Gå til innhold

Sosialtrygd på litt over 5000 til dekning av alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Velkommen til konsekvensene av etterkrigstidens mest ondskapfulle regjerning. 

Anonymkode: 9f37b...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/hordaland/gunnhild-_43_-har-ikkje-rad-til-a-flytta-heimanfra-1.14544347

Fikk sjokk. Stemmer dette? Kun litt over 5000 kr til dekning av bosted pluss livsopphold? 

Anonymkode: 0d3d2...b34

Satsen varierer litt, men mellom 5-6000 til livsopphold er vanlig. Er det så ille da? Mange trygdede og pensjonister som ikke har mer igjen etter boutgifter.

Anonymkode: bdba6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til konsekvensene av etterkrigstidens mest ondskapfulle regjerning. 

Anonymkode: 9f37b...d43

Nå har ikke denne regjeringen kuttet i sosialhjelpssatsene.

Anonymkode: bdba6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får til husleie også i tillegg, de gir henne trolig ikke til husleie ettersom foreldrene lar hene bo gratis (antar jeg). 

I alle byer under alle styre, både blått og rødt, har de allitd vært veldig strenge på sosialhjelp og hatt veldig lave satser og dårlig behandling

Anonymkode: f3b4d...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke denne regjeringen kuttet i sosialhjelpssatsene.

Anonymkode: bdba6...96d

Saken handler vel om at makslengden på AAP ble forkortet (av denne regjeringen), slik at mange måtte over på sosialhjelp, som er lavere.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satsen varierer litt, men mellom 5-6000 til livsopphold er vanlig. Er det så ille da? Mange trygdede og pensjonister som ikke har mer igjen etter boutgifter.

Anonymkode: bdba6...96d

Jeg trodde dette var inklusiv boutgifter ? Altså ca 5000 kr til leie , mat og alt tilsammen, men dersom det er etter at leie er betalt så er det ikke noe ille.

Anonymkode: 0d3d2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får til husleie også i tillegg, de gir henne trolig ikke til husleie ettersom foreldrene lar hene bo gratis (antar jeg). 

I alle byer under alle styre, både blått og rødt, har de allitd vært veldig strenge på sosialhjelp og hatt veldig lave satser og dårlig behandling

Anonymkode: f3b4d...4c3

Hun må si at hun ikke får bo hjemme. Så må de dekke leie til bolig også  

Anonymkode: 0d3d2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde dette var inklusiv boutgifter ? Altså ca 5000 kr til leie , mat og alt tilsammen, men dersom det er etter at leie er betalt så er det ikke noe ille.

Anonymkode: 0d3d2...b34

Nei, boutgifter (husleie/strøm) kommer i tillegg.

Anonymkode: bdba6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, boutgifter (husleie/strøm) kommer i tillegg.

Anonymkode: bdba6...96d

Da er det ikke noe gal sum de gir. 

Anonymkode: 0d3d2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde dette var inklusiv boutgifter ? Altså ca 5000 kr til leie , mat og alt tilsammen, men dersom det er etter at leie er betalt så er det ikke noe ille.

Anonymkode: 0d3d2...b34

Jeg forsto artikkelen som at hun ikke får noen form for støtte til boutgifter, og at hun dermed ikke har noen mulighet til å bidra til boutgiftene moren har til tross for at hun har bodd sammen med moren de tre siste årene. Siden moren er minstepensjonist, så får de to kvinnene også samlet en svært dårlig økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg forsto artikkelen som at hun ikke får noen form for støtte til boutgifter, og at hun dermed ikke har noen mulighet til å bidra til boutgiftene moren har til tross for at hun har bodd sammen med moren de tre siste årene. Siden moren er minstepensjonist, så får de to kvinnene også samlet en svært dårlig økonomi. 

Jeg forsto det samme. Forsto det slik at hun måtte leve på morens inntekt til bo og at hun ikke kunne bo for seg selv, fordi hun ikke får økonomisk støtte til det. Og hvis det er tilfelle så er det dårlig. 

Anonymkode: 0d3d2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke noe gal sum de gir. 

Anonymkode: 0d3d2...b34

Hvor mye det koster å ha et anstendig liv varierer, hun bor vel på landet uten kollektivtilbud så da blir du vel låst til huset når du ikke har råd til bil, evt du har bil men ikke råd til mat xD i en storby med billigere mat i gåavstand enn prisene hun må kjøre bil for å få tak i, kan en overleve på mindre summer

Men generelt sett skal du hat et sosial liv med mening i Norge, og være en del av samfunnet, koster det ganske mye og 5k i hordaland til alt av utgifter innebører i praksis å sitte i hula for seg selv dagen lang og se på netflix og spise kneipbrød, samtidig som en er syk og sliter med sitt. For de fleste mennesker er ikke slikt greit

 

Anonymkode: f3b4d...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke noe gal sum de gir. 

Anonymkode: 0d3d2...b34

I kortere perioder går det sikkert bra, men på sikt blir det nok stramt (dukker alltid opp dyrere ting man trenger som nytt kjøleskap, tv, briller, tannlege etc.).

Anonymkode: bdba6...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...