Gå til innhold

Kjønn og famtid: Derfor håper jeg at jeg får ei jente


Shirley

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-haper-jeg-at-jeg-far-ei-jente/71136655

Bli med på et lite tankeeksperiment. Om du skulle få et barn i dag og det barnet skulle ha en best mulig framtid: Hvilket kjønn har best sjanse til å få et lykkelig liv?

Gjør en kald, kalkulert beregning av et barns sannsynlighet for å rammes av voldtekt, vold, selvmord, arbeidsulykker, diskriminering etc. Sett det så opp mot mulighetene for å få et godt liv, altså lykkes med skole og arbeidsliv.

Hvis vi ser på utviklingen, både kulturelt og økonomisk tror jeg svaret er åpenbart. De egenskapene som er mest etterspurt i framtidas Norge har din teoretiske datter vesentlig flere av.

Dessverre har hun rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er bra å være mann (i de fleste tilfeller), og jeg tror ikke det forandrer seg så brått. Jeg er litt redd for slike fremstillinger om at kvinner er overlegne og vil ta over sånn at menn blir overflødige. Jeg tror det skaper en frykt som ligger bak mye kvinnehat.

Kvinner kan være er kjempeflinke, men de er ikke overmennesker og ikke en trussel.

Fortsatt er det masse problemer for menn og gutter som det endelig har blitt lov å fokusere på (selv om visse reaksjonære alltid stritter imot). Jeg trenger ikke ta opp alt det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Gargamel skrev:

Det er bra å være mann (i de fleste tilfeller), og jeg tror ikke det forandrer seg så brått. Jeg er litt redd for slike fremstillinger om at kvinner er overlegne og vil ta over sånn at menn blir overflødige. Jeg tror det skaper en frykt som ligger bak mye kvinnehat.

Kvinner kan være er kjempeflinke, men de er ikke overmennesker og ikke en trussel.

Fortsatt er det masse problemer for menn og gutter som det endelig har blitt lov å fokusere på (selv om visse reaksjonære alltid stritter imot). Jeg trenger ikke ta opp alt det nå.

Ingenting er mer tiltrekkende enn en mann som snakker fint om kvinner. 😊 Kvinner flest har en far, brødre , partner eller sønner. De ønsker det beste for dem man er glad i uansett kjønn. Det er jo absolutt til kvinners fordel at gutter og menn også har det bra. Og det er viktig å ta tak i problemstillinger der. Dessuten er ikke alle gutter og jenter like. Jeg har en praktisk datter som ikke får det til på skolen og en sønn som er teoretiker. Personlig liker jeg at mannen tar ansvar og har litt kontroll på ting. Jeg trenger å ha en å støtte meg til som gjør meg trygg. Han trenger at jeg respekterer han og setter pris på det han gjør. Kanskje mange mener at dette er umoderne men en hver må få lov å finne sin måte å trives sammen på. 

Anonymkode: 34167...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...