Gå til innhold

Kupton


jahvemerjeg

Anbefalte innlegg

jahvemerjeg

Jeg har lest litt i en annen tråd her der du mener at "langtidsgåere" og de som fortsetter i behandling utover det de ble opprinnelig henvist for bør over i kommunenehelsetjenesten, vis jeg forsto det rett. Føler meg litt truffet av det da jeg er en av disse "langtidsgåerene". Har vel gått i ca 10 år. Har Schizofreni, PTSD, og antagelig noe dissosiativ,ikke helt utredet det siste.  Etter å ha lest om trykket på å komme inn i psykiatrien, har jeg tenkt på at det kanskje er merkelig at jeg har fått gå på DPS  så lenge ,men har kommet til at det sikkert er fordi jeg har barn å ta hensyn til. 

Selv er jeg "behandlet " langt utover henvisning min da den var depresjon. Jeg skriver behandlet i anførselstegn fordi jeg har vel aldri fått noen behandling som feks psykoterapi. Alt har vært støttesamtaler og medisiner. Selv har jeg tenkt at det sikkert er sånn fordi jeg har hatt så mange problemer at behandler ikke vet hvor h*n skal begynne eller at jeg ikke kan nyttegjøre meg noen type behandling. 

Men til det jeg lurer på ,for ikke så mange år tilbake ble det innført brukerstyrt seng i psykiatrien. Konseptet da at pasienten selv kan legge seg inn ved DPS for å forhindre forverring av sykdom.Hva mener du skal skje med oss " langtidsgåere" som har dette tilbudet vis vi overføres til kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik at dersom den faste oppfølging er i kommunen, så kan en ikke bli innlagt på DPS ved kriser/sterk forverring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jahvemerjeg

Spørsmålet mitt var ikke om en ved forverring eller kriser kan bli innlagt ved DPS ,det vet jeg selvfølgelig at en kan gjennom fastlegen eller legevakt . Det er snakk om hva med oss som har brukerstyrt plass. Mener du å vite at vi ved overføring til kommunen skal  stå uten brukerstyrt plass ved DPS?  

Og i såfall mener du at  de sykeste pasientene (snakker ikke bare om meg selv her ) skal få et dårligere tilbud enn de har i dag? 

 

Vis noen leser her som ikke vet hva brukerstyrt plass er ,så er det en avtale mellom pasient og DPS om at pasienten ved forverringav sykdom kan ta direkte kontakt med den avdelingen ved DPS'et som han har avtale med for innleggelse. Pasienten trenger alså ikke å kontakte fastlegen for henvisning. Pasientene kan bli i avdelingen et vist antall dager,dette varierer fra DPS til DPS. Pasientene kan selv bestemme om han ønsker å snakke med legen under oppholdet. Oppholdet er ment til bl.a. hvile og til å hente seg inn i gjenn, eller til å få orden på døgnrytme og søvn. 

Ordningen ble omtalt som en suksess som skulle utvides til å omfatte flere pasient gruppe etter hvert ,og være en del av psykiatri tilbudet i fremtiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av brukerstyrt plass har ingenting med dette å gjøre. Det jeg skrev om, er poliklinisk behandling. Det burde jeg tydeliggjort bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jahvemerjeg

Jo det kan ha med sakenn å gjøre,slik jeg ser det . For når en pasient er ferdig behandlet poliklinisk ,fra DPS så vil tilbudet om brukerstyrt plass også opphøre. Dermed vil pasientene ved overføring til kommunen få et dårligere tilbud enn i dag.

Innføring av brukerstyrt plass har vært med å redusere antall reinnleggelser i den gruppen som har fått dette tilbudet. En skulle tro at det ble flere liggedøgn når pasienten kan legge inn seg selv ,men det er omvendt. Folk kommer fort inn og hindrer tilbakefall av sykdom,gir mindre ligge døgn. Ser for meg at ved overføring til kommunen for den gruppen av de " langtgående" som ofte tilhører den dårligste pasient gruppen, vil føre til mange flere ordinære innleggelser,med alt det medfører. 

Saken er ferdig snakka fra meg ,selv anser jeg meg ferdig med DPS om et par måneder. Men det er interessant å følge med på hva som skjer, alle vet at når det blir kamp om resursene som det er for lite av i psykiatrien, så taper de svakeste gruppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å komme med noen faglige betraktninger. Motargumentene baserer seg på tilfeldige regler, og jeg ser ingen god grunn for å ha slike regler. Hvorfor skulle ikke en bruker av kommunale tjenester kunne bruke en brukerstyrt plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jahvemerjeg

Fordi det er et tilbud til DPS sine pasienten?  Avtale om brukerstyrt plass blir gjort i mellom pasienten, pasienten sin behandler og den avdelingen som pasienten har plass ved. Utifra hva hva behandler mener at pasienten har nytte av en brukerstyrt plass.         Så vis pasienten er utenfor dette systemet ved DPS  så ser jeg ikke hvem som skal avgjøre spømålet om brukerstyrt plass. Men jeg skjønner hva du mener og i teorien burde det være mulig med brukerstyrt plass vis en ellers har oppfølging fra kommunen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...