Gå til innhold

Er det noen gang for sent å skaffe seg en " lykkelig barndom"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe som vekker misunnelse så er det å høre om andres lykkelige barndom synes jeg. Man legger ofte "lokk "på sånne ting synes jeg og det er et stort handicap videre i livet for mange tror jeg.Lite å snakke om i hyggelige lag og ting som passer lite inn i  " normalen vi alle sammenlikner oss med " kanskje.

Hva tror dere? Er det noen gang for seint å ta igjen det forsømte?  Hva kan man gjøre?

(På søttitall husker jeg denne problematikken var mye oppe i samtiden og tilbud om voksenopplæring spesielt tettet mot kvinner fulgte men nådde aldri de mest ressurssvake. Handlet mye om økonomi dengang som nå.)

Anonymkode: 932be...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan nok ikke skaffe seg en lykkelig barndom i voksen alder, men man kan lære å avfinne seg med at ting var som de var, og se fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På søttitall husker jeg denne problematikken var mye oppe i samtiden og tilbud om voksenopplæring spesielt rettet mot kvinner fulgte men nådde aldri de mest ressurssvake. Handlet mye om økonomi dengang som nå.

Hva mener du nå? På 70-tallet gikk svært mange kvinner ut i arbeidslivet. I den delen av debatten som handlet om barndom, var temaet hvilke skadevirkninger dette ville ha for barna deres. Noen mente samfunnet ville bryte fullstendig sammen når kvinnene sluttet å være hjemme på heltid. Det var blitt vanligere at også kvinner tok høyere utdannelse, i tillegg fikk mange av de som hadde svært begrenset utdannelse, intern opplæring og etter hvert ganske interessante og godt betalte jobber.

Det var mye mindre snakk om økonomi på den tiden på de fleste arenaer. Boligmarkedet var regulert, inflasjonen var høy og mange velferdsgoder var helt gratis. På den annen side var det for eksempel nesten ingen barnehageplasser - og det fantes selvfølgelig folk med dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det åpenbare svaret er ja. Det er for sent når man ikke er barn mer. 

(På den annen side er folk flinke til å skrive om historien om livet sitt. Ikke lyve, men trekke frem det som passer i narrativet. Mulig man kan lære se på barndommen med nye øyne, hvis det er et poeng. De fleste har opplevd noe bra og noe dårlig. Det spørs litt hva man velger å se i ettertid) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...