Gå til innhold

Litium


Gjest Anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest Anbr42

Dere som tar Litium, hvilke doser endte dere opp med? Jeg har akkurat begynt, og står bare på 42 mg x 2. Lurer litt på hvor jeg ender doseringsmessig. Vet det har med konsentrasjonsnivået i blodet å gjøre, og at doseringen da blir ulik fra person til person avhengig av når de når det terapeutiske vinduet. Men likevel lurer jeg på hva som er "vanlig" å stå på. 

Og tar dere annen medisin mot bp i tillegg? Etter hva jeg forstod på legen så skal Lamictal seponeres hos meg, men at jeg skal fortsette med Quetiapin og Efexor. Er det også "vanlig"? Dosene vet jeg ikke enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777

Tar 83 mg + 42 mg morgen og det samme til kvelden. Ved mani har jeg vært oppi 83+83 morgen og kveld...

 

tar den sammen med xeplion, men skal prøve få byttet tilbake til abilify pga smerter og kramper i armer og bein når jeg skal sove

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

83 mg morgen og kveld. Serumkonsentrasjonen ligger på rundt 0,8. Jeg har aldri fått beskjed om å øke ved mani. Får alltid Zyprexa. Fungerer det godt mot mani å øke dosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
4 minutter siden, franklyscarlet skrev:

83 mg morgen og kveld. Serumkonsentrasjonen ligger på rundt 0,8. Jeg har aldri fått beskjed om å øke ved mani. Får alltid Zyprexa. Fungerer det godt mot mani å øke dosen?

Jeg var innlagt ved akuttavd så de fulgte med på blodprøvene hele tiden. Det funket ikke, jeg var manisk i to mnd på skjerma. Fikk tillegg av orfiril og zyprexa/cisordinol også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, elina777 skrev:

Og jeg bruker 250.. derfor jeg er så sykt tørst kanskje..

Virkningen er avhengig av serumkonsentrasjon, ikke av hvor mange mg du putter inn i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

@kupton Jeg googlet det jeg lurte på og kom over noen engelske el. amerikanske nettsider, og der snakker folk i forum om at 300 mg er startdose! Med forbehold om at jeg har misforstått, hvordan kan det ha seg at doseringen er så voldsomt ulikt? Driter meg sikkert ut med det spørsmålet her nå, for jeg har nok misforstått noe. 

https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/BipolarReddit/comments/2b3uyf/day_1_on_lithium/

En forteller om at hen har stått på 1500 mg i 14 år.. 😬

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det nok en annen formulering av litium som brukes. Derfor annet antall milligram. Men som en ser er det de samme serumkonsentrasjoner som gjelder det som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...