Gå til innhold

Kupton og andre kloke folk: hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter så med et avsluttet vennskap. Vedkommende har vært veldig manipulerende i flere år, og jeg har delvis vært klar over dette. Dog har jeg ikke sett hvor omfattende det var før jeg bestemte meg for at nok er nok. Kombinasjonen at manipuleringen ikke ble brukt til noe ondskapsfullt og at han også hadde mange bra sider, gjorde at jeg fant meg i det altfor lenge. Manipuleringen har i stor grad bestått av å finne noen å kunne drikke og feste sammen med. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han har klart å få med oss på enda en fyllekule, til tross for at ingen andre egentlig ville. Og så blir det tilgitt, for det var tross alt veldig moro. En annen sak er at han ofte drar opp gamle historier om ting venner har gjort som egentlig ikke var så kule og der man ofte gjorde noe dumt. Som da man tryna og fikk blåmerke, eller tissa på seg som barn. Og alle ler og synes det er festlig, men egentlig er det ikke festlig. Spesielt ikke når du har hørt samme historie 200 ganger. 

Jeg skjønner at han ikke har så god selvfølelse, og det er slitsomt når han alltid må være så dominerende og fremheve seg selv og sine prestasjoner (som forøvrig er veldig bra). Heldigvis er han flink til å heie på andre som gjør bra ting. Men likevel kan det komme indirekte stikk feks basert på utseende mitt som visstnok er drit stygt. Men det blir omtalt som "stygt på kvinner" i stedet for å si direkte til meg at feks skoene mine er dritstygge. Jeg bruker å gå med det jeg vil, men samtidig må jeg innrømme at i hans nærvær begynte jeg å tenke på hva jeg hadde på meg når vi skulle møtes og unngår da feks disse "dristygge skoene". Og da bør vel en varsellampe blinke? 

Så har jeg gradvis blitt skviset vekk fra våre andre felles venner. Det er så mange eksempler, så jeg er ikke i tvil om at han har holdt på med dette prosjektet over lang tid. Selv endte jeg opp som bra nok bare hvis ingen andre var tilgjengelige. Så til slutt fant jeg ut at dette orker jeg ikke mer og kuttet all kontakt. Han var også veldig sur på meg da jeg bestemte meg for at nok er nok. Problemet er at jeg har mistet så mange andre venner og jeg skjønner at jeg kan aldri "vinne" om jeg skulle begynne å snakke med de andre om hans oppførsel mot meg. Han har oppnådd det han ville: skvise meg ut og la meg stå igjen som "utskuddet" ingen kommer til å ta side med uansett. Jeg er lei meg og såra, for dette er flotte folk jeg gjerne skulle beholdt, men det går ikke lenger! Samtidig kan jeg ikke blokkere han fra alle sosiale medier, for da har jeg virkelig kuttet alle bånd også til våre felles venner. Samtidig føles det nesten som selvskading å måtte være passiv tilskuer nå. 

Han har tidligere blitt kastet ut av flere steder pga manglende husleie og evig, høylytt festing med dop og fyll. I rettferdighetens navn skal det sier at de dagene er over, og at han alltid har vært hardtarbeidende og gjør god karriere. Jeg vet at mange andre som vet hvem han er, er enig med meg i at oppførselen hans er noget spesiell.  

Det har blitt så vanskelig at jeg har seriøst vurdert å flytte fra byen, men det er ikke bare å bytte jobb og miljø heller. Hva er egentlig problemet hans? Hvordan skal man egentlig forholde seg til slike folk? Jeg er rådvill og trenger råd for hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Takk for at du orket å lese denne lange teksten. 

Anonymkode: 0d175...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...