Gå til innhold

Behov for å ruse meg - hvordan være konstruktiv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg overmannes tidvis at behov for å ruse meg. Slå meg selv helt ut. Blokke ut tanker og følelser. Flykte fra en slags indre smerte, påføre en annen. Ønsker å kjenne noe fysisk i kroppen. Gjerne noe som virkelig slår i magen.

Jeg ruser meg sjelden skikkelig. Er altfor snusfornuftig til å finne på noe dumt, men behovet er der, ofte. Men jeg lengter veldig etter nettopp en skikkelig rus.

Hva gjør jeg best når trykket setter inn? Det er så flaut å snakke om. Jeg vil nødig fremstå som en uansvarlig, nærmest kriminell person. Jeg skulle ønske det gikk an å snakke om dette behovet og denne dragningen uten at det får så alvorlige konsekvenser. 

Finnes det andre måter å få redusert dette trykket på? Jeg vet jo at det forsvinner etterhvert, men noen ganger kjennes det svært intenst og det er vanskelig å håndtere. Noen vil kanskje foreslå å gå en tur i skogen eller noe i den duren, men jeg føler at disse kreftene er litt mer «hard core» og ikke lar seg dysse ned av litt natur.

Er det noen som har erfaringer eller gode idéer å dele?

Anonymkode: c9acf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overmannes tidvis at behov for å ruse meg. Slå meg selv helt ut. Blokke ut tanker og følelser. Flykte fra en slags indre smerte, påføre en annen. Ønsker å kjenne noe fysisk i kroppen. Gjerne noe som virkelig slår i magen.

Jeg ruser meg sjelden skikkelig. Er altfor snusfornuftig til å finne på noe dumt, men behovet er der, ofte. Men jeg lengter veldig etter nettopp en skikkelig rus.

Hva gjør jeg best når trykket setter inn? Det er så flaut å snakke om. Jeg vil nødig fremstå som en uansvarlig, nærmest kriminell person. Jeg skulle ønske det gikk an å snakke om dette behovet og denne dragningen uten at det får så alvorlige konsekvenser. 

Finnes det andre måter å få redusert dette trykket på? Jeg vet jo at det forsvinner etterhvert, men noen ganger kjennes det svært intenst og det er vanskelig å håndtere. Noen vil kanskje foreslå å gå en tur i skogen eller noe i den duren, men jeg føler at disse kreftene er litt mer «hard core» og ikke lar seg dysse ned av litt natur.

Er det noen som har erfaringer eller gode idéer å dele?

Anonymkode: c9acf...778

Nøyaktig det samme lurer jeg på også, for jeg har det også sånn.

Anonymkode: a82a1...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å ha som en fast regel i livet at rusmidler (da tenker jeg spesielt på alkohol) skal forbeholdes positive opplevelser. Enten sammen med gode venner, eller vin til et godt måltid eller en god fotballkamp. 

Rusmidler skal aldri benyttes som behandling mot vonde følelser, stressmestring, osv. Det er skadelig, og kan gi et uforutsigbart utfall. Det trenger absolutt ikke å bli bedre. Rusmidler skal heller ikke brukes som en avstraffelse av seg selv. 

Mye teori dette, men jeg tror det er hensiktsmessig å lage dette som absolutte regler for seg selv. Rus som selvmedisinering må være forbudt. Det er like lite hensiktsmessig som selvskading. Hvis man har ett problem med psykisk lidelse i dag, vil man med rus få to problemer, og det første problemet er på ingen måte borte. 

Har du noen du kan snakke med om dette, før du får et rusproblem i tillegg? Jeg mener du trenger hjelp med tankene dine her

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også føler i blant et stort behov for bare å drikke problemene mine bort. Bare bli helt vasted, og glemme. 

Jeg har ikke noe problem med alkohol i utgangspunktet, men likevel føler jeg i blant en sterk dragning mot å gå på fylla. 

Anonymkode: 9bc90...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også føler i blant et stort behov for bare å drikke problemene mine bort. Bare bli helt vasted, og glemme. 

Jeg har ikke noe problem med alkohol i utgangspunktet, men likevel føler jeg i blant en sterk dragning mot å gå på fylla. 

Anonymkode: 9bc90...c48

Samme her, jeg veit at hadde jeg aldri har hatt noe behov for å drikke allikevel greier jeg nesten ikke å motstå det i perioder. Sjukt merkelig!

Anonymkode: a82a1...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Kunsten er rett og slett å la rus-sug stoppe før det blir noe mer. Gir man etter for det, er det utrolig lett å havne i en ganske destruktiv måte å forholde seg til problemer på. Tanker er slitsomt, men det er veldig bra jobba å la være og handle på det. Jeg tok noen dårlige valg med alkohol og det ble bare destruktivt. For meg er det like greit å se så svart hvitt på det at jeg ikke drikker noe som helst. Andre rusmidler har jeg aldri rotet med, og det er jeg glad for. Mitt råd er å søke hjelp om dette blir et inngripende problem, eller gjerne før det skjer. Kanskje høres jeg moralistisk ut, men det handler vel heller om at jeg ikke unner andre å fø det langt verre i livet. Har man psykiske problemer, skal man være desto mer obs på hva som er greit og ikke greit. 

Hva som kan hjelpe når trykket står på? Mer aggressiv trening enn å gå en tur, ikke isolere seg, drive med aktivitet man liker selv om det ikke frister, profesjonell hjelp med å stå i vonde følelser, ha et sted å henvende seg når man har det vanskelig.. huske på at det ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Kunsten er rett og slett å la rus-sug stoppe før det blir noe mer. Gir man etter for det, er det utrolig lett å havne i en ganske destruktiv måte å forholde seg til problemer på. Tanker er slitsomt, men det er veldig bra jobba å la være og handle på det. Jeg tok noen dårlige valg med alkohol og det ble bare destruktivt. For meg er det like greit å se så svart hvitt på det at jeg ikke drikker noe som helst. Andre rusmidler har jeg aldri rotet med, og det er jeg glad for. Mitt råd er å søke hjelp om dette blir et inngripende problem, eller gjerne før det skjer. Kanskje høres jeg moralistisk ut, men det handler vel heller om at jeg ikke unner andre å fø det langt verre i livet. Har man psykiske problemer, skal man være desto mer obs på hva som er greit og ikke greit. 

Hva som kan hjelpe når trykket står på? Mer aggressiv trening enn å gå en tur, ikke isolere seg, drive med aktivitet man liker selv om det ikke frister, profesjonell hjelp med å stå i vonde følelser, ha et sted å henvende seg når man har det vanskelig.. huske på at det ikke er verdt det.

Det var mange fine grep. Takk for dine innspill👍

Anonymkode: c9acf...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...