Gå til innhold

Kupton/andre. Er Zyprexa en bra medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har brukt Cisordinol i svært mange år og det har fungert bra. Men jeg har alvorlige søvnproblem og blitt avhengig av Imovane og Sobril . Blir ikke trøtt av Cisordinol 30 mg. Skal til legen i morgen og tenkte høre med han hva jeg bør gjøre. Er Zyprexa en bra medisin for tankekjør, angst og ikke minst søvnproblemer. Vil gjerne ha råd og innspill. Legen kan ikke så mye om psykiatri så tenkte komme litt forberedt med innspill hva jeg evt kan prøve ut.

Anonymkode: 90073...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Min erfaring er: ja, definitivt.

Jeg har brukt Zyprexa mot mani, psykose og insomni. Min erfaring er at Z fungerer veldig godt mot alt det du spør om, men det «koster også litt». Personlig blir jeg ekstremt trøtt, også når jeg ikke skal være det, men det blir litt bedre etter hvert. Og så blir jeg veldig fysen på mat, spesielt godteri. Det hjelper å forbedrede seg på det. Å planlegge måltider, og å ikke ha fristende usunn mat hjemme. Jeg går alltid opp tre kg på Zyprexa, men jeg går det ned igjen når jeg slutter. Personlig ønsker jeg ikke å gå på Z fast, men bruker det heller når det er krise, eller bare «litt krise»☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som franklyscalet, har også jeg god nytte av Zyprexa som hjelper godt mot tankekjør, angst/katastrofetanker, og gir ro og tretthet om kvelden. Men jeg blir tung i hodet om morgenen, så sjakktrekket er å ta Zyprexa’en i god tid før du legger deg. I perioder med hypomani har Zyprexa også hjulpet. Jeg mener selv at jeg spiser mer, er mer sulten, men ikke i betydningen «ulvehunger» slik noen opplever på Zyprexa. Så alt i alt kan dette medikamentet anbefales for de tingene du ønsker hjelp til. Zyprexa kan også reguleres og er derfor et «fleksibelt» medikament; jeg har i alle fall fått fritt leide til å opp- og nedjustere dosen etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, elina777 skrev:

Skulle ønske Z var forbudt, så hadde ikke kroppen min blitt ødelagt 

Det var ikke et betryggende svar med tanke på at jeg vurderer å begynne på det... Cisordinol har også en tendens til å gi vektøkning, men jeg tok grep for en stund siden og er nå nesten normalvektig.

Anonymkode: 90073...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke et betryggende svar med tanke på at jeg vurderer å begynne på det... Cisordinol har også en tendens til å gi vektøkning, men jeg tok grep for en stund siden og er nå nesten normalvektig.

Anonymkode: 90073...d80

Jeg var mye tynnere på cisordinol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg liker zyprexa den er fin mot angst. Men du må passe på hva du spiser på den. Det har ikke jeg klart.

 

Ellers regnes den som den mest effektive AP iallfall i følge mange leger jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle medisiner som er såkalte serotonin-2c reseptor blokkere er fantastiske medisiner mot angst og depresjon. Langt bedre enn benzo mot angst og også kraftige antidepressiva. 

Dessverre har medaljen en bakside. Det er når serotonin stimulerer denne reseptoren at hjernen skjønner at man er mett. Når reseptoren er blokkert, er man i praksis sulten nesten hele tiden. Hvis man plages av dette er egentlig den eneste løsningen et strengt lavkarbokosthold, hvor hjernen uansett får minimalt med serotonin og sultfølelsen forsvinner som følge av andre mekanismer.  

Zyprexa er den medisinen med mest potent blokkade av serotonin-2c. Derfor gir den best effekt men dessverre også mest vektøkning.

På samme måte gir medisiner som stimulerer denne reseptoren vekttap, men også økt angst og depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyprexa er den klart beste antipsykotika når det gjelder effekt. Det er både mange psykiateres erfaring over år og dokumentert i mange studier.

Ulempen er dens evne til å påvirke matlyst negativt med den følge at pasientene legger på seg.

Så har en det faktum at disse bivirkningene ikke kommer hos alle, kanskje rundt halvparten. Hvem som får denne sulten, vet en ikke før en har prøvd. En måte å håndtere dette på, er å la pasientene prøve den. De som får svært sterkt hunger og som ikke går over etter en måned, må sannsynligvis finne en annen medisin. For den andre halvparten (de heldige), vi Zyprexa være til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoktorOffline
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Alle medisiner som er såkalte serotonin-2c reseptor blokkere er fantastiske medisiner mot angst og depresjon. Langt bedre enn benzo mot angst og også kraftige antidepressiva.

Så Zyprexa er et godt alternativ mot angst og depresjon? Gjelder det også om man ikke har psykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...