Gå til innhold

Hvor lang levetid har en vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt en vaskemaskin i 10 år. Plutselig ville den ikke fungere lenger. Er dette innenfor normal levetid for en vaskemaskin? 

Jeg er redd for at jeg har ødelagt den med at det er kommet noe metall eller annet fra klær inn i den... 

Anonymkode: 244bf...c3d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/448710-hvor-lang-levetid-har-en-vaskemaskin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror en vanligvis ikke kan forvente noe lengere levetid for en vaskemaskin, men det spørs også litt hvilket merke det er. Der spørs jo også hvor hardt den er brukt. Jeg har Miele og den har forventet levetid på over 10 år (den har 10 års garanti på motoren) Min vaskemaskin går på 13 året og jeg håper den går noen år til (Har Miele)

AnonymBruker
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Tror en vanligvis ikke kan forvente noe lengere levetid for en vaskemaskin, men det spørs også litt hvilket merke det er. Der spørs jo også hvor hardt den er brukt. Jeg har Miele og den har forventet levetid på over 10 år (den har 10 års garanti på motoren) Min vaskemaskin går på 13 året og jeg håper den går noen år til (Har Miele)

Jeg tror det må ha kommet noe i den. Enten en bhspyle, eller en mynt fra en lomme.... Kjipt. Jeg burde vært bedre på å sjekket hva jeg puttet inni. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det må ha kommet noe i den. Enten en bhspyle, eller en mynt fra en lomme.... Kjipt. Jeg burde vært bedre på å sjekket hva jeg puttet inni. 

Ja, det er lett at det kommer noe inni. Jeg bruker vaskepose når jeg vasker bher og da slipper jeg det problemet med at bh'ens spile kommer i maskinen.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

BH’er med spiler må alltid vaskes i vaskepose, for spillene kan ellers lure seg ut å ødelegge. Men det lar seg kanskje reparere, det gjorde det for meg for mange år siden.

Vaskemaskinen vi har nå er 12 år gammel, har vært mye i bruk og går fortsatt som en klokke. Med flittig bruk av vaskepose ;). Også en Miele.

Annonse

AnonymBruker

Vet at samsung ihvertfall har drevet med å aktivt sørge for at risikoen for feil er stor når garantien er ute etter 5 år, altså de har aktivt med vilje laget vaskemaskinen dårligere for å øke antall salg, uten at forbrukerne har reagert virker som alle synes det er flott og grei praksis. 

Om Miele har mer moral og etikk vet jeg ikke, men tviler litt, særlig når de ser hvor billig Samsung kommer unna med det, da er det idioti å ikke herme etter, det blir et race to the bottom, og myndighetene sover i timen, synd

Anonymkode: a5504...257

AnonymBruker
3 timer siden, emilie321 skrev:

den har 10 års garanti på motoren

Dette høres noe merkelig ut, blir som å selge bil hvor motoren garantert holder i 10 år, hva med ting rundt da andre essensielle deler som bilen trenger for å kjøre, om de bare holder 5 år spiller det vel ingen rolle hvor lenge motoren holder når du ikke får kjørt noe sted, høres litt ut som 'lurings' spør du meg, men mulig jeg er noe paranoid da

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres noe merkelig ut, blir som å selge bil hvor motoren garantert holder i 10 år, hva med ting rundt da andre essensielle deler som bilen trenger for å kjøre, om de bare holder 5 år spiller det vel ingen rolle hvor lenge motoren holder når du ikke får kjørt noe sted, høres litt ut som 'lurings' spør du meg, men mulig jeg er noe paranoid da

Vet ikke hvorfor det er sånn og vet heller ikke hva som pleier å gå i stykker på en vaskemaskin.  Men angående bil, så er det ikke garanti på typiske deler som vanligvis blir fort slitt. Deler som forventes å holde over 5 år, er det garanti på. Og da er det kanskje slik med vaskemaskiner også

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en vaskemaskin i 10 år. Plutselig ville den ikke fungere lenger. Er dette innenfor normal levetid for en vaskemaskin? 

Jeg er redd for at jeg har ødelagt den med at det er kommet noe metall eller annet fra klær inn i den... 

Min vaskemaskin, AEG, er 15,5 år og fungerer helt fint og jeg krysser bare fingrene for at den varer en mnds tid til, til jeg flytter. :) Kjæresten sin maskin, Zanussi, er nok enda noen år eldre og går som en klokke. Jeg er ikke så begeistret for den så jeg blir ikke lei meg den dagen den takker for seg. Om det er noe alternativ å bytte maskiner når jeg flytter er jeg usikker på.

Bh'er vaskes ALLTID i vaskepose - jeg har ødelagt 2 (eller er det 3?) vaskemaskiner på det i mine yngre dager... Den ene maskina var så ødelagt at leverandøren aldri hadde sett på maken og betalte store deler av reparasjonen for oss... 

FjellOgDalar

Før i tida ble ting bygget for å vare... Det finnes det bevis for i vaskekjelleren hjemme hos meg og. Built as tanks...Nå?... Jeg har en AEG maskin som går på ellevte året, så jeg kan nok godt kjøpe samme merke på nytt. Kjøleskapet mitt er Samsung, så det blir interessant å se om det ryker når det bikker fem... 

21 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Før i tida ble ting bygget for å vare... Det finnes det bevis for i vaskekjelleren hjemme hos meg og. Built as tanks...Nå?... Jeg har en AEG maskin som går på ellevte året, så jeg kan nok godt kjøpe samme merke på nytt. Kjøleskapet mitt er Samsung, så det blir interessant å se om det ryker når det bikker fem... 

Er helt enig i at ting ble bygd for å vare tidligere. Det har nok litt med merket å gjøre også. Kjenner flere som har kjøpt billige merker og disse varene har gått fort i stykker.

Kjøleskapet mitt er Whirlpool og går på det 13 året. Det bråker noe så innmari innimellom at jeg er redd det ryker snart.

Da jeg var med datteren å kjøpte kjøleskap så sa selgeren at hvitevarer hadde en forventet levetid på 10 år. Alt over det var bonus.

Annonse

FjellOgDalar

Hmmm... Jeg hadde et Elektrolux kjøleskap i 20-noe år... Da det ble pensjonert pga bruksslitasje (innmaten gikk fortsatt) skulle jeg flytte inn et sted hvor det fulgte med kjøleskap. Da var det nesten nytt. Etter litt over fem år røk det. Mistenkelig med den femårsgreia synes jeg, for jeg har et generelt inntrykk av at ting ikke lages for annet enn forbruk nå. Fem går litt igjen som the magic number har jeg inntrykk av. Nå er det "greit" å bytte saker stadig vekk, så det vet de å utnytte. Jeg kommer dog ikke til å kjøpe meg nytt kjøleskap fordi det kommer noe som er litt mer teknologisk spissfindig. Det får gå til det sier stopp, så får jeg se om Samsung holder det de lover. Takke for seg så snart det er gått et halvt år på overtid :p. Om så, betaler jeg heller mer for noe som jeg vet holder.  Miele, Elektrolux og AEG skulle være ganske stødige valg 

10 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Om så, betaler jeg heller mer for noe som jeg vet holder.  Miele, Elektrolux og AEG skulle være ganske stødige valg 

Jeg har et kjøleskap av et ukjent merke (husker det faktisk ikke), det er 15,5 år, har vært flyttet en gang og fungerer fremdeles helt fint. :) Kjæresten sitt er enda eldre, Whirlpool kombiskap, der gikk en sikring en gang for ca. 13 år siden, han byttet den og siden har det fungert utmerket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...