Gå til innhold

Alternativer til Litium


Fionys

Anbefalte innlegg

For ca. litt over 2 måneder siden trappet jeg opp på litium for nivået var bare på 0,5 og jeg sliter med depresjon moderat til alvorlig. Gikk fra 83mg + 42 mg morgen, 83 mg kveld til 83 + 42 morgen og kveld, nivået gikk opp til 0,9. Etter medisin økningen så forsvant alt av matlyst så jeg begynte å gå ned i vekt, har ikke noe ekstra å gå på så vektnedgang er ikke bra. Har klart å holde meg på 52 kg i noen år nå og er 163 høy, vekta raser fort hvis det er noe som ikke er som det skal. Bare for å ta et eksempel så var gjennom en stor operasjon for 6 år siden der jeg bare fikk spise suppe og grøt i 2 uker, fikk en infeksjon og plutselig var jeg nede i 37 kg. 

Uansett så er det depresjonene jeg sliter med og ser ikke et poeng å ta en medisin som ikke funker bra på det og i tillegg gir alle disse bivirkningene. Har tidligere prøvd Sarotex (måtte slutte pga. høyt undertrykk), Cipralex (funket dårlig og ble følelsesmessig avflatet), Efexor (følte med dø, svettet og hadde forferdelig mareritt) og nå Litionit (skjelvinger, diare, kvalme, munntørhet, tørste, dårlig matlyst). 

Virker egentlig som et håpløst prosjekt å finne en medisin som passer og uten at bivirkninger tar knekken på deg. Finnes det en medisin som kan være et alternativ til Litium eller kanskje noe annet? Eller kanskje jeg skal satse på å klare meg uten medisiner... Litium har jo forhindret at jeg blir hypoman, men det er jo depresjonen som er tyngst. Hvis jeg slutter vil jeg vel mest sannsynlig få tilbake en periode hvert år der jeg er hypoman, men det kan jo føles som et lyspunkt inn imellom depresjon. 

Må bare nevne at jeg har cptsd i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, elina777 skrev:

Lamictal?

Må prøve å undersøke hvordan den funker på depresjoner. 

Kom til å tenke på en ting, finnes det depresjoner der ingen medisin vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
12 minutter siden, Fionys skrev:

Må prøve å undersøke hvordan den funker på depresjoner. 

Kom til å tenke på en ting, finnes det depresjoner der ingen medisin vil hjelpe?

Lamictal funker på depresjoner, ikke manier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det er forskjellig hvordan vi responderer på medisiner, så hva som funker best er litt forskjellig. Dessverre er det en prøve/feile greie, men Lamictal burde være et godt valg der depresjon er hovedproblemet. I regelen er den snillere mot kroppen, og gir mindre bivirkninger enn litium. 

Depresjojn går over, men det føles ikke slik når man er der. Den perfekte kur finnes dessverre ikke, men god symptombegrensing er fullt mulig å oppnå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



2 timer siden, FjellOgDalar skrev:




Det er forskjellig hvordan vi responderer på medisiner, så hva som funker best er litt forskjellig. Dessverre er det en prøve/feile greie, men Lamictal burde være et godt valg der depresjon er hovedproblemet. I regelen er den snillere mot kroppen, og gir mindre bivirkninger enn litium.  Depresjojn går over, men det føles ikke slik når man er der. Den perfekte kur finnes dessverre ikke, men god symptombegrensing er fullt mulig å oppnå. 






Trenger ingen kur, bare noe som hjelper godt mot depresjon ellers ser jeg ikke poenget med å ta medisin. Begynner å lure på om jeg ikke er deprimert siden ingenting funker, kanskje det er noe som kan forveksles som depresjon, ikke vet jeg, blir bare litt motivasjonsløs av alt.


Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er kanskje upopulært, men noe som har hjulpet meg mye med både depresjon og min tendens til lett hypomani har faktisk vært nikotin. Ja, man blir avhengig, men det blir man jo av alle medisinene de tilbyr uansett. Det fine er at jeg ikke har trengt å øke dosen min. Jeg trenger heller ikke mye, og man trenger iallfall ikke røyke for å få det inn i kroppen.

I små doser har nikotin få bivirkninger i seg selv sammenlignet med alle medisinene du nevner. Metabolitten til nikotin har 20 timers halveringstid og har antidepressive, angstdempende og antipsykotiske egenskaper.

En halv til en hel 2 mg nikotintyggis 2-3 ganger daglig er alt jeg trenger for å være noenlunde stabil gjennom dagen, og med min sykdomshistorie er det et mirakel. Noen dager når jeg ikke må forholde meg til stress, kan jeg la være å bruke noe som helst. Aldri brukt nikotin før jeg begynte å lese om at det kunne hjelpe på psykiske lidelser med få bivirkninger sammenlignet med alle medisinene som legene kan tilby.

Anonymkode: af8b6...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fionys skrev:

 

 


Trenger ingen kur, bare noe som hjelper godt mot depresjon ellers ser jeg ikke poenget med å ta medisin. Begynner å lure på om jeg ikke er deprimert siden ingenting funker, kanskje det er noe som kan forveksles som depresjon, ikke vet jeg, blir bare litt motivasjonsløs av alt.

 

 

Du har tatt diverse blodprøver,  bl.a. på stoffskifte og vitamin B? Hvis ikke, anbefaler jeg at du får gjort det.

Har inntrykk av at ved bipolar lidelse er det ofte, ikke alltid selvsagt,  slik at antidepressiva virker raskt, eller dårlig. 

Bor du i Bergens- eller Trondheimssområdet (tror de har har det i Trondheim i tillegg til i Bergen), kan jeg anbefale TMS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje upopulært, men noe som har hjulpet meg mye med både depresjon og min tendens til lett hypomani har faktisk vært nikotin. Ja, man blir avhengig, men det blir man jo av alle medisinene de tilbyr uansett. Det fine er at jeg ikke har trengt å øke dosen min. Jeg trenger heller ikke mye, og man trenger iallfall ikke røyke for å få det inn i kroppen.

I små doser har nikotin få bivirkninger i seg selv sammenlignet med alle medisinene du nevner. Metabolitten til nikotin har 20 timers halveringstid og har antidepressive, angstdempende og antipsykotiske egenskaper.

En halv til en hel 2 mg nikotintyggis 2-3 ganger daglig er alt jeg trenger for å være noenlunde stabil gjennom dagen, og med min sykdomshistorie er det et mirakel. Noen dager når jeg ikke må forholde meg til stress, kan jeg la være å bruke noe som helst. Aldri brukt nikotin før jeg begynte å lese om at det kunne hjelpe på psykiske lidelser med få bivirkninger sammenlignet med alle medisinene som legene kan tilby.

Anonymkode: af8b6...86a

Jeg røyker (alt for mye) og det har ingen virkning. 

2 timer siden, Villanda skrev:

Du har tatt diverse blodprøver,  bl.a. på stoffskifte og vitamin B? Hvis ikke, anbefaler jeg at du får gjort det.

Har inntrykk av at ved bipolar lidelse er det ofte, ikke alltid selvsagt,  slik at antidepressiva virker raskt, eller dårlig. 

Bor du i Bergens- eller Trondheimssområdet (tror de har har det i Trondheim i tillegg til i Bergen), kan jeg anbefale TMS. 

Ja jeg har tatt blodprøver jevnlig og alt er bra bortsett fra vitamin D som jeg tar tilskudd av fast. Dessverre har jeg hatt lite effekt av alle medisinene jeg har bortsett fra sarotex som hjalp best av de medisinene jeg har prøvd, men som jeg måtte slutte av pga. blodtrykket.

Så synes jeg det i tillegg er vanskelig siden jeg ikke vet om depresjon skyldes ptsd eller bp.

Bor ikke i nærheten av de plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.5.2019 den 11.10, Fionys skrev:

Jeg røyker (alt for mye) og det har ingen virkning. 

 

Hvorfor røyker du da?

Anonymkode: af8b6...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor røyker du da?

Anonymkode: af8b6...86a

Jeg verken røyker eller drikker alkohol for å dempe sykdommen, den går jeg til behandling for og har også prøvd ut medisiner. Røyker fordi jeg er avhengig og fordi det ikke e riktig tidspunkt for meg å slutte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...