Gå til innhold

Fordeler i trafikken for el-biler


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg er den lykkelige eier av en ny el-bil, og storkoser meg på veien med den 😊 Men - finnes det noen offisielle trafikkfordeler for el-biler, f.eks kjøring i kollektivfelt eller gratis parkering? Foreløpig er det gratis i bommen, men fra nyttår må også jeg betale der, og det er forsåvidt greit. 

Men altså - jeg la meg i kollektivfelt i dag, men var ikke sikker på om det var lov.... 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Oslo området vet jeg at du enkelte plasser i rushtrafikken må ha med deg en passasjer for å kunne kjøre i kollektivfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje
På ‎08‎.‎06‎.‎2019 den 8.13, Gargamel skrev:

Hovedregelen er at du kan kjøre i kollektivfelt, men det finnes unntak. Jeg vet ikke hva som gjelder der du bor. Skiltingen forteller hva som er lov, men det er litt for komplisert. 

https://www.elbil24.no/nyttig/nei-du-er-ikke-buss-selv-om-du-kjorer-elbil/70399568

Trondheim er det lov enn så lenge.

Gratulerer med ny elbil! 

Takk for nyttig artikkel. Da forstår jeg det slik at hovedregelen er at el-biler kan kjøre i kllektivfelt (enten det vanlige skiltet med taxi og buss, eller det med 2+, der det finnes), men at det ofte er et underskilt som sier at el-biler ikke kan kjøre der likevel. På den strekningen jeg kjører mest, er det et slikt underskilt.

Men har jeg lov til å parkere på el-bilparkering med ladestasjon, selv om jeg ikke lader? F.eks, i parkeringshus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På ‎08‎.‎06‎.‎2019 den 10.29, Fionys skrev:

I Oslo området vet jeg at du enkelte plasser i rushtrafikken må ha med deg en passasjer for å kunne kjøre i kollektivfeltet.

Ja, da er det vel merket med det 2+ - skiltet, tror jeg. Har ikke sette det her i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.6.2019 den 0.47, påskelilje skrev:

Jeg er den lykkelige eier av en ny el-bil, og storkoser meg på veien med den 😊 Men - finnes det noen offisielle trafikkfordeler for el-biler, f.eks kjøring i kollektivfelt eller gratis parkering? Foreløpig er det gratis i bommen, men fra nyttår må også jeg betale der, og det er forsåvidt greit. 

Men altså - jeg la meg i kollektivfelt i dag, men var ikke sikker på om det var lov.... 😮

Det er vel lov, enn så lenge.

Anonymkode: 06688...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, påskelilje skrev:

Men har jeg lov til å parkere på el-bilparkering med ladestasjon, selv om jeg ikke lader? F.eks, i parkeringshus?

Det varierer litt. Senteret jeg jobber på tillater kun parkering om du lader, men er gratis ellers og da. Så det må man nesten sjekke opp fra sted til sted.

Anonymkode: a907a...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Så tydelig på strømregningen for sist måned at den hadde gått opp :wacko: Så gratis er det ikke med el-bil, men mye billigere enn fossilbil, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Men har jeg lov til å parkere på el-bilparkering med ladestasjon, selv om jeg ikke lader? F.eks, i parkeringshus?

Det vil jo være fryktelig dårlig gjort da, om det kommer noen som trenger å lade. Blir litt som å la bilen stå ved bensinpumpa mens jeg tar helgehandelen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Lillemus skrev:

Det vil jo være fryktelig dårlig gjort da, om det kommer noen som trenger å lade. Blir litt som å la bilen stå ved bensinpumpa mens jeg tar helgehandelen... 

Ja, vet det. Så derfor har jeg ikke gjort det. Men hvor kan jeg få vite hvilke p-plasser som er gratis for el-biler i mitt område da? Mener å ha hørt at det finnes noen slike....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Ja, vet det. Så derfor har jeg ikke gjort det. Men hvor kan jeg få vite hvilke p-plasser som er gratis for el-biler i mitt område da? Mener å ha hørt at det finnes noen slike....

Trodde el-biler sto gratis på alle plasser jeg? Men jeg har ikke el-bil så jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...