Gjest bekymret Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 min mann på 32 år har plutselig fått veldig høyt blodtrykk, og i tillegg har han en hvilepuls på 130+. Dette ble oppdaget da han gikk til legen pga svimmelhet. Nå tar han medisinen tenormin, som hjelper godt på disse symptomene. Legen hans har utelukket stofskifte, og sier at noen mennesker får slike symptomer uten grunn. Det jeg nå lurer på er om jeg kan slå meg til ro med dette, eller om det kan være noe alvorlig galt som gir utslag på denne måten. Tenker da spesielt på hjertet. Denne medisinen fjerner jo hans symptomer, men kan disse dukke opp på den måten uten at det ligger noe bak? Bør han undersøkes nærmere, eller bekymrer jeg meg unødig? Kan hjertefeil gi slike symptomer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44867-h%C3%B8yt-blodtrykk-kombinert-med-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Svar til Bekymret. Det er ikke så mange tilstander som på kort tid kan gi en 32-årig mann vedvarende puls over 130 og et høyt blodtrykk. Jeg regner derfor med at din mann ikke hadde slike verdier over lang tid. At han er blitt tilnærmet normalisert på en betablokker (Tenormin) tyder også på at dette ikke kunne ha vært forårsaket av en systemisk, alvorligere tilstand. Sykdommer som kan gi slike utslag er oftest av hormonell karakter, hvor både binyre- og skjoldbrukskjertel- sykdommer er aktuelle. Forbigående vil imidlertid slike symptom kunne opptre hos personer som befinner seg i kontinuerlig stressende situasjoner. En isolert hjertesykdom vil ytterst sjelden forårsake forhøyelse av blodtrykk. Det er grunn til å anta at din manns symptomer og puls/trykkførhøyelse er av godartet karakter, og at han i noen tid vil ha nytte av sin betablokkade. Jeg forutsetter at han fortsatt blir kontrollert og fulgt opp av sin lege, og at andre undersøkelser vil bli foretatt hvis ikke tilstanden normaliserer seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44867-h%C3%B8yt-blodtrykk-kombinert-med-h%C3%B8y-puls/#findComment-171682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.