Gå til innhold

Kupton- Er det skadelig? (B-prep.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ei voksen dame med familie og 50 % arbeid. Har gått i psykiatrien i mange, mange år. Ble ansett som ferdigbehandlet for ca 5-6 årsiden. Ikke mer de kunne gjøre. Fastlegen skriver ut B-prep til meg Sobril og Imovane. Det tar jeg hver kveld i ganske store doser (30 mg Sobril og 22,5 mg Imovane.) Jeg kjører selvfølgelig ikke bil. Legen trekker litt på skuldra av meg, men skriver ut medisinen. Han kan lite om psykiatri. Jeg føler jeg fungerer tilfredstillende etter mine evner i forhold til jobb,venner, barn og barnebarn. Jeg er ikke et "super menneske", men hvem er vel det. Jeg spør ikke om aksept på å ta så store doser, men lurer på om det er skadelig på noen vis. Tenker på nyere demens forskining der det sies at man ikke bør bruke mye medisiner. Tar Zyprexa også. Har prøvd alt mulig for kroniske søvnproblemer etter ca 20 år i psykiatrien, men lite og ingenting virker tilfredstillende på meg slik at jeg kan fungere i delvis arbeid og øvrig med familie og venner enn B-prep som jeg tar nå. Lista er så lang hva jeg har prøvd, at det ville bli veldig mye å skrive om det her. Jeg er 55 år og vil jo ikke dø eller bli dement så derfor spør jeg her.. 

Anonymkode: fc741...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts. Her. Jeg øker og øker ikke dosen altså. Begynte med denne dosen for ca 2 år siden da jeg var manisk og siden den gang har den vært uforandret. Legen er også klar på at han ikke skriver ut mer. Kommer aldri til å øke, selv om virkningen måtte avta.

Anonymkode: fc741...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må forholde seg til realiteter - ikke ønsker. Det er bedre å være frisk og ikke trenge sovemedisin enn å bruke det du gjør. Men det er ikke et reelt alternativ. Vurderingen må gjøres om hvordan du vil ha det på kort og lang sikt med denne medisin, mindre medisin eller ingen medisin.

Hvis jeg hadde brukt denne dose, eller hvis jeg hadde hatt en pasient som brukte denne dose, ville jeg gjort et ærlig forsøk på å redusere Imovane til 15 mg. Om det går bra, ville jeg noen måneder senere forsøkt en ny redusering til 7,5 mg.

Fra Dagbladet for to dager siden:

Vanedannende sovemedisiner

Sovemedisin av typen benzodiazepiner, zopiklon og zolpidem (Mogadon, Apodorm, Imovane, Zopiklon, Zopitin, Stilnoct eller Zolpidem) regnes som vanedannende.

Vanlige bivirkninger ved kortvarig bruk er døsighet, konsentrasjonsproblemer og balanseproblemer. 

Ved bruk over lengre tid, kan man oppleve å bli nedstemt, likegyldig og irritabel. Glemsomhet og forvirring er også vanlig. 

Kilde: Helsenorge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, kupton said:

En må forholde seg til realiteter - ikke ønsker. Det er bedre å være frisk og ikke trenge sovemedisin enn å bruke det du gjør. Men det er ikke et reelt alternativ. Vurderingen må gjøres om hvordan du vil ha det på kort og lang sikt med denne medisin, mindre medisin eller ingen medisin.

Hvis jeg hadde brukt denne dose, eller hvis jeg hadde hatt en pasient som brukte denne dose, ville jeg gjort et ærlig forsøk på å redusere Imovane til 15 mg. Om det går bra, ville jeg noen måneder senere forsøkt en ny redusering til 7,5 mg.

Fra Dagbladet for to dager siden:

Vanedannende sovemedisiner

Sovemedisin av typen benzodiazepiner, zopiklon og zolpidem (Mogadon, Apodorm, Imovane, Zopiklon, Zopitin, Stilnoct eller Zolpidem) regnes som vanedannende.

Vanlige bivirkninger ved kortvarig bruk er døsighet, konsentrasjonsproblemer og balanseproblemer. 

Ved bruk over lengre tid, kan man oppleve å bli nedstemt, likegyldig og irritabel. Glemsomhet og forvirring er også vanlig. 

Kilde: Helsenorge 

Dette med glemsomhet er et kjent problem med Lamictal også. Er bruk av Lamictal relatert til utvikling av demens? 

Anonymkode: 6b9dd...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er bruk av Lamictal relatert til utvikling av demens? 

Nei, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...