Gå til innhold

Noen som vil hjelpe (mht fagprøve)..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Jeg skal ta praksisk fagprøve i renhold. 

I skjemaet jeg fikk fra prøvenemda og under vurderingskriterier står det 

- Planlegging (det er forståelig) 

- gjennomføring (det er forståelig) 

- egenvurdering (det er forståelig) 

- dokumentasjon (det er ikke forståelig). Under dette står det: 

* hvordan arbeidet er dokumentert i tråd med bedriftens interne krav 
* om dokumentasjonen viser kompetanse i tråd med kompetansemålene i læreplanen 
* hvordan arbeidet er dokumentert som grunnlag for nemndas vurdering av prøvearbeidet. 

Spørsmålet mitt er: hva betyr dette siste (om dokumentasjon)? 
 
Jeg står fast..

 

Anonymkode: 71ab3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er: hva betyr dette siste (om dokumentasjon)? 

Er dette et felles skjema for alle praktiske fagprøver, eller er det spesielt for den du skal ta i renhold?

Skal noen fra prøvenemnda følge med på hva du gjør underveis, eller skal du beskrive hvordan du har løst oppgavene skriftlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Er dette et felles skjema for alle praktiske fagprøver, eller er det spesielt for den du skal ta i renhold?

Skal noen fra prøvenemnda følge med på hva du gjør underveis, eller skal du beskrive hvordan du har løst oppgavene skriftlig? 

Felles skjema. 

Jeg skal beskrive oppgavene skriftleg ene dagen, og neste dag skal jeg utføre oppgaven i praksis der sensor følger med. 

 

Anonymkode: 71ab3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Felles skjema. 

OK. Da er nok noe av det som står om dokumentasjon, ikke like relevant som for en som skal ta fagprøve i elektro eller andre fag med faste krav til hvordan en arbeidstegning eller et koplingsskjema skal se ut. Men det kan vel fortsatt være noe som er aktuelt, med hensyn til det som står om bedriftens interne krav. Kan det være spesielle krav til kjemikaliebruk (rengjøringsmidler) ut fra hva slags bedrift det er og hvem som til daglig er i lokalene (barn, har de ansatte arbeidstøy eller vanlige klær, syke eller friske mennesker)? Et sted jeg har jobbet, hang det en tegning av lokalet med fargekoder for rengjøringsmetode og -hyppighet, sånt må vel regnes som et "krav" som alle oppgaveløsninger må tilfredsstille? 

Kompetansemålene i læreplanen må du nesten sjekke selv, men det siste punktet om hvordan arbeidet er dokumentert som grunnlag for nemndas vurdering av prøvearbeidet, tolker jeg som kvaliteten på den skriftlige delen av oppgaven, altså hvordan du dokumenterer planleggingen - med for eksempel henvisning til regler og standarder som ligger til grunn for vurderingene og valgene du gjør.

Du må ta alle mine svar med forbehold om at jeg egentlig ikke har greie på dette... Du har kanskje en oppdatert versjon av noe som likner på dette dokumentet (som jeg fant da jeg tok et søk)? 
https://www.vaf.no/media/6533625/Vurderingskriterier-i-renholdsoperatoerfaget-rev-2016-.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, laban skrev:

OK. Da er nok noe av det som står om dokumentasjon, ikke like relevant som for en som skal ta fagprøve i elektro eller andre fag med faste krav til hvordan en arbeidstegning eller et koplingsskjema skal se ut. Men det kan vel fortsatt være noe som er aktuelt, med hensyn til det som står om bedriftens interne krav. Kan det være spesielle krav til kjemikaliebruk (rengjøringsmidler) ut fra hva slags bedrift det er og hvem som til daglig er i lokalene (barn, har de ansatte arbeidstøy eller vanlige klær, syke eller friske mennesker)? Et sted jeg har jobbet, hang det en tegning av lokalet med fargekoder for rengjøringsmetode og -hyppighet, sånt må vel regnes som et "krav" som alle oppgaveløsninger må tilfredsstille? 

Kompetansemålene i læreplanen må du nesten sjekke selv, men det siste punktet om hvordan arbeidet er dokumentert som grunnlag for nemndas vurdering av prøvearbeidet, tolker jeg som kvaliteten på den skriftlige delen av oppgaven, altså hvordan du dokumenterer planleggingen - med for eksempel henvisning til regler og standarder som ligger til grunn for vurderingene og valgene du gjør.

Du må ta alle mine svar med forbehold om at jeg egentlig ikke har greie på dette... Du har kanskje en oppdatert versjon av noe som likner på dette dokumentet (som jeg fant da jeg tok et søk)? 
https://www.vaf.no/media/6533625/Vurderingskriterier-i-renholdsoperatoerfaget-rev-2016-.pdf

Tusen hjertelig takk for hjelpen, laban. Det er på sykehus jeg jobber, altså en stor arbeidsplass.  

Da ble det hele langt mer forståelig for meg, og jeg kan endelig jobbe videre med eksamensforberedelsene. 

Anonymkode: 71ab3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ble det hele langt mer forståelig for meg, og jeg kan endelig jobbe videre med eksamensforberedelsene. 

Lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...