Gå til innhold

Mistro-tillit-naivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I formiddag tok jeg buss for å besøke kirkegården( for langt for meg å sykle eller gå). På vei tilbake satte jeg meg på en benke utenfor noen kjøpesenter stedet jeg for mange år siden vokste opp. På benken oppdaget jeg at noen hadde glemt en mobiltelefon eller iPhone.  På benken ved siden av satt en igjen med voksne kårer å pratet og jeg gikk bort og spurte om den tilhørte dem. De trodde de visste hvem den tilhørte svarte den ene og dermed gå jeg telefonen videre til ham. Dette er et slikt knutepunkt i lokalmiljøet hvor mange treffes og prates og hvor folk parkerer bilene sine når de er inne å kjøper gressklipper eller sånt.

Da jeg kom hjem tenkte jeg på hvordan en mobil er så sensitiv for oss alle i dag med personlige ting kanskje og jeg skulle ha byttet buss og gått innom til politiet for å levere denne gjenstanden.

Hva hadde dere gjort i liknende tilfelle?

Anonymkode: 13a3b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I formiddag tok jeg buss for å besøke kirkegården( for langt for meg å sykle eller gå). På vei tilbake satte jeg meg på en benke utenfor noen kjøpesenter stedet jeg for mange år siden vokste opp. På benken oppdaget jeg at noen hadde glemt en mobiltelefon eller iPhone.  På benken ved siden av satt en igjen med voksne kårer å pratet og jeg gikk bort og spurte om den tilhørte dem. De trodde de visste hvem den tilhørte svarte den ene og dermed gå jeg telefonen videre til ham. Dette er et slikt knutepunkt i lokalmiljøet hvor mange treffes og prates og hvor folk parkerer bilene sine når de er inne å kjøper gressklipper eller sånt.

Da jeg kom hjem tenkte jeg på hvordan en mobil er så sensitiv for oss alle i dag med personlige ting kanskje og jeg skulle ha byttet buss og gått innom til politiet for å levere denne gjenstanden.

Hva hadde dere gjort i liknende tilfelle?

Anonymkode: 13a3b...952

Jeg hadde levert den inn til Politiet. Har mistanke om at den om tok den i mot behold den selv.

Anonymkode: e988c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller man kan kontakte en teleoperatør med simkortnummeret for å finne eieren.

Anonymkode: e988c...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde levert den inn til Politiet. Har mistanke om at den om tok den i mot behold den selv.

Anonymkode: e988c...7e0

Du har nok rett. Sitter å tenker med meg sjøl hvordan det er kanskje miste sånne ting som nøkler og telefon og veske.

Anonymkode: 13a3b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt den til det ikke var batteri igjen, for da kunne eieren ringt telefonen fra en annens telefon. Etter batteriet var flatt ville jeg gitt den til politiet. 

Jeg syns du gjorde feil i å gi den til noen ukjente karer (regner med du mente karer, ikke kårer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer det. Det var voksne karer. Jeg gikk bare automatisk ut i fra at den var sikret med kode. Jeg var litt engstelig så jeg undersøkte den ikke nærmere. Jeg la bare merke til at den var mye lik min egen telefon som har mange mulige funksjoner i seg men at beskyttelsesfuderalet var mye slitt.

Anonymkode: 13a3b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mulig jeg gjorde helt feil. Jeg tenker også det sånn i ettertid men jeg følte liksom at de visste mere enn jeg om hva man gjorde i slike situasjoner. Det virket som sant at de trodde noen i deres miljø kunne ha glemt den. Det kom også flere personer ut fra butikken som de snakket med.Man kan jo ikke mistro alt og alle heller. De fleste mennesker er så mye bedre enn sitt rykte synes jeg.

Men skulle det skje meg en annen gang noe lignende vil jeg gjøre annerledes. Da drar jeg til Politiet.

Anonymkode: 13a3b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I formiddag tok jeg buss for å besøke kirkegården( for langt for meg å sykle eller gå). På vei tilbake satte jeg meg på en benke utenfor noen kjøpesenter stedet jeg for mange år siden vokste opp. På benken oppdaget jeg at noen hadde glemt en mobiltelefon eller iPhone.  På benken ved siden av satt en igjen med voksne kårer å pratet og jeg gikk bort og spurte om den tilhørte dem. De trodde de visste hvem den tilhørte svarte den ene og dermed gå jeg telefonen videre til ham. Dette er et slikt knutepunkt i lokalmiljøet hvor mange treffes og prates og hvor folk parkerer bilene sine når de er inne å kjøper gressklipper eller sånt.

Da jeg kom hjem tenkte jeg på hvordan en mobil er så sensitiv for oss alle i dag med personlige ting kanskje og jeg skulle ha byttet buss og gått innom til politiet for å levere denne gjenstanden.

Hva hadde dere gjort i liknende tilfelle?

Anonymkode: 13a3b...952

Jeg har ved to anledninger funnet en lommebok utenfor samme kjøpesenter (merkelig nok omtrent på akkurat samme sted på den digre parkeringsplassen også!), første gangen leverte jeg den på Vinmonopolet som den gangen lå rett innenfor nærmeste inngangsdør, andre gangen leverte jeg den på Post-i-butikk inne på kjøpesenteret. Å levere den til noen som sitter i nærheten hørtes ikke videre smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg gikk bare automatisk ut i fra at den var sikret med kode.

2. Jeg var litt engstelig så jeg undersøkte den ikke nærmere.

3. Jeg la bare merke til at den var mye lik min egen telefon som har mange mulige funksjoner i seg men at beskyttelsesfuderalet var mye slitt.

Anonymkode: 13a3b...952

1. Det var den sikkert, og de er de som blir stjålet også. Dette er imidlertid ikke til hinder for kjeltringer.

2. ? Engstelig for disse mennene, og likevel ga du fra deg mobltelefonen?

3. Dette kan jeg ikke se har noe med saken å gjøre jeg for min del.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke mistro alt og alle heller. De fleste mennesker er så mye bedre enn sitt rykte synes jeg.

Anonymkode: 13a3b...952

Sunn skepsis er ikke det samme som mistro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...