Gå til innhold

Forskere slår fast: Dette gjør deg lykkelig - Sosiale relasjoner er veldig bra for oss - og ensomhet dreper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter 80 år slår forskerne fast: Dette gjør deg lykkelig. Annethvert år siden slutten av 1930-tallet, har 724 amerikanske menn mottatt et spørreskjema fra forskere ved Harvard. Fin bil, en imponerende lederstilling og mye penger på konto betyr lite i det store bildet, slår Harvard-forskerne fast.

Den klareste meldingen vi tar med oss fra denne 75 år lange studien er følgende: Gode relasjoner er det som gjør oss lykkeligere og friskere.

Psykiater Waldinger fra Harvard forteller at forskerne har gjort tre hovedfunn i studien:

  1. Sosiale relasjoner er virkelig bra for oss - og ensomhet dreper.
  2. Selv om gode og nære relasjoner gir bedre helse, er det på ingen måte om å gjøre å ha flest mulig venner. Det er kvaliteten på relasjonene som gjelder, ikke antall.
  3. Gode relasjoner beskytter ikke bare kroppene våre, men også hjernen.

Og lykkefølelsen er bestemt av gener. Grunnfølelsen din, altså ditt personlige lykkenivå, er 80 prosent genetisk bestemt.

Livet er altså litt lysere for noen av oss, helt fra fødselen av. Er du lyssinnet som person, har du også en rekke fordeler i livet.

– De med et lysere lynne står bedre rustet til å takle dårlige opplevelser. De som opplever glimt av glede selv i vanskelige tider, kommer seg ofte lettere gjennom belastningene. Livet kan være jævlig i blant, så det å ha lett tilgang på latter og positive opplevelser, er veldig viktig. Positive følelser virker som en motgift, de visker ut negative følelser og stress.

https://www.nettavisen.no/livsstil/etter-80-ar-slar-forskerne-fast-dette-gjr-deg-lykkelig/3423690204.html

Dumt for oss som lever helt alene på utsiden av samfunnet med ingen eller minimal kontakt med andre. Men ikke mye å gjøre med det.

Anonymkode: 25255...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke. Alt trenger man ikke tror jeg. Tak over hodet og inntekt. Det er det.

Anonymkode: fd2f7...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sikkert forkortet livet mitt med fem år denne vinteren. 😔

Anonymkode: 0ae03...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Dumt for oss som lever helt alene på utsiden av samfunnet med ingen eller minimal kontakt med andre. Men ikke mye å gjøre med det.

Det går vel an å ha et sosialt liv om man er utenfor arbeidslivet også da? I diverse lag og organisasjoner er det vel alltids bruk for noen som kan spille et instrument eller å ha et verv eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Stormwind skrev:

Det går vel an å ha et sosialt liv om man er utenfor arbeidslivet også da? 

Nei, ikke hvis man er sosialt retardert med aspergers.

Anonymkode: 25255...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.6.2019 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Etter 80 år slår forskerne fast: Dette gjør deg lykkelig. Annethvert år siden slutten av 1930-tallet, har 724 amerikanske menn mottatt et spørreskjema fra forskere ved Harvard. Fin bil, en imponerende lederstilling og mye penger på konto betyr lite i det store bildet, slår Harvard-forskerne fast.

Den klareste meldingen vi tar med oss fra denne 75 år lange studien er følgende: Gode relasjoner er det som gjør oss lykkeligere og friskere.

Psykiater Waldinger fra Harvard forteller at forskerne har gjort tre hovedfunn i studien:

  1. Sosiale relasjoner er virkelig bra for oss - og ensomhet dreper.
  2. Selv om gode og nære relasjoner gir bedre helse, er det på ingen måte om å gjøre å ha flest mulig venner. Det er kvaliteten på relasjonene som gjelder, ikke antall.
  3. Gode relasjoner beskytter ikke bare kroppene våre, men også hjernen.

Og lykkefølelsen er bestemt av gener. Grunnfølelsen din, altså ditt personlige lykkenivå, er 80 prosent genetisk bestemt.

Livet er altså litt lysere for noen av oss, helt fra fødselen av. Er du lyssinnet som person, har du også en rekke fordeler i livet.

– De med et lysere lynne står bedre rustet til å takle dårlige opplevelser. De som opplever glimt av glede selv i vanskelige tider, kommer seg ofte lettere gjennom belastningene. Livet kan være jævlig i blant, så det å ha lett tilgang på latter og positive opplevelser, er veldig viktig. Positive følelser virker som en motgift, de visker ut negative følelser og stress.

https://www.nettavisen.no/livsstil/etter-80-ar-slar-forskerne-fast-dette-gjr-deg-lykkelig/3423690204.html

Dumt for oss som lever helt alene på utsiden av samfunnet med ingen eller minimal kontakt med andre. Men ikke mye å gjøre med det.

Anonymkode: 25255...d75

Det er mye det går an å prøve å komme til bunns i på egenhånd. Mange løgner og løgnere har gjennom det vært avslørt. Enkelte mener jo at psykisk sykdom har mye med mangel på sannferdige  og gode relasjoner som barn. Som voksen kan man gjøre mye for å komme til bunns i kanskje ting man har vært utsatt for og derigjennom finne forklaringer til høyst forståelig angst og uro kanskje. Mange mennesker sliter med senskader som gjør at det er vanskelig med tette relasjoner noe mer. Men har man et avklart fundament i livet så tåler man ensomhet mye bedre tror jeg. Vanskeligst er det når de som kanskje var der for å hjelpe svikter sin oppgave så totalt. Skjer så altfor mange i barnevernet i dag tror jeg.

Anonymkode: fd2f7...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis man er sosialt retardert med aspergers.

Anonymkode: 25255...d75

Alle har vel en sosial fungering på ett eller annet nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Stormwind skrev:

Alle har vel en sosial fungering på ett eller annet nivå.

Ikke alle.

Anonymkode: 25255...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle.

Anonymkode: 25255...d75

Hvem er det som ikke har det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Stormwind skrev:

Hvem er det som ikke har det da?

Undertegnede, bl.a. Fungerer ikke sammen med familien engang.

Anonymkode: 25255...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 4.6.2019 den 13.16, FjellOgDalar skrev:

Wow! Her er det noen som har funnet opp kruttet på nytt...

Det kan du si, men det er kanskje sånn at bra forskning sjelden gir veldig overraskende resultater?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Undertegnede, bl.a. Fungerer ikke sammen med familien engang.

Anonymkode: 25255...d75

Kanskje du fungerer bedre sosialt på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5.6.2019 den 13.41, Stormwind skrev:

Det går vel an å ha et sosialt liv om man er utenfor arbeidslivet også da? I diverse lag og organisasjoner er det vel alltids bruk for noen som kan spille et instrument eller å ha et verv eller liknende.

Jeg er riktignok i arbeidslivet, har en liten deltidsstilling og øknomi deretter. De fleste lag og organisasjoner krever medlemsavgift som jeg ikke har råd til. De som er frivillige krever for mye (røde kors). Mitt sosiale liv er på jobben, om jeg er heldig å jobbe samen med kollegaer. Bortsett fra på jobb kan det gå uker før jeg snakker med noen.

Anonymkode: 1a588...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2019 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker sliter med senskader som gjør at det er vanskelig med tette relasjoner noe mer.

Da bør man kanskje tenke at det var relasjoner som var før i tiden og at de relasjonene man har i dag ikke vil påføre en de samme smertene i dag. De f.eks arbeidskollegene man har i dag vil ikke gjøre det samme mot en som f.eks klassekamerater/venniner gjorde mot en tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...