Gå til innhold

Pliktig til å melde flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som skal flytte sammen med kjæresten sin. Hun forteller til meg at han mener at det er ikke pliktig å melde flytting og at han kan stå på gamle adresse pga moren eier huset. Han insisterer på at dette. Hun skal søke noen stønader og må derfor oppgi at de leier sammen, og sende kopi av leiekontrakt hvor begge sitt navn står oppført. 

Hva om han ikke melder flytting? Kan dette by på problemer? Har han lov til å stå folkeregistrert på moren sin adresse når han leier? 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om han ikke melder flytting? Kan dette by på problemer? Har han lov til å stå folkeregistrert på moren sin adresse når han leier? 

Anonymkode: c69a2...322

Pliktig og pliktig.... Det er mange studenter som står oppført på hjemstedsadresse i folkeregisteret mens de studerer utenbys, så ulovlig er det ikke. Men hvorfor vil han ikke melde flytting om han faktisk skal flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som skal flytte sammen med kjæresten sin. Hun forteller til meg at han mener at det er ikke pliktig å melde flytting og at han kan stå på gamle adresse pga moren eier huset. Han insisterer på at dette. Hun skal søke noen stønader og må derfor oppgi at de leier sammen, og sende kopi av leiekontrakt hvor begge sitt navn står oppført. 

Hva om han ikke melder flytting? Kan dette by på problemer? Har han lov til å stå folkeregistrert på moren sin adresse når han leier? 

Anonymkode: c69a2...322

Man er pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret innen 8 dager etter flyttedato. Hvis hun skal søke stønader, f.eks. bostøte, vil dette skape problemer. 

Merkelig han ikke vil gjøre dette. Det tar 3 minutter online: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/i-norge/?174790=0

Anonymkode: 0b945...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal søke noen stønader og må derfor oppgi at de leier sammen, og sende kopi av leiekontrakt hvor begge sitt navn står oppført. 

Hva om han ikke melder flytting? Kan dette by på problemer? Har han lov til å stå folkeregistrert på moren sin adresse når han leier? 

Det er akkurat sånne problemer som kan oppstå: Det er massevis av regler som tar hensyn til om man er enslig eller samboer, antall personer i husstanden, hvilken kommune eller bydel man tilhører, osv. Så han kan ikke være en del av hennes husstand i noen offentlige sammenhenger og morens i andre.

Voksne ikke-studenter er egentlig pliktige til å melde flytting innen 8 dager. Man blir nok ikke akkurat straffet for å være litt "samboer på prøve" mens man fortsatt står registrert i hjemmet til en av foreldrene. Men da må man fortsette å være registrert bare der, få alle regninger dit osv. Banker, helsevesen og mange andre "institusjoner" er online mot Folkeregisteret nå og bruker bare den adressen, så det er lett å gå glipp av noe. Hvis det er samme kommune og evt. bydel som den nye adressen, får det ingen følger for skatt, stemmerett etc. .

Men da bør samboeren selvfølgelig ikke "bruke" ham som en del av sin husstand i noen sammenhenger, jeg tror (uten å kunne bevise noe) det offentlige vil mislike og etter hvert avsløre at han liksom er bosatt med henne overfor NAV eller andre etater og hos moren i andre offentlige registre.

For studenter er det egne regler, svaret mitt er basert på at de ikke er studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Pliktig og pliktig.... Det er mange studenter som står oppført på hjemstedsadresse i folkeregisteret mens de studerer utenbys, så ulovlig er det ikke. Men hvorfor vil han ikke melde flytting om han faktisk skal flytte?

For ikke-studenter er det vel pliktig Etter folkeregisterloven § 6-1.

Anonymkode: 0b945...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Det er akkurat sånne problemer som kan oppstå: Det er massevis av regler som tar hensyn til om man er enslig eller samboer, antall personer i husstanden, hvilken kommune eller bydel man tilhører, osv. Så han kan ikke være en del av hennes husstand i noen offentlige sammenhenger og morens i andre.

Voksne ikke-studenter er egentlig pliktige til å melde flytting innen 8 dager. Man blir nok ikke akkurat straffet for å være litt "samboer på prøve" mens man fortsatt står registrert i hjemmet til en av foreldrene. Men da må man fortsette å være registrert bare der, få alle regninger dit osv. Banker, helsevesen og mange andre "institusjoner" er online mot Folkeregisteret nå og bruker bare den adressen, så det er lett å gå glipp av noe. Hvis det er samme kommune og evt. bydel som den nye adressen, får det ingen følger for skatt, stemmerett etc. .

Men da bør samboeren selvfølgelig ikke "bruke" ham som en del av sin husstand i noen sammenhenger, jeg tror (uten å kunne bevise noe) det offentlige vil mislike og etter hvert avsløre at han liksom er bosatt med henne overfor NAV eller andre etater og hos moren i andre offentlige registre.

For studenter er det egne regler, svaret mitt er basert på at de ikke er studenter.

Hun må oppgi at han bor i hennes husstand i søknaden om bostøtte. Hun er også sykemeldt fra jobben. Og må mulig etterhvert søke om uføretrygd. Mye av dette krever at hun oppgir hans navn. Hun må sende inn leiekontrakten ved søknad om bostøtte.  Hans navn står oppgitt som leier. Men han insisterer på at han ikke vil registrere seg til folkeregisteret på den adressen med det første. Han vil stå på morens adresse. Forstår ikke hva han er redd for. Hun forstår det heller ikke. 

Dette kan by på problemer når det søkes om stønader. De kommer til å reagere på at han står som leier men ikke registrert på adressen via folkeregisteret. Mister hun stønad? Eller får han bot dersom han ikke oppgir? . De har ikke flyttet ennå, men jeg bør vel anbefale venninnen å pushe på han om å registrere seg? 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er jo ganske trist om hun mister rettigheter som hun har krav på grunnet denne situasjonen. Men har hørt om studenter som flytter til annen by uten å melde folkeregisteret også. Men jeg trodde det var pliktig. Forstår ikke årsaken til å la være. 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må oppgi at han bor i hennes husstand i søknaden om bostøtte.

Dette forstår jeg ingen ting av. Ville trodd hun fikk MINDRE bostøtte om han bor der.

Anonymkode: 0b945...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan by på problemer når det søkes om stønader. De kommer til å reagere på at han står som leier men ikke registrert på adressen via folkeregisteret. Mister hun stønad? Eller får han bot dersom han ikke oppgir? .

Bot får han neppe, men hvis samboeren hans skal søke bostøtte kan hun risikere å få for mye utbetalt fordi dette går på husstandens samlede inntekt. Da kan hun bli straffet hvis det oppdages.

Anonymkode: 0b945...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han insisterer på at han ikke vil registrere seg til folkeregisteret på den adressen med det første. Han vil stå på morens adresse. Forstår ikke hva han er redd for. Hun forstår det heller ikke. 

Han får komme med en forklaring. Kanskje er det helt ubegrunnet frykt for et eller annet. Han bør ikke medvirke til at hun sender inn en søknad med feilaktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, laban skrev:

Han får komme med en forklaring. Kanskje er det helt ubegrunnet frykt for et eller annet. Han bør ikke medvirke til at hun sender inn en søknad med feilaktige opplysninger.

Hun sier at hun kommer til å være ærlig å sende inn søknad om bostøtte, men sende kontrakten hvor hun oppgir at han leier leiligheten. Hun kan ikke straffes for at han ikke vil folkeregistere seg på adressen, dersom hun sender opplysningene om at begge to leier leiligheten? 

De er bare i 20 årene så jeg vet ikke hva han tenker på. Men mener at han må ta ansvar for seg og hun for seg. 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bot får han neppe, men hvis samboeren hans skal søke bostøtte kan hun risikere å få for mye utbetalt fordi dette går på husstandens samlede inntekt. Da kan hun bli straffet hvis det oppdages.

Anonymkode: 0b945...a35

Men han står registrert som bosatt på adressen i kontrakten, dvs de vil oppdage at det er to personer som leier om de leser kontrakten. Og da er spørsmålet: er det lov å leie en leilighet uten å folkeregistere seg på adressen? 

 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke straffes for at han ikke vil folkeregistere seg på adressen, dersom hun sender opplysningene om at begge to leier leiligheten? 

Jeg vet ikke hvor relevant det er for bostøtte-søknaden. Men vanligvis kan man kun "straffes" for å ha gitt feilaktige opplysninger (og da gjerne for å skaffe seg fordeler). Hun gjør jo ikke det hvis hun oppgi at de leier der sammen og de ikke spør om noe annet hun må svare feil på. Om de bryr seg med å sjekke hvor han faktisk bor, vet jeg ikke - det er jo pengene han bidrar med, som teller her.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er spørsmålet: er det lov å leie en leilighet uten å folkeregistere seg på adressen?

Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å leie eller eie noe man ikke bor i. Han er forpliktet til å melde flytting hvis han faktisk flytter, men jeg ser ikke at hun gjør noe galt. Det er ikke hennes ansvar at han "glemmer" å overholde forpliktelsen, så lenge det ikke gir noen fordeler når hun søker om støtte.

Forbehold: Jeg har bare veldig gamle erfaringer med å leie bolig, men det er flere her som har leid ut bolig som kanskje vet noe om en detalj jeg ikke tenker på.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har hørt om studenter som flytter til annen by uten å melde folkeregisteret også.

Som nevnt ovenfor: Det er egne regler for studenter. Hold dem utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Jeg vet ikke hvor relevant det er for bostøtte-søknaden. Men vanligvis kan man kun "straffes" for å ha gitt feilaktige opplysninger (og da gjerne for å skaffe seg fordeler). Hun gjør jo ikke det hvis hun oppgi at de leier der sammen og de ikke spør om noe annet hun må svare feil på. Om de bryr seg med å sjekke hvor han faktisk bor, vet jeg ikke - det er jo pengene han bidrar med, som teller her.

Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å leie eller eie noe man ikke bor i. Han er forpliktet til å melde flytting hvis han faktisk flytter, men jeg ser ikke at hun gjør noe galt. Det er ikke hennes ansvar at han "glemmer" å overholde forpliktelsen, så lenge det ikke gir noen fordeler når hun søker om støtte.

Forbehold: Jeg har bare veldig gamle erfaringer med å leie bolig, men det er flere her som har leid ut bolig som kanskje vet noe om en detalj jeg ikke tenker på.

Som nevnt ovenfor: Det er egne regler for studenter. Hold dem utenfor.

Hun spør meg om hun er ansvarlig til å presse han til å melde fra til folkeregisteret? Men det går jo ikke. Han er over 20 år. Altså voksen. Hun kan jo ikke presse han til det for at hun skal få papirene slik hun mener virker mest fornuftig med tanke på at begge leier samme leilighet. 

Det er som du sier sikkert lovlig å leie leilighet uten å bo der hele tiden. Forstår det slik at han har skrevet under på at han betaler sin del for leiligheten, men pga en jobb som han er på iblant er godt stykke fra leiligheten så vil han bo til tider hos moren, samtidig som han leier denne leiligheten. 

Hun må søke stønader i forbindelse med et ryggproblem osv. Men er enig med deg laban at dersom de flytter sammen så gjør verken hun eller han noe ulovlig i denne sammenheng. Han må få lov å leie leilighet uten å bo i den. Jeg har selv gjort det samme pga visse omstendigheter. Hun bør få søke stønader uten at det er ulovlig dersom hun oppgir sannheten om disse forholdene. Men vil han gå under husstandens felles inntekt når han ikke er registrert på adressen? Skal hun føre han opp som en del av husstanden? Det er nok det hun bør gjøre.. 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spør meg om hun er ansvarlig til å presse han til å melde fra til folkeregisteret? Men det går jo ikke. Han er over 20 år. Altså voksen. Hun kan jo ikke presse han til det for at hun skal få papirene slik hun mener virker mest fornuftig med tanke på at begge leier samme leilighet. 

Det er som du sier sikkert lovlig å leie leilighet uten å bo der hele tiden. Forstår det slik at han har skrevet under på at han betaler sin del for leiligheten, men pga en jobb som han er på iblant er godt stykke fra leiligheten så vil han bo til tider hos moren, samtidig som han leier denne leiligheten. 

Hun må søke stønader i forbindelse med et ryggproblem osv. Men er enig med deg laban at dersom de flytter sammen så gjør verken hun eller han noe ulovlig i denne sammenheng. Han må få lov å leie leilighet uten å bo i den. Jeg har selv gjort det samme pga visse omstendigheter. Hun bør få søke stønader uten at det er ulovlig dersom hun oppgir sannheten om disse forholdene. Men vil han gå under husstandens felles inntekt når han ikke er registrert på adressen? Skal hun føre han opp som en del av husstanden? Det er nok det hun bør gjøre.. 

Anonymkode: c69a2...322

Det bør "venninnen" nok gjøre. Ellers bedriver "hun" svindel.

Anonymkode: 0b945...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vil han gå under husstandens felles inntekt når han ikke er registrert på adressen? Skal hun føre han opp som en del av husstanden? 

Hvis de bor sammen (mer enn halve tiden) og deler leie og felles utgifter, er han en del av husstanden. Hvis hun later som om hun bor alene, kan hun få stønad på grunnlag av falske opplysninger, og da har hun et alvorlig problem.

At han overnatter hos moren iblant, er helt irrelevant.

At han ikke oppfyller forpliktelsen om å melde flytting, er et nokså lite problem i dag som så mye skjer elektronisk og mindre pr. brevpost. Men han må være klar over at i hennes forhold til det offentlige, er de samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Hvis de bor sammen (mer enn halve tiden) og deler leie og felles utgifter, er han en del av husstanden. Hvis hun later som om hun bor alene, kan hun få stønad på grunnlag av falske opplysninger, og da har hun et alvorlig problem.

At han overnatter hos moren iblant, er helt irrelevant.

At han ikke oppfyller forpliktelsen om å melde flytting, er et nokså lite problem i dag som så mye skjer elektronisk og mindre pr. brevpost. Men han må være klar over at i hennes forhold til det offentlige, er de samboere.

Enig. 

Anonymkode: c69a2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...