Gå til innhold

Martha overta tronen istedet for Haakon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere om det? 

Jeg sier: nei. Jeg er glad for at Haakon er den som overtar tronen. 

Anonymkode: 7a208...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke noen aktuell problemstilling? Da Märtha ble født, sa loven at en sønn skulle arve tronen. Hvis hun ikke hadde fått noen bror, ville loven blitt endret slik at hun kunne overta. I Sverige ble loven endret noen få år etter at Victoria ble født, og den ble gitt tilbakevirkende kraft, slik at hun ble tronarving, angivelig mot svenskekongens ønske. Den norske lovendringen kom senere, men i god tid før Haakon Magnus giftet seg.

Den eneste muligheten for at Märtha skulle være aktuell, er hvis Haakon M. dør før Ingrid A. er myndig.

Jeg tror det er en fordel at den som skal inn i en så spesiell rolle, vet om det (fra en alder det er naturlig) og oppdras til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Det er da ikke noen aktuell problemstilling? Da Märtha ble født, sa loven at en sønn skulle arve tronen. Hvis hun ikke hadde fått noen bror, ville loven blitt endret slik at hun kunne overta. I Sverige ble loven endret noen få år etter at Victoria ble født, og den ble gitt tilbakevirkende kraft, slik at hun ble tronarving, angivelig mot svenskekongens ønske. Den norske lovendringen kom senere, men i god tid før Haakon Magnus giftet seg.

Den eneste muligheten for at Märtha skulle være aktuell, er hvis Haakon M. dør før Ingrid A. er myndig.

Jeg tror det er en fordel at den som skal inn i en så spesiell rolle, vet om det (fra en alder det er naturlig) og oppdras til det.

Jeg mener at Haakon er bedre egnet til den rollen i seg selv. Er glad for at hun ikke arvet tronen. Er ikke imot henne.  Men tronen passer hun desverre ikke til selv om hun var født til tittelen ;)

Anonymkode: 7a208...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men tronen passer hun desverre ikke til selv om hun var født til tittelen

Det er vanskelig å vite hvordan hun hadde blitt hvis hun hadde vært tronarving. Hun ville trolig valgt eller vært mer eller mindre nødt til å velge annerledes i en del saker, kanskje utdannelse er én av dem.

Men slik hun har beskrevet seg selv i barndommen som sårbar og høysensitiv og jeg vet ikke hva, er det nok greit at hun ikke skal bli dronning.

Digresjon: Jeg husker da daværende kronprinsesse Sonja spontanaborterte, det var først kunngjort i media at hun var gravid, og så kom nyheten om at hun hadde mistet. To ganger. På toppen av at hun ble kritisert for at hun ikke var kongelig og veldig mye annet, var hun også under press for å føde et guttebarn. Det må ha vært veldig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Som Laban skriver, det er ikke en aktuell problemstilling.

Håkon blir en bra konge. Virker som en oppegående type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
34 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Som Laban skriver, det er ikke en aktuell problemstilling.

Håkon blir en bra konge. Virker som en oppegående type.

Er enig i at kronprinsen virker som en oppegående type. Har kun et skikkelig positivt inntrykk av han. 

Martha er sikkert en bra dame også, men jeg har ikke sans for denne virksomheten hennes. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, laban skrev:

Den eneste muligheten for at Märtha skulle være aktuell, er hvis Haakon M. dør før Ingrid A. er myndig.

Dersom både Kongen og Kronprinsen skulle dø før Ingrid Alexandra er myndig vil uansett ikke Märtha arve tronen. Det vil bare skje dersom Kronprinsen, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus dør før Märtha. Og det forutsetter dessuten at verken Ingrid Alexandra og Sverre Magnus selv har fått barn på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E7H7 skrev:

Dersom både Kongen og Kronprinsen skulle dø før Ingrid Alexandra er myndig vil uansett ikke Märtha arve tronen. Det vil bare skje dersom Kronprinsen, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus dør før Märtha. Og det forutsetter dessuten at verken Ingrid Alexandra og Sverre Magnus selv har fått barn på det tidspunktet.

Ja, hun blir vel ikke tronarving uansett. Men kanskje hun ville vært midlertidig regent av noe slag, inntil IA ble myndig. Men egentlig vet jeg fint lite om kongehus og reglene rundt. Hvis de ikke ramler ned med samme fly, skal det noe til at alle de yngste dør først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

 Hvis de ikke ramler ned med samme fly, skal det noe til at alle de yngste dør først.

Apropos ramle ned med samme fly - tidligere fløy de med arverett aldri sammen, men jeg tror Haakon flyr sammen med begge barna. Sannsynlig fordi det i våre dager er så forsvinnende liten risiko for at fly styrter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det? 

Jeg sier: nei. Jeg er glad for at Haakon er den som overtar tronen. 

Anonymkode: 7a208...94b

Det har aldri vært, og vil neppe bli en problemstilling,så det tenker jeg ikke å bruke tid på å tenke på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Ja, hun blir vel ikke tronarving uansett. Men kanskje hun ville vært midlertidig regent av noe slag, inntil IA ble myndig. Men egentlig vet jeg fint lite om kongehus og reglene rundt. Hvis de ikke ramler ned med samme fly, skal det noe til at alle de yngste dør først.

Det blir noen andre som tar seg av rollen hvis regenten ikke er myndig.  Uten å være sikker på det vil jeg tro at det vil være tre instanser som f.eks. statsminister, stortingspresident og høyesteretts overdommer et eller annet.  Dette er kun vill gjetning.

Det er noen ytterst få år til kronprinsbarna er myndige og forhåpentligvis har kronprinsen god helse og et langt liv foran seg.

Jeg tror ikke på våset til prinsesse Martha, men jamen ikke om jeg tror på styrelse av høyere makter når det ble slik at Norge endret reglene for neste generasjon.  Det er ikke tvil om hvem er bedre egnet til å bli konge/dronning.

Anonymkode: 30845...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir noen andre som tar seg av rollen hvis regenten ikke er myndig.  Uten å være sikker på det vil jeg tro at det vil være tre instanser som f.eks. statsminister, stortingspresident og høyesteretts overdommer et eller annet.  Dette er kun vill gjetning.

Det er noen ytterst få år til kronprinsbarna er myndige og forhåpentligvis har kronprinsen god helse og et langt liv foran seg.

Jeg tror ikke på våset til prinsesse Martha, men jamen ikke om jeg tror på styrelse av høyere makter når det ble slik at Norge endret reglene for neste generasjon.  Det er ikke tvil om hvem er bedre egnet til å bli konge/dronning.

Anonymkode: 30845...ac5

Ja det er ikke tvil om hvem som er best egnet til rollen som konge / dronning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk i Grunnloven hva som skjer om kongen (evt regjerende dronning) er umyndig::)

I § 39 står:

Dør kongen og tronfølgeren ennå er umyndig, skal statsrådet straks innkalle Stortinget.

Og i § 40:

Inntil Stortinget er samlet og har anordnet regjeringen under kongens mindreårighet, forestår statsrådet rikets bestyrelse2 i overensstemmelse med Grunnloven.

Dette var annerledes dengangen Grunnloven ble vedtatt i 1814. Da inneholdt den bl a bestemmelser om at enkedronningen "om hun er Kongens kjødelige Moder" skulle være regent. ;-) Se §§ 41-42 her:

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Lover-og-instrukser/Grunnloven-fra-1814/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...