Gå til innhold

Hva er en bra barneoppdragelse ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva mener du er en bra barneoppdragelse ? Jeg hører at en del voksne og litt eldre mennesker klager på dagens ungdom og mener at barneoppdragelsen før i tiden var bedre, men på hvilken måte ? 

Personlig så har jeg vokset opp med vold så jeg aner ingenting om hva en vanlig barneoppdragelse går utpå. 

 

 

 

Anonymkode: fe00a...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På ingen måte noe bedre i tidligere tider tror jeg for det store flertall.I dag tror jeg hvilken oppmerksomhet og oppfølging barn får er veldig forskjellig fra miljø til miljø uten at jeg vet noe om det. Det er bare et inntrykk jeg har. Men barna ser mye sunnere og friskere ut nå enn før synes jeg.😊

Anonymkode: 715fd...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte noe bedre i tidligere tider tror jeg for det store flertall.I dag tror jeg hvilken oppmerksomhet og oppfølging barn får er veldig forskjellig fra miljø til miljø uten at jeg vet noe om det. Det er bare et inntrykk jeg har. Men barna ser mye sunnere og friskere ut nå enn før synes jeg.😊

Anonymkode: 715fd...d82

Men at skole og foreldre har mye å ta vare på det er ingen tvil om. Jeg hører jo stemmer i tiden som er veldig bekymret.

Anonymkode: 715fd...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører at en del voksne og litt eldre mennesker klager på dagens ungdom og mener at barneoppdragelsen før i tiden var bedre

Sånn har det alltid vært 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk gir av hva de kan tror jeg til barna sine og i alle sammenheng. Det er vel først og fremst gjennom barnehage og skole samfunnet kommer inn og har en større og større rolle har jeg inntrykk av. Det er slik man ønsker å ha det i vår tid har jeg inntrykk av. Når man ser barna i gater og streder en sjelden gang ser de velig friske,aktive og velfungerende ut men det behøver jo ikke si så mye.

Anonymkode: 715fd...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje man endog kan si det slik at barn er i mye større grad institusjonalisert enn i tidligere tider. Det kan kanskje bety at om noen tiår er det ikke mange av de som er barn i dag som vil ha så forskjellige historier om sine respektive barndommer og sin samtid. De vil ha mye fellestrekk i sin forståelse av virkeligheten også kanskje. Færre avvik kanskje. Kun spekulasjoner. Det er jo fremdeles mye forskjell på by og land i Norge.

Anonymkode: 715fd...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man endog kan si det slik at barn er i mye større grad institusjonalisert enn i tidligere tider. Det kan kanskje bety at om noen tiår er det ikke mange av de som er barn i dag som vil ha så forskjellige historier om sine respektive barndommer og sin samtid.

Tror nok barn oppvekst kan være ganske forskjellig selv om de har gått i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er en bra barneoppdragelse ? Jeg hører at en del voksne og litt eldre mennesker klager på dagens ungdom og mener at barneoppdragelsen før i tiden var bedre, men på hvilken måte ? 

Personlig så har jeg vokset opp med vold så jeg aner ingenting om hva en vanlig barneoppdragelse går utpå. 

Anonymkode: fe00a...c4b

Jeg syns «trygghetssirkelen» beskriver det gjennomgripende behovet barn har for å ha en trygg base, og elementer en god oppvekst og oppdragelse bør inneholde for å skape en god tilknytning mellom barn og foreldre. Her kan du lese mer om dette: https://www.psykologforeningen.no/foreningen/nyheter-og-kommentarer/aktuelt/hva-er-tilknytning

Det er mange ulike måter å vise og utøve trygghet på som forelder. Jeg tror lite på at foreldre skal «leke» og etterape pedagogers eller psykologers «stil». Det er mye bedre å finne sin måte å vise at man alltid er der og tar barnets rygg på, at barnet ALLTID kan stole på at det kan komme med det som er godt, vanskelig eller vondt, og dele det. 

Barn som har opplevd vold, svik, overgrep eller grenseløsheten i barndommen mangler ofte denne opplevelsen av å ha en forutsigbar trygg havn, og de føler ofte derfor at de - også som voksne - ikke kan stole på andre enn seg selv. Det er mulig å bearbeide senvirkninger av en slik dårlig tilknytning gjennom terapi og arbeid med egne følelser, faktisk er dette et av de områdene der terapi viser svært god effekt. Kanskje dette er noe for deg?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er en bra barneoppdragelse ? Jeg hører at en del voksne og litt eldre mennesker klager på dagens ungdom og mener at barneoppdragelsen før i tiden var bedre, men på hvilken måte ? 

Personlig så har jeg vokset opp med vold så jeg aner ingenting om hva en vanlig barneoppdragelse går utpå. 

 

 

 

Anonymkode: fe00a...c4b

Jeg tror alle barn har grenser og at det er viktig å respektere de grensene, man kjenner sitt barn best. Og åpenhet er viktig tror jeg,og vise at de alltid har en trygg havn å vende seg til. Og ubtinget kjærlighet,men også grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Jeg syns «trygghetssirkelen» beskriver det gjennomgripende behovet barn har for å ha en trygg base, og elementer en god oppvekst og oppdragelse bør inneholde for å skape en god tilknytning mellom barn og foreldre. Her kan du lese mer om dette: https://www.psykologforeningen.no/foreningen/nyheter-og-kommentarer/aktuelt/hva-er-tilknytning

Det er mange ulike måter å vise og utøve trygghet på som forelder. Jeg tror lite på at foreldre skal «leke» og etterape pedagogers eller psykologers «stil». Det er mye bedre å finne sin måte å vise at man alltid er der og tar barnets rygg på, at barnet ALLTID kan stole på at det kan komme med det som er godt, vanskelig eller vondt, og dele det. 

Barn som har opplevd vold, svik, overgrep eller grenseløsheten i barndommen mangler ofte denne opplevelsen av å ha en forutsigbar trygg havn, og de føler ofte derfor at de - også som voksne - ikke kan stole på andre enn seg selv. Det er mulig å bearbeide senvirkninger av en slik dårlig tilknytning gjennom terapi og arbeid med egne følelser, faktisk er dette et av de områdene der terapi viser svært god effekt. Kanskje dette er noe for deg?

Takk for et fint svar ❤️ Hær lærte jeg mye nyttig som jeg skal ta med meg videre i live mitt. 

Jeg kjenner meg sterkt igjen i din beskrivelse av å ikke klare å stole på noen andre enn seg selv. Jeg stoler verken på mennesker jeg kjenner eller på leger/psykologer osv. Jeg står hele tiden med neven klar i tilfelle noen tråkker over min grense. Jeg er for eks livredd for å ringe legekontoret i tilfelle de blir irriterte. Live mitt baserer seg på frykt og redsel. Selv om jeg virker tøff på innsiden så føler jeg meg som et lite, redd barn som hvem som helst kan tråkke på. De eneste forbildene jeg hadde når jeg var liten var de tegnefigurene jeg så på TV. Noen av de var tøffe, andre var sterke og noen var snille. Slik har jeg formet meg som menneske. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart meg uten de figurene på TV og på tegneserier. Uansett hvor idiotisk og teit det høres ut så var det min redning. Jeg hadde aldri klart å bli det mennesket jeg har blitt uten. Trygghet finner jeg ingen steder, jeg vet ikke hvordan det er å stole på et menneske. Den følelsen har aldri vært tilstede og nå som jeg er voksen så tviler jeg sterkt på at den kan komme for det å bygge relasjoner er vanskelig for meg. Jeg har ingen stabile relasjoner. 

 

Anonymkode: fe00a...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et fint svar ❤️ Hær lærte jeg mye nyttig som jeg skal ta med meg videre i live mitt. 

Jeg kjenner meg sterkt igjen i din beskrivelse av å ikke klare å stole på noen andre enn seg selv. Jeg stoler verken på mennesker jeg kjenner eller på leger/psykologer osv. Jeg står hele tiden med neven klar i tilfelle noen tråkker over min grense. Jeg er for eks livredd for å ringe legekontoret i tilfelle de blir irriterte. Live mitt baserer seg på frykt og redsel. Selv om jeg virker tøff på innsiden så føler jeg meg som et lite, redd barn som hvem som helst kan tråkke på. De eneste forbildene jeg hadde når jeg var liten var de tegnefigurene jeg så på TV. Noen av de var tøffe, andre var sterke og noen var snille. Slik har jeg formet meg som menneske. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart meg uten de figurene på TV og på tegneserier. Uansett hvor idiotisk og teit det høres ut så var det min redning. Jeg hadde aldri klart å bli det mennesket jeg har blitt uten. Trygghet finner jeg ingen steder, jeg vet ikke hvordan det er å stole på et menneske. Den følelsen har aldri vært tilstede og nå som jeg er voksen så tviler jeg sterkt på at den kan komme for det å bygge relasjoner er vanskelig for meg. Jeg har ingen stabile relasjoner. 

 

Anonymkode: fe00a...c4b

Men jeg håper at jeg kan bli en bra forelder. Det er det jeg jobber med slik at jeg ikke trør feil. Kunne aldri tenkt meg å løfte en finger for å slå. Aldri! Men frykten for at jeg selv skal bli en voldsutøver gjør meg redd… 

Anonymkode: fe00a...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det meste mangler midler i dag synes jeg det virker som. Kanskje mer burde gå via stat og ikke kommune av hjelp til de mest utsatte. De som kommer i situasjon av større hjelpebehov mener jeg.

Anonymkode: 715fd...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 8.6.2019 den 7.11, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er en bra barneoppdragelse ? Jeg hører at en del voksne og litt eldre mennesker klager på dagens ungdom og mener at barneoppdragelsen før i tiden var bedre, men på hvilken måte ? 

Personlig så har jeg vokset opp med vold så jeg aner ingenting om hva en vanlig barneoppdragelse går utpå. 

 

 

 

Anonymkode: fe00a...c4b

Barneoppdragelsen var litt mer autoritær før. Det gir barn som er lydige og har respekt for voksne. Det er kanskje dette enkelte eldre savner. Ulempen med autoritær oppdragelse er at barna finner på mer faenskap når de voksne ikke ser.

Dette i følge Jesper Juul.

God barneoppdragelse i 2019 i følge meg:

Være en god rollemodell og ha faste og forståelige grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...