beskjed om at jeg aldri mer må ta pennicillin!.

Fikk høy dose med antihistamin for å ta utslettet, Dalacin i stedet for den andre til tannrotbetennelsen, og skriv til Legevakta, i tilfelle utslettet forverrer seg i helga og jeg evt må ha kortison.

Og jeg fikk sagt farvel til min fantastiske fastlege gjennom tjue år, som skal gå av med pensjon til høsten ❤️

Eksen fikk beskjed om at han ikke kan ta apocillin, men at andre typer antibiotika fint kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...