Gå til innhold

Urene ting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En rar forestilling jeg har støtt på i samtale og debatt med andre er forestillingen om kvinners menstruering som " noe urent"  og ikke tema. Ofte også helsepersonell som inngir slike signaler. Også kvinner. Det kan synes som å ha noe i deres religiøse tro å gjøre. Er dette typisk del av en spesiell religion og tenke på menstruasjon hos kvinner som " noe urent" i dypere meninger av ordet? Noe moralsk fordervet synes jeg enkelte alltid forbinder med kvinner. Hvorfor er det slik?

 

Anonymkode: ece3b...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De samtaler og debatter du har hatt om det temaet har nok foregått i ditt eget hode. 

Anonymkode: fb441...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje ikke så detaljert og omfattende men faktisk ikke. Men her er mye motstand og hvorfor?

Anonymkode: ece3b...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En rar forestilling jeg har støtt på i samtale og debatt med andre er forestillingen om kvinners menstruering som " noe urent"  og ikke tema. Ofte også helsepersonell som inngir slike signaler. Også kvinner. Det kan synes som å ha noe i deres religiøse tro å gjøre. Er dette typisk del av en spesiell religion og tenke på menstruasjon hos kvinner som " noe urent" i dypere meninger av ordet? Noe moralsk fordervet synes jeg enkelte alltid forbinder med kvinner. Hvorfor er det slik?

 

Anonymkode: ece3b...dca

Religion.

https://www.vl.no/nyhet/bare-mennene-begraver-de-dode-1.402951?paywall=true

Anonymkode: 884e6...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

I følge det gamle testamentet er en kvinne med menstruasjon "uren". Disse gamle skriftene er felles for Kristendom, Jødedom og Islam. Noen har sikkert fortsatt slike forestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan synes som å ha noe i deres religiøse tro å gjøre. Er dette typisk del av en spesiell religion og tenke på menstruasjon hos kvinner som "noe urent" i dypere meninger av ordet?

Ortodokse jøder har vel fortsatt noen regler tilknyttet en "rituell urenhet" pga. mensen. Men de har også mange andre regler som virker gammeldags og meningsløst på folk flest (inkludert ikke-ortodokse jøder). Mulig det er noen slike ting i andre konservative sekter også.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte også helsepersonell som inngir slike signaler. Også kvinner.

Jeg tror du skal lete lenge etter helsepersonell som mener noe slikt i vår del av verden. Er du sikker på at du ikke overtolker "signalene"? Kvinnelig helsepersonell har også mensen, vel?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe moralsk fordervet synes jeg enkelte alltid forbinder med kvinner.

Hvordan kommer dette til uttrykk? Mange vet knapt hva "moralsk fordervet" betyr?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gargamel skrev:

I følge det gamle testamentet er en kvinne med menstruasjon "uren". Disse gamle skriftene er felles for Kristendom, Jødedom og Islam. Noen har sikkert fortsatt slike forestillinger.

Finnes vel også i en del stammer, har i alle fall hørt om steder der kvinner må bo i egne hytter når de har mensen fordi de er urene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke alt som er helt tilfeldig tror jeg men det kan ofte være veldig vanskelig å bevise.

Anonymkode: ece3b...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som en del grums og for gammelt tankegods i alle ideologier og religiøse bevegelser synes jeg.

Anonymkode: ece3b...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...