AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 Skrevet 4. juni 2019 Jeg vet hva symptomene er, men jeg blir så forvirret når jeg noen steder leser om "schizotyp personlighetsforstyrrelse" mens jeg andre steder leser om "schizotyp lidelse." Tydeligvis regnes det som en personlighetsforstyrrelse i DSM-5 mens det regnes som en generisk lidelse i ICD-10 (som en mildere form for schizofreni). Hva er egentlig korrekt? En personlighetsforstyrrelse utvikler man jo gjerne over tid gjerne på bakgrunn av oppveksten, mens en generisk lidelse ville ha oppstått uansett, er det sånn å forstå? Jeg prøver bare å forstå meg selv best mulig Anonymkode: 9ac3d...df7 0 Siter
kupton Skrevet 4. juni 2019 Skrevet 4. juni 2019 Det er nok ingen som kan slå i bordet og si at DSM har rett og ICD feil eller vv. Du har forstått uenigheten korrekt. Mellom de to ligger Atlanterhavet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 Skrevet 4. juni 2019 5 minutter siden, kupton skrev: Det er nok ingen som kan slå i bordet og si at DSM har rett og ICD feil eller vv. Du har forstått uenigheten korrekt. Mellom de to ligger Atlanterhavet. Takk. Atlanterhavet er oppkalt etter den greske titanen, Atlas. På gresk betyr det å "holde ut". Mao skal jeg gjøre nettopp det. Det var en fin tanke. Takk, nok en gang. Anonymkode: 9ac3d...df7 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.