Gå til innhold

Rett til ny vurdering/utredning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan går en frem ved en klage på en utredning? 

Har en krav på å komme til en spesialist når en utredning er gjort av en som ikke er spesialist i den konkrete sykdommen? 

Har en i hele tatt rett til å klage og rett til å få en ny vurdering evt gjort av andre? 

Er det vanlig at hele utredningsprosessen består i standardiserte spørsmål og at de fleste timer i en utredningsprosess varer i bare 10-15 min? 

Anonymkode: e17e9...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går en frem ved en klage på en utredning? 

Har en krav på å komme til en spesialist når en utredning er gjort av en som ikke er spesialist i den konkrete sykdommen? 

Har en i hele tatt rett til å klage og rett til å få en ny vurdering evt gjort av andre? 

Er det vanlig at hele utredningsprosessen består i standardiserte spørsmål og at de fleste timer i en utredningsprosess varer i bare 10-15 min? 

Anonymkode: e17e9...c98

Jeg la meg inn en helt ny plass for å få ny utredning og det fikk jeg, fritt sykehusvalg. Men de har jo forandret den diagnosen siden da og det er rart,  har aldri fått uteredning før det. De har alltid bare antatt at det er den eller den diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg la meg inn en helt ny plass for å få ny utredning og det fikk jeg, fritt sykehusvalg. Men de har jo forandret den diagnosen siden da og det er rart,  har aldri fått uteredning før det. De har alltid bare antatt at det er den eller den diagnosen. 

Vi skal se hva vi får til. Har en datter på 20 som ikke får hjelp fordi de mener hennes problemer skyldes fortid, og at det er helt normalt å slite så mye som hun gjør når en går skole. Hun ble knust i dag. 

Anonymkode: e17e9...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal se hva vi får til. Har en datter på 20 som ikke får hjelp fordi de mener hennes problemer skyldes fortid, og at det er helt normalt å slite så mye som hun gjør når en går skole. Hun ble knust i dag. 

Anonymkode: e17e9...c98

Det var trist å høre, dere må bare stå på for å få hjelp til henne om hjelpeapparatet så måtte tilhøre et annet fylke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var trist å høre, dere må bare stå på for å få hjelp til henne om hjelpeapparatet så måtte tilhøre et annet fylke. 

Hun sier hun må være dum og mere til fordi hun ikke klarer å gjennomføre ting andre klarer. Dette går nå hardt utover selvbildet. 

Hun bruker så mye energi på å fokusere og konsentrere seg på skolen at hun ikke orker noe på fritiden, hun sover unormalt mye. Neste år regner hun med å droppe ut av skolen fordi hun ikke vil klare det sier hun. Hun har gitt opp og er knust. Det er vondt å se henne slik og samtidig vite at hun må fortsett å ha det sånn fordi hun ikke får hjelp.

Hun har vært gjennom et halvt år med utredning for ADD og reist langt hver gang for det. Møtt presist og mer til. Dommen kom idag - hun bare er sånn, og de mener hun er ubevisst preget av fortiden, noe hun ikke er. Hun blir tatt for å være lat og mer til, og hun er dypt fortvilet over at hun må slite resten av livet. 

Jeg håpet ogaå at Kupton ville svare i denne tråden. 

Takk for dine svar :) 

 

Anonymkode: e17e9...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier hun må være dum og mere til fordi hun ikke klarer å gjennomføre ting andre klarer. Dette går nå hardt utover selvbildet. 

Hun bruker så mye energi på å fokusere og konsentrere seg på skolen at hun ikke orker noe på fritiden, hun sover unormalt mye. Neste år regner hun med å droppe ut av skolen fordi hun ikke vil klare det sier hun. Hun har gitt opp og er knust. Det er vondt å se henne slik og samtidig vite at hun må fortsett å ha det sånn fordi hun ikke får hjelp.

Hun har vært gjennom et halvt år med utredning for ADD og reist langt hver gang for det. Møtt presist og mer til. Dommen kom idag - hun bare er sånn, og de mener hun er ubevisst preget av fortiden, noe hun ikke er. Hun blir tatt for å være lat og mer til, og hun er dypt fortvilet over at hun må slite resten av livet. 

Jeg håpet ogaå at Kupton ville svare i denne tråden. 

Takk for dine svar :) 

 

Anonymkode: e17e9...c98

Dette var trist å lese både for deg og datteren din. Jeg vil anbefale å bli henvist til en avtalespesialist og bare stå på. Og mens dere venter på detkan dere ta kontakt med psykisk helsetjeneste i kommunen. Der trengs det ikke henvisning og hun får prate om det hun trenger om det er støttesamtaler, terapi eller råd og veiledning. Håper hun får hjelpen hun trenger. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går en frem ved en klage på en utredning? 

Har en krav på å komme til en spesialist når en utredning er gjort av en som ikke er spesialist i den konkrete sykdommen? 

Har en i hele tatt rett til å klage og rett til å få en ny vurdering evt gjort av andre? 

Er det vanlig at hele utredningsprosessen består i standardiserte spørsmål og at de fleste timer i en utredningsprosess varer i bare 10-15 min? 

Anonymkode: e17e9...c98

Hvis fastlegen i sin tid henviste til dps for utredning mht ADD, så må dere kontakte fastlegen og be om henvisning til fornyet vurdering. Fastlegen har imidlertid anledning til å nekte rehenvisning dersom vedkommende mener det foreligger saklig grunn til å nekte. Dersom utredningen er gjennomført av en psykiater, så vil vedkommende normalt anses som relevant spesialist. 

"Pasienten må bli henvist fra en allmennlege for at spesialisthelsetjenesten skal gjøre en fornyet vurdering etter denne bestemmelsen. Hvis allmennlegen mener at det ikke er grunner som tilsier at pasienten har noe å vinne på en fornyet vurdering, kan ikke pasienten kreve dette. Det kan for eksempel dreie seg om situasjoner der pasienten allerede er grundig utredet og konklusjonene ut fra faglige vurderinger ikke synes tvilsomme, men hvor pasienten likevel har vanskelig med å forsone seg med diagnosen. På den annen side må legen ha saklig grunn for å la være å henvise en pasient som ønsker det til en fornyet vurdering. Allmennlegen kan altså ikke la være å henvise en pasient til fornyet vurdering ut fra utenforliggende hensyn." Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport/rett-til-fornyet-vurdering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste år regner hun med å droppe ut av skolen fordi hun ikke vil klare det sier hun. Hun har gitt opp og er knust.

Kan hun ikke ta det året i løpet av to skoleår, altså noen fag hvert år? Det burde være mulig å få til, hvis det planlegges i samarbeid med skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk, alle sammen. 

Utredningen er gjort av en sosionom som har et team rundt seg. 

Anonymkode: e17e9...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier hun må være dum og mere til fordi hun ikke klarer å gjennomføre ting andre klarer. Dette går nå hardt utover selvbildet. 

Hun bruker så mye energi på å fokusere og konsentrere seg på skolen at hun ikke orker noe på fritiden, hun sover unormalt mye. Neste år regner hun med å droppe ut av skolen fordi hun ikke vil klare det sier hun. Hun har gitt opp og er knust. Det er vondt å se henne slik og samtidig vite at hun må fortsett å ha det sånn fordi hun ikke får hjelp.

Hun har vært gjennom et halvt år med utredning for ADD og reist langt hver gang for det. Møtt presist og mer til. Dommen kom idag - hun bare er sånn, og de mener hun er ubevisst preget av fortiden, noe hun ikke er. Hun blir tatt for å være lat og mer til, og hun er dypt fortvilet over at hun må slite resten av livet. 

Jeg håpet ogaå at Kupton ville svare i denne tråden. 

Takk for dine svar :) 

 

Anonymkode: e17e9...c98

Fagfolk kan ta feil, husk det. Håper dere klarer å få videre hjelp og utredning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...