Gå til innhold

Erfaring med bipolarklinikker


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Jeg gikk i behandling ved en poliklinikk ved psykologisk institutt ved NTNU, egentlig for gjentatte depresjoner, men det ble mye snakk om bipolar. Ved avslutning forsto jeg det sånn at de skulle henvise meg til bipolarklinikken ved St. Olavs.

Nå har jeg imidlertid snakka med fastlegen og fikk vite at de hadde sendt en epikrise til ham der de anbefalte videre utredning/behandling ved bipolarklinikken og at han skulle henvise. Jeg fikk lese hele epikrisen. De hadde satt diagnosen bipolar 2.

Saken er at jeg ikke føler behov for behandling nå. Jeg har lest om opplegget ved bipolarklinikken og ser at det er utredning, igangsetting av medisinering og «bipolarskole». Akkurat nå har jeg det helt greit, er hverken deprimert eller «oppe», ønsker ikke å starte opp med noen medisiner. Det frister heller ikke å delta på kurs i et halvår med masse fravær fra jobb, jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være noe man kan lese seg til i ei bok. Foreløpig har jeg takka nei til henvisning, men kan ombestemme meg.

Hva slags erfaringer har folk med disse oppleggene? Har dere hatt utbytte av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg gikk i behandling ved en poliklinikk ved psykologisk institutt ved NTNU, egentlig for gjentatte depresjoner, men det ble mye snakk om bipolar. Ved avslutning forsto jeg det sånn at de skulle henvise meg til bipolarklinikken ved St. Olavs.

Nå har jeg imidlertid snakka med fastlegen og fikk vite at de hadde sendt en epikrise til ham der de anbefalte videre utredning/behandling ved bipolarklinikken og at han skulle henvise. Jeg fikk lese hele epikrisen. De hadde satt diagnosen bipolar 2.

Saken er at jeg ikke føler behov for behandling nå. Jeg har lest om opplegget ved bipolarklinikken og ser at det er utredning, igangsetting av medisinering og «bipolarskole». Akkurat nå har jeg det helt greit, er hverken deprimert eller «oppe», ønsker ikke å starte opp med noen medisiner. Det frister heller ikke å delta på kurs i et halvår med masse fravær fra jobb, jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være noe man kan lese seg til i ei bok. Foreløpig har jeg takka nei til henvisning, men kan ombestemme meg.

Hva slags erfaringer har folk med disse oppleggene? Har dere hatt utbytte av det? 

Ikke erfaring fra slik pakke, men det jeg tenkte: Ikke interessert i medisiner for å forebygge nye episoder? Tips når det gjelder psykoedukasjon: Bipolarforeningen arrangerer mestringskurs. De går over to dager, så krever ikke  fravær fra jobb over tid. Kan lese mye. Tror ikke jeg fikk ny teoretisk kunnskap på det  kurs. Det som var fint var å møte "likesinnede". 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ambivalent til medisiner. Ja, vil forebygge ny episode. Men hvis det vil si å ta stemningsstabiliserende for livet, med bivirkninger som følger med, så fører jo det også til en viss skepsis, særlig når jeg nå har normalt humør. Også usikker på hvor mye mørketida spiller inn mht. depresjonene. Har vurdert å oppholde meg i utlandet til vinteren, kanskje det vil endre ting.

Også klarer jeg ikke å la være å tenke at bipolar ser ut til å ha blitt veldig "populært" nå. Det sa også fastlegen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Ambivalent til medisiner. Ja, vil forebygge ny episode. Men hvis det vil si å ta stemningsstabiliserende for livet, med bivirkninger som følger med, så fører jo det også til en viss skepsis, særlig når jeg nå har normalt humør. Også usikker på hvor mye mørketida spiller inn mht. depresjonene. Har vurdert å oppholde meg i utlandet til vinteren, kanskje det vil endre ting.

Også klarer jeg ikke å la være å tenke at bipolar ser ut til å ha blitt veldig "populært" nå. Det sa også fastlegen min. 

Varierer hvor mye bivirkninger en får da.  Og i de fleste tilfeller forsvinner bivirkninger om en slutter på medisinen. Verste (og det var ikke så ille og absolutt verd det om det virker) jeg har hatt var skjelving på hendene da jeg kom opp i 18 i serumkonsentrasjon av Lamictal. Litt kjipt, for så ut som jeg var dritnervøs, men valgte å forklare at det bare var bivirkninger. 

Har du en plan for hva du skal gjøre neste gang du blir dårlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hvis jeg blir dårlig igjen drar jeg sannsynligvis til fastlegen og ber om henvisning. Hvis jeg befinner meg i utlandet oppsøker jeg en psykiater direkte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis jeg blir dårlig igjen drar jeg sannsynligvis til fastlegen og ber om henvisning. Hvis jeg befinner meg i utlandet oppsøker jeg en psykiater direkte der.

Ok. Hvor lang ventetid har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Bipolarklinikken har et par måneder i følge fastlegen. Privatpraktiserende psykiater i større by i Europa eller USA, sannsynligvis innen 1-2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Bipolarklinikken har et par måneder i følge fastlegen. Privatpraktiserende psykiater i større by i Europa eller USA, sannsynligvis innen 1-2 uker.

Synest måneder virker lenge hvis en først har blitt skikkelig dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...