Gå til innhold

NRK hevder at etniske grupper scorer forskjellig på intelligens-tester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi så tidligere sjokkrapporten om at 25% av nordmenn svarte ja på at noen menneskeraser var smartere enn andre

Nå kommer NRK til rasistenes utsetning... og hevder at etniske grupper i USA scorer forskjellig på intelligens tester, som korrelerer veldig med prestasjoner i yrkes og samfunnsliv i USA, og Norge for den saks skyld, og dermed korrelerer med det som på folkemunne kan kalles "smart" (selv om en kan legge forskjellig betydning i ordet "smart" selvsagt)

https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550

Er ikke dette ganske rasistisk, er det greit å hetse grupper (som svarte) bare en kaller det for "etnisk gruppe" isteden for "rase" ? 

 

Mot slutten kommer NRK med en slengbemerkning om at IQen i NOrge er synkende og en dramatisk graf.... , dette etter å ha skrevet en artikkel om at forskjellige etniske grupper har forskjellig IQ, samtidig som vi vet at vi har hatt stor innvandring av mennesker av etniske grupper som angivelig i snitt scorer lavere på IQ tester , etter NRKs påstander. Dette virker som en skjult slengbemerkning mot innvandrere, kan tolkes som at NRK hevder at innvandring bringer Norges IQ nedover....

Er dette greit at statskanalen gjør rasistenes jobb for dem, bør statsstøtten fjernes, eller er det greit å frembringe slike fakta ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 67c54...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi så tidligere sjokkrapporten om at 25% av nordmenn svarte ja på at noen menneskeraser var smartere enn andre

Nå kommer NRK til rasistenes utsetning... og hevder at etniske grupper i USA scorer forskjellig på intelligens tester, som korrelerer veldig med prestasjoner i yrkes og samfunnsliv i USA, og Norge for den saks skyld, og dermed korrelerer med det som på folkemunne kan kalles "smart" (selv om en kan legge forskjellig betydning i ordet "smart" selvsagt)

https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550

Er ikke dette ganske rasistisk, er det greit å hetse grupper (som svarte) bare en kaller det for "etnisk gruppe" isteden for "rase" ? 

 

Mot slutten kommer NRK med en slengbemerkning om at IQen i NOrge er synkende og en dramatisk graf.... , dette etter å ha skrevet en artikkel om at forskjellige etniske grupper har forskjellig IQ, samtidig som vi vet at vi har hatt stor innvandring av mennesker av etniske grupper som angivelig i snitt scorer lavere på IQ tester , etter NRKs påstander. Dette virker som en skjult slengbemerkning mot innvandrere, kan tolkes som at NRK hevder at innvandring bringer Norges IQ nedover....

Er dette greit at statskanalen gjør rasistenes jobb for dem, bør statsstøtten fjernes, eller er det greit å frembringe slike fakta ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 67c54...d69

Det er ikke rasistisk å påpeke forskjeller. Først om man hevder den ene rasen/gruppen er mer verdt enn den andre er det problematisk, mener jeg.

Anonymkode: 33fed...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man tenker sitt. Tenker jeg :P

 

Indiske og tamilske innvandrere gjør det bedre enn muslimer. Selv om de er nært beslektede folkeslag, så jeg tenker kultur har mye å si. Og også religion. Religion er ikke akkurat noe som folk vokser på. 

Anonymkode: 6a753...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så veldig mange varianter av inteligenstester. Et kjempestort marked tror jeg blitt. Selv kan jeg huske at vidt forskjellige ting har vært vektlagt i det jeg har lest om sånne kriterier og tester i  så le te jeg har levet. Det blir litt som hvordan fete mennesker var veldig mye populære og i vinden i malerier og maktposisjoner  i renessansen i Europa. 

Idealene får lett en knekk ettersom man blir eldre synes jeg.

 

Anonymkode: 6ea0a...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intelligensetester er laget av majoriteten i USA.  Det å hevde at det er forskjell på resultatene etter grupper er helt riktig, men det som ikke er greit det er å tro og hevde at andre raser er dummere enn oss som er hvite.  Mennesker fra det fjerne øst skårer også bedre enn de hvite på mange av disse testene.

Testene er siden standardisert til norske forhold og det av etniske et eller annet.  Det å ta en diskusjon om det er bra og sunt.

Anonymkode: 806f3...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Det er i alle fall ikke noe å slå seg på brystet med "min etniske gruppe er smartere på gruppenivå en din"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det er i alle fall ikke noe å slå seg på brystet med "min etniske gruppe er smartere på gruppenivå en din"....

Nei, men har noen gjort det??????  Ordet etnisk er også brukt på en vanvittig måte her i Norge. 

Anonymkode: 806f3...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men har noen gjort det??????  Ordet etnisk er også brukt på en vanvittig måte her i Norge. 

Anonymkode: 806f3...9a5

Det er vel mange som har gjort det. Japanerne er feks veldig stolte over att de er den "smarteste" folkegruppen i verden. Det er mange som hetser afrikanere fordi de er "mye dummere enn oss" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det er vel mange som har gjort det. Japanerne er feks veldig stolte over att de er den "smarteste" folkegruppen i verden. Det er mange som hetser afrikanere fordi de er "mye dummere enn oss" osv..

Afrikanere er overhodet ikke en etnisk gruppe etter norsk oppfatning.  Afrikanere er fysisk sterkere enn mange andre grupper og det er grunnen til at den hvite mannen hentet dem som slaver til USA, og ja det var hvite menn ikke kvinner.

Kvinner og menn er forskjellige og kvinner har blitt ansett som mindreverdige i forhold til menn.  Kvinner er ikke dummere eller har mindre intelligens enn menn selv om kjønnene tenker forskjellig.  Menn er fysisk sterkere enn kvinner og trodde derfor at de skulle bestemme.

Hvorvidt japanere har påstått at de er de smarteste vet jeg ingenting om.  Har aldri hørt det.

Anonymkode: 806f3...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrikanere er overhodet ikke en etnisk gruppe etter norsk oppfatning.  Afrikanere er fysisk sterkere enn mange andre grupper og det er grunnen til at den hvite mannen hentet dem som slaver til USA, og ja det var hvite menn ikke kvinner.

Kvinner og menn er forskjellige og kvinner har blitt ansett som mindreverdige i forhold til menn.  Kvinner er ikke dummere eller har mindre intelligens enn menn selv om kjønnene tenker forskjellig.  Menn er fysisk sterkere enn kvinner og trodde derfor at de skulle bestemme.

Hvorvidt japanere har påstått at de er de smarteste vet jeg ingenting om.  Har aldri hørt det.

Anonymkode: 806f3...9a5

Tror du en rasist tar hensyn til om alle afrikanere er en ensartet etnisk gruppe eller ikke? Vi snakker ikke om akademikere her, men om en undersøkelse som omhandlet nordmenns holdninger til rasisme. Skjønner ikke hvorfor du begynner å kverulere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Tror du en rasist tar hensyn til om alle afrikanere er en ensartet etnisk gruppe eller ikke? Vi snakker ikke om akademikere her, men om en undersøkelse som omhandlet nordmenns holdninger til rasisme. Skjønner ikke hvorfor du begynner å kverulere?

Jeg tror du er en gjennomsnitts nordmann.

Anonymkode: 806f3...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du er en gjennomsnitts nordmann.

Anonymkode: 806f3...9a5

Tro er sikkert ikke farlig. Tro hva du vil. Over og ut, og god bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrikanere er overhodet ikke en etnisk gruppe etter norsk oppfatning.  Afrikanere er fysisk sterkere enn mange andre grupper og det er grunnen til at den hvite mannen hentet dem som slaver til USA

Nettopp. Det er forskjell på fysikken til ulike etniske grupper, da er det naturlig å tro at det samme også gjelder IQ.

Det viser også forskning.

Bilderesultat for iq world

Anonymkode: 97532...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men har noen gjort det??????  Ordet etnisk er også brukt på en vanvittig måte her i Norge. 

Anonymkode: 806f3...9a5

Ser ikke noe problem med uttrykk som etnisk norsk. Men det er mulig du ikke er det selv?

Anonymkode: 97532...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil heller være et godt menneske med god sosial inteligens enn å ha høy IQ. Har forresten diplom på at jeg har en IQ på 142 . Var greit å ha i skolesammenheng men det har ikke gjort meg så lykkelig egentlig. Og menneskets verdi har ingenting med IQ å gjøre. Har en datter som er utviklingshemmet, hun er et nydelig menneske som betyr like mye for oss som de andre barna våre.

Anonymkode: ea74d...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...