Gå til innhold

Man sier ofte at folk flest leser for lite bøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror dere det stemmer?

Hva leser du selv nå?

Jeg tror om virkelig  faktisk nedgang at det har sammenheng med mer og mer overlapping av mediaformer. Jeg mener bøker blir ofte film  radio eller TV serier . Jeg tror man mister lesere som ønsker eksklusvt  " egne bilder på netthinnen"  eller en egen opplevelse av boken. 

Vil også tro at fagbøker i yrkesfag er mere " in" da man jo gir signaler om at vi vil trenge og der vil være jobber i fremtida  for yrkesfagene. Alt fra sykepleiere til sjøfolk.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes også det virker som " vaskeseddelen" bak på boka har fått mer betydning enn boka selv. At kritikeromtale betyr så mye i dag at man nesten kan snakke om at noen er " bøddel" og " offer" som forfatter og kritiker. Var det ikke slik den historiske Hitler ble til fordi han ble så skuffet over at hans kunstneriske produksjon ikke ble verdsatt nok i hans egne øyne av samtiden? Var det ikke slik historien var? Oftest er nok kritikken det helt riktige men jeg tror det gjør at vi kanskje automatisk også velger bort mye bra av opplevelser i kunst eller " blokkerer" da vi ikke har ubegrenset med ressurser.  Man omtaler visst dårlige filmer som kalkuner da dette er filmer som aldri " tar av i publikums oppslutning" På samme måte som en kalkunfugl  ikke flyr høyt oppe i luften som andre.

En annen historie er kanskje at vi mer og mer " styres" av media som forbruker av alt inkludert litteratur og kunst? Alt skal ha " en høyere mening" eller " global økonomisk tanke" eller politisk betydning.?

Vi er som mennesker kanskje mer og mer produkter av tida vi lever i? Må kanskje bare bli slik?

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det stemmer?

Hva leser du selv nå?

Jeg tror om virkelig  faktisk nedgang at det har sammenheng med mer og mer overlapping av mediaformer. Jeg mener bøker blir ofte film  radio eller TV serier . Jeg tror man mister lesere som ønsker eksklusvt  " egne bilder på netthinnen"  eller en egen opplevelse av boken. 

Vil også tro at fagbøker i yrkesfag er mere " in" da man jo gir signaler om at vi vil trenge og der vil være jobber i fremtida  for yrkesfagene. Alt fra sykepleiere til sjøfolk.

Anonymkode: e21aa...8f9

Jeg har inntrykk av at folk leser mye. Men det er selvfølgelig noen som ikke leser bøker i det hele tatt.

Anonymkode: 7879e...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi mennesker lever i veldig forskjellige virkeligheter det er sant. Vi liker vel heller ikke det samme. Noe annet ville vel også vært temmelig kjedelig synes jeg. Om vi alle likte de samme tingene i livet.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke slik den historiske Hitler ble til fordi han ble så skuffet over at hans kunstneriske produksjon ikke ble verdsatt nok i hans egne øyne av samtiden? Var det ikke slik historien var?

Tror det var noe med at han søkte på et kunstakademi, men ikke kom inn.

Kanskje Europa hadde sett helt annerledes ut hvis han hadde fått den utdannelsen 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte har spekulert mye i det har jeg lest ja. Ikke lenge siden et av bildene hans skjebnens ironi gikk på verdens kunstauksjoner for ikke ubetydelige summer men av helt andre grunner sikkert enn det kunstneriske selv om han vistnok ble kariktrisert av kritikerne den gang som " en middelmådighet"  Det siste skulle vel tyde på at ting lå i tiden eller tidsånden som også var utenfor Hitlers skaperkraft. Kanskje han  bare grep dette " noe" og utnyttet det rått og brutalt som kun en diktatorspire kan. Han var for ham på rett sted til rett tid liksom. Enkelte mener jo han vokste opp i en veldig undertrykket tid med nok mye barnemishandling og nok veldig preget av forrige verdenskrig. En virkelighet nok vanskelig og forstå men nok ikke bare for han. Enkelte mener datida hadde feil syn på seksualitet og at de var sterkt undertrykket til det sykelige. Det er jo så mange forskjellige teorier om hvordan en verdenskrig ble et faktum med uendelig lidelse og katastrofe som vel alle noegenlunde friske personer håper aldri gjentar seg.

Kanskje de skulle hatt slik " ronkeradio" som jeg hørte de annonserte her en dag. Eller han skulle vært ungdom i dag hvor jeg leste i avisen det skjer litt av hvert mellom bibliotekets reoler eller mellom boksidene til ergrelse og skuffelse for de som har lånt med boka hjem og ikke tør gå å klage. Men kanskje hva verden trenger. Eller de som betyr noe eller har IQ nok mener trengs? Den som lever får se.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, laban skrev:

Tror det var noe med at han søkte på et kunstakademi, men ikke kom inn.

Kanskje Europa hadde sett helt annerledes ut hvis han hadde fått den utdannelsen 😞

Så moralen er altså: Nekt ikke folk den utdannelsen de vil ha! 

😉

Anonymkode: 77955...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så moralen er altså: Nekt ikke folk den utdannelsen de vil ha! 

😉

Anonymkode: 77955...16d

Egentlig ikke. Men når det gjelder noe så skjønnsbasert som vurdering av talent for kunstmaling, er det en - eh - interessant tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, laban skrev:

Tror det var noe med at han søkte på et kunstakademi, men ikke kom inn.

Kanskje Europa hadde sett helt annerledes ut hvis han hadde fått den utdannelsen 😞

Eller at de hadde hatt godt fungerende demokratier og fattigdommen og nøden dengang  hadde vært mindre . Det forsvarer selvsagt aldri all uretten som fant sted men kan forklare mye synes jeg. Vanskeligere er det å forstå mye som skjer i vår tid synes jeg hvor avstandene mellom folk ikke er så enorme som de synes å virke som dengang. Man blir mer og mer skeptisk synes jeg ettersom man bli eldre.

Enkelte stemmer mener jo at vi også i vår tid bare har " skinndemokratier". At det ikke er folkestyre reelt men bare på papiret.  Økende ulikhet og mange som ikke har nok lønnsarbeid. At det er veldig mye å bekymre seg for også nå. Alt har ofte med helse å gjøre synes jeg.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller at de hadde hatt godt fungerende demokratier og fattigdommen og nøden dengang  hadde vært mindre . Det forsvarer selvsagt aldri all uretten som fant sted men kan forklare mye synes jeg.

Hitler ble valgt lovlig og demokratisk. Det er mange eksempler på at et land / folk som føler på urettferdighet, slik Tyskland gjorde etter første verdenskrig, stemmer fram en "sterk mann" som lover å ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare forferdelig at sånne ting kan skje og at liknende ting skjer den dag i dag verden over ( enda finnes diktaturer ) men ingen kan leve andres liv tror jeg.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte har spekulert mye i det har jeg lest ja. Ikke lenge siden et av bildene hans skjebnens ironi gikk på verdens kunstauksjoner for ikke ubetydelige summer men av helt andre grunner sikkert enn det kunstneriske selv om han vistnok ble kariktrisert av kritikerne den gang som " en middelmådighet"  Det siste skulle vel tyde på at ting lå i tiden eller tidsånden som også var utenfor Hitlers skaperkraft. Kanskje han  bare grep dette " noe" og utnyttet det rått og brutalt som kun en diktatorspire kan. Han var for ham på rett sted til rett tid liksom. Enkelte mener jo han vokste opp i en veldig undertrykket tid med nok mye barnemishandling og nok veldig preget av forrige verdenskrig. En virkelighet nok vanskelig og forstå men nok ikke bare for han. Enkelte mener datida hadde feil syn på seksualitet og at de var sterkt undertrykket til det sykelige. Det er jo så mange forskjellige teorier om hvordan en verdenskrig ble et faktum med uendelig lidelse og katastrofe som vel alle noegenlunde friske personer håper aldri gjentar seg.

Kanskje de skulle hatt slik " ronkeradio" som jeg hørte de annonserte her en dag. Eller han skulle vært ungdom i dag hvor jeg leste i avisen det skjer litt av hvert mellom bibliotekets reoler eller mellom boksidene til ergrelse og skuffelse for de som har lånt med boka hjem og ikke tør gå å klage. Men kanskje hva verden trenger. Eller de som betyr noe eller har IQ nok mener trengs? Den som lever får se.

Anonymkode: e21aa...8f9

Ja, du er nok ikke på noe når det gjelder, Hitler:

-Autoritær oppdragelse, sikkert med juling i blant. 

-Traumatisert og forherdet av 1. verdenskrig.

Det må nok også en x-faktor til for å dra det så langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de skulle hatt slik " ronkeradio" som jeg hørte de annonserte her en dag. Eller han skulle vært ungdom i dag hvor jeg leste i avisen det skjer litt av hvert mellom bibliotekets reoler eller mellom boksidene til ergrelse og skuffelse for de som har lånt med boka hjem og ikke tør gå å klage. Men kanskje hva verden trenger. Eller de som betyr noe eller har IQ nok mener trengs? Den som lever får se.

Anonymkode: e21aa...8f9

Jeg må nok skuffe deg om du tror det skjer mye spennende (les: seksuelle) ting mellom bibliotekreolene... Jeg sier ikke at det IKKE skjer, for det kan vel hende, men det er nok forsvinnende lite av det.

Mellom boksidene derimot - der skjer det mye. Men å klage til bibliotekaren på bokens innhold er jo som å klage til ekspeditøren på Rema over at du ikke liker blodpuddingen de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I grunnen trenger man ikke føle noe kjøpepress overfor litteratur og kunst i dag tror jeg. Man har selvsagt og heldigvis biblioteket men god litteratur og kunst selger seg sjøl tror jeg.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.6.2019 den 17.57, Lillemus skrev:

Jeg må nok skuffe deg om du tror det skjer mye spennende (les: seksuelle) ting mellom bibliotekreolene... Jeg sier ikke at det IKKE skjer, for det kan vel hende, men det er nok forsvinnende lite av det.

Mellom boksidene derimot - der skjer det mye. Men å klage til bibliotekaren på bokens innhold er jo som å klage til ekspeditøren på Rema over at du ikke liker blodpuddingen de selger.

Du kan umulig lese lokalaviser.

Anonymkode: e21aa...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig lese lokalaviser.

Anonymkode: e21aa...8f9

Men kanskje jeg jobber på biblioteket? Jeg sier ikke at det ikke skjer, men det skjer nok ikke så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...