Gå til innhold

ADHD diagnose...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det virkelig vanlig å få en adhd/add diagnose uten en nevropsykologisk utredning? Noen med erfaring?

Anonymkode: 50e46...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig vanlig å få en adhd/add diagnose uten en nevropsykologisk utredning? Noen med erfaring?

Anonymkode: 50e46...a08

Ja, det er det. 

Anonymkode: 9ab18...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er bare rart det ikke blir gjort når pasienten selv ønsker det. 

Anonymkode: 50e46...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En nervopsyk utredning alene er ikke nok til å gi en diagnose, men det er jo en del av utredning. Det skal jo kartlegge arbeidsminne og problemløsing mm. Synes det var litt rart, selv har jeg ferdig med utredning og startet på medisinutprøving,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Vimsa90 skrev:

En nervopsyk utredning alene er ikke nok til å gi en diagnose, men det er jo en del av utredning. Det skal jo kartlegge arbeidsminne og problemløsing mm. Synes det var litt rart, selv har jeg ferdig med utredning og startet på medisinutprøving,

Var nevropsyk utredning en naturlig del av utredningen din? Har bare hørt at man kan få diagnosen ved intervju, men ikke ha noe som tilsier at man har diagnosen ved nevropsyk utredning. Derfor syns jeg det er rart at man ikke får nevropsyk utredning når de testene er ganske nøyaktig. Veldig bra at du fikk det da😊

Anonymkode: 50e46...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei, ja det var det og det er til for utelukke andre diagnoser også, som lærevansker eller utviklingshemning etc. Men ikke alle som opererer med det, vanligvis så er det en nervo psykolog eller psykiater som setter diagnosen, og de vil nok komme frem på andre måter også. Men ut fra skjemaer synes jeg er litt tynt grunnlag.. men ADHD handler ikke om intelligens.

Skrev bacheloroppgave mi spesialpedagogikk i våres også samtidig som utredning, det var om ADHD hehe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, eller nevrologiske tilstander kan også minne om ADHD/ADD. Jeg vil si det er det burde bli obligatorisk med nevropsyk utredning for psykiatere kan jo ikke måle alt, egentlig bare anta. Spesielt for voksne der barndomhistorikk er vanskelig å få grep på, manglende dokumentasjon etc, bør det være et krav om nevropsyk utredning etter min mening. Gratulerer med bacheloroppgave😊 Må ha vært spesielt å arbeide med den når du samtidig ble utredet for adhd. Men ingen kan vel gjøre det bedre på en bacheloroppgave om ADHD enn en som har diagnosen😊

Anonymkode: 50e46...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 25.6.2019 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Ja, eller nevrologiske tilstander kan også minne om ADHD/ADD. Jeg vil si det er det burde bli obligatorisk med nevropsyk utredning for psykiatere kan jo ikke måle alt, egentlig bare anta. Spesielt for voksne der barndomhistorikk er vanskelig å få grep på, manglende dokumentasjon etc, bør det være et krav om nevropsyk utredning etter min mening. Gratulerer med bacheloroppgave😊 Må ha vært spesielt å arbeide med den når du samtidig ble utredet for adhd. Men ingen kan vel gjøre det bedre på en bacheloroppgave om ADHD enn en som har diagnosen😊

Anonymkode: 50e46...a08

takk :) litt sein med å svare jeg da ... :P . Som du sier, det er flere ting og kjennetegn som gir like kjennetegn som ADHD. Det var spesiell prosess med skriving, det skal sies!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DopamineDeprived

Så vidt jeg kan lese av det som inngår i en nevropsykologisk utredning, så er det en del av utredningen jeg var igjennom på dps.     De kalte det bare for en «evnetest» der jeg var. Forøvrig er de da heller ikke så fryktelig nøyaktige, jeg hadde en «utypisk ADHD-profil». Det er jo enorme variasjoner hos folk, ift både intelligens/sosioøkonomisk status/interesser/etc etc som kan gi utslag i all verdens retninger på slike tester. Det er jo mange som blir feildiagnosert med både det ene og det andre. 

Det nevnes jo også strukturerte kliniske intervjuer, DIVA er vanlig å bruke i ADHD sammenheng. De har jo ikke fullstendig kommet til bunns i hvilkene mekanisker som ligger til grunn for ADHD-tilstanden. Man vet det er arvelig, og at enkelte påvirkninger kan utløse det. Det antas også at det dreier seg om ett dopamin underskudd, men vi vet ikke sikkert hvorfor (produseres det for lite av denne nevrotransmittor substansen? Er reseptorene for lite sensitive? Fjernes dopamin for raskt?). Dermed er det ingen test som er veldig sikker, men alle kombinert er greit nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DopamineDeprived skrev:

Så vidt jeg kan lese av det som inngår i en nevropsykologisk utredning, så er det en del av utredningen jeg var igjennom på dps.     De kalte det bare for en «evnetest» der jeg var. Forøvrig er de da heller ikke så fryktelig nøyaktige, jeg hadde en «utypisk ADHD-profil». Det er jo enorme variasjoner hos folk, ift både intelligens/sosioøkonomisk status/interesser/etc etc som kan gi utslag i all verdens retninger på slike tester. Det er jo mange som blir feildiagnosert med både det ene og det andre. 

Det nevnes jo også strukturerte kliniske intervjuer, DIVA er vanlig å bruke i ADHD sammenheng. De har jo ikke fullstendig kommet til bunns i hvilkene mekanisker som ligger til grunn for ADHD-tilstanden. Man vet det er arvelig, og at enkelte påvirkninger kan utløse det. Det antas også at det dreier seg om ett dopamin underskudd, men vi vet ikke sikkert hvorfor (produseres det for lite av denne nevrotransmittor substansen? Er reseptorene for lite sensitive? Fjernes dopamin for raskt?). Dermed er det ingen test som er veldig sikker, men alle kombinert er greit nok. 

Evnetester/IQ-tester er psykiatriens desidert mest nøyaktige verktøy og måleinstrument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, DopamineDeprived skrev:

Så vidt jeg kan lese av det som inngår i en nevropsykologisk utredning, så er det en del av utredningen jeg var igjennom på dps.     De kalte det bare for en «evnetest» der jeg var. Forøvrig er de da heller ikke så fryktelig nøyaktige, jeg hadde en «utypisk ADHD-profil». Det er jo enorme variasjoner hos folk, ift både intelligens/sosioøkonomisk status/interesser/etc etc som kan gi utslag i all verdens retninger på slike tester. Det er jo mange som blir feildiagnosert med både det ene og det andre. 

Det nevnes jo også strukturerte kliniske intervjuer, DIVA er vanlig å bruke i ADHD sammenheng. De har jo ikke fullstendig kommet til bunns i hvilkene mekanisker som ligger til grunn for ADHD-tilstanden. Man vet det er arvelig, og at enkelte påvirkninger kan utløse det. Det antas også at det dreier seg om ett dopamin underskudd, men vi vet ikke sikkert hvorfor (produseres det for lite av denne nevrotransmittor substansen? Er reseptorene for lite sensitive? Fjernes dopamin for raskt?). Dermed er det ingen test som er veldig sikker, men alle kombinert er greit nok. 

ADHD har aldri handlet om et dopamin underskudd. Da hadde man gitt dem levodopa. ADHD medisin skaper et dopamin overskudd i hjernen og det lindrer symptomene på lidelsen, ikke ulikt hvordan man bruker angst medisiner til å skape et GABA overskudd i hjernen til å lindre symptomene på angst hos de som har det. Verken de med angst eller ADHD har en nevrotransmittor ubalanse i hjernen, medisinene skaper derimot en ubalanse i hjernen som får hjernen til å bygge toleranse mot dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...