Gå til innhold

Er det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært igjennom en tung uke, med tett oppfølging fra DPS og kommunen, også gjennom helga.

Var i kontakt med DPS igjen i går, og da informerte vedkommende meg om at h*n hadde vært i kontakt med fastlegen min tidligere på dagen, for å informere vedkommende om situasjonen. Er dette greit? Fastlegen har ikke vært inne i bildet og har ikke hatt kjennskap til dette før i går.

Føler at de "går over hodet på meg" ved å ikke spørre meg om det er greit først. 

Er dette vanlig praksis, og er det greit?

Vet det gjelder fastlegen, så regner med de ikke bryter taushetsplikten, men likevel...?

 

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, kupton skrev:

Det er vanlig og greit. 

Tenker de ikke på at de da  "går over hodet" på og umyndiggjør pasienten?

Hadde vel ikke skadet å spørre vedkommende først (og respektere et evt. ønske om å ikke blande inn FL)? 

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker de ikke på at de da  "går over hodet" på og umyndiggjør pasienten?

Hadde vel ikke skadet å spørre vedkommende først (og respektere et evt. ønske om å ikke blande inn FL)? 

Anonymkode: 2cd96...d69

Skulle ønske psykiatri og lege samarbeidet, hun bare sa "Jeg ser på diagnosen din" og hummet seg. Jeg er mer enn bare en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår at fastlegen sikkert hadde kunne se det gjennom et journalsystem, om hun ser det de andre bruker (?), men synes det var unødvendig å ringe henne for å informere om hvordan Tim er for øyeblikket. Har ikke behov for å blande inn fastlegen, og da ser jeg ikke helt hvorfor hu må vite om det.

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at fastlegen sikkert hadde kunne se det gjennom et journalsystem, om hun ser det de andre bruker (?), men synes det var unødvendig å ringe henne for å informere om hvordan Tim er for øyeblikket. Har ikke behov for å blande inn fastlegen, og da ser jeg ikke helt hvorfor hu må vite om det.

Anonymkode: 2cd96...d69

Nei her har de pleid å skille det fysiske og det psykiske, men er det så lurt? Henger det ikke sammen? Det føler jeg at det gjør,men det er da ikke noe farlig om fastlegen får vite om det psykiske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min behandler ringte fastlege og informerte en gang jeg var dårlig. Hun gjorde det slik at jeg enkelt skulle få time hos fastlegen hvis jeg hadde behov. Hadde jeg da ringt fastlegen så ville jeg fått time med engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje er det bare jeg som er ekstra sensitiv for slike ting etter en helg med «klare avtaler», hvor det ville være konsekvenser om jeg ikke fulgte opp min del av avtalen. Føler meg litt umyndiggjort og overkjørt fra før, og dette bidrar bare til å opprettholde/forsterke følelsene mine.

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fionys skrev:

Min behandler ringte fastlege og informerte en gang jeg var dårlig. Hun gjorde det slik at jeg enkelt skulle få time hos fastlegen hvis jeg hadde behov. Hadde jeg da ringt fastlegen så ville jeg fått time med engang. 

Hadde du fått spørsmål om du synes det var greit på forhånd?

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det bare jeg som er ekstra sensitiv for slike ting etter en helg med «klare avtaler», hvor det ville være konsekvenser om jeg ikke fulgte opp min del av avtalen. Føler meg litt umyndiggjort og overkjørt fra før, og dette bidrar bare til å opprettholde/forsterke følelsene mine.

Anonymkode: 2cd96...d69

Det er jo til ditt eget beste, de avtalene er der for å hjelpe deg og ikke dem. Det er deg det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor blir det av pasientens rett til medvirkning og selvbestemmelse da? Om de uansett varsler selv om pasienten sier at de ikke ønsker det, så kan de like gjerne fortsette på denne måten, for ingenting er verre enn å si nei og så bli overkjørt etterpå.

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor blir det av pasientens rett til medvirkning og selvbestemmelse da? Om de uansett varsler selv om pasienten sier at de ikke ønsker det, så kan de like gjerne fortsette på denne måten, for ingenting er verre enn å si nei og så bli overkjørt etterpå.

Anonymkode: 2cd96...d69

Kanskje du er ute av stand til å bestemme selv? Har du noe imot fastlegen din, har hun vært ufin mot deg? Hvis ikke er det vel bare rett og rimelig at de sammarbeider og DEG! Det er til ditt eget beste. De har bare en jobb å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kanskje du er ute av stand til å bestemme selv? Har du noe imot fastlegen din, har hun vært ufin mot deg? Hvis ikke er det vel bare rett og rimelig at de sammarbeider og DEG! Det er til ditt eget beste. De har bare en jobb å gjøre. 

Jeg er ikke ute av stand til å bestemme selv. Nei har ikke noe imot fastlegen min. Handler om å føle seg overkjørt og umyndiggjort, det sårer.

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute av stand til å bestemme selv. Nei har ikke noe imot fastlegen min. Handler om å føle seg overkjørt og umyndiggjort, det sårer.

Anonymkode: 2cd96...d69

Men hvis det er vanlig trenger du ikke å føle det, da er det bare prosedyre for dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege og terapeut har jevnlige samtaler. Dette er for at de begge kan hjelpe meg best mulig og det hadde vært vanskelig for dem ellers. 

Nå har jeg et godt forhold til dem begge og jeg selv tror at samarbeid er løsningen for å kunne få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er visst både bra, vanlig, lovlig og helt greit å gjøre dette, så da er det vel sikkert bare jeg som reagerer feil🙄

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du fått spørsmål om du synes det var greit på forhånd?

Anonymkode: 2cd96...d69

Nei det hadde jeg ikke, ble fortalt det i ettertid. Jeg synes det er greit at behandler informere fastlegen, det er fastlegen som henviste meg og det er fastlegen som jeg må forholde meg til etter at jeg er ferdig med terapien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått en litt bedre forståelse for hvorfor de kontakter fastlegen gjennom denne tråden, men fremgangsmåten er jeg fremdeles ikke enig i.  Det "å gå bak ryggen på" eller "ta avgjørelser over hodet på" pasienten, er ikke greit. De kan i det minste spørre!

Anonymkode: 2cd96...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...