Gå til innhold

Folk går mer og mer åpent ut omkring sin sykdom i vår tid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om det? Gjelder det uansett type sykdom og bør man holde det til generelle fakta. Eller betyr det mye hvem man er og hvilket nettverk eventuelt støtte man har såsom idrettsutøvere eksempelvis. 

Anonymkode: 1d7e5...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er for mye av det. Er veldig lei av alle som skal snakke ut om den tunge tiden. En annen ting er at de kanskje ikke har skjønt at det vil henge ved dem i årevis, selv om de har  blitt friske. Dessuten er åpenheten forbeholdt angst, depresjon, anoreksi og sånt. Tviler på om det er så mange som vil skrive boken om sitt liv med oppkast og overspising. Men enda en historie om anoreski er liksom innafor. Fri meg fra kjendiser og bloggere som skal snakke ut om angsten og den tunge tiden. Gjerne lettkledd eller i forbindelse med en utgivelse. Noen av dem blir vel deprimerte når de ikke har fått nok oppmerksomhet, likes og klikk.... Det viktigste er at man kan være åpen til sine nærmeste i passe doser. Det er lett å angre seg etterpå om man har gått ut og fortalt veldig mye til veldig mange. Man bør i det minste ha noe annet å henge identiteten sin på.

Nei, jeg mener ikke at vi skal fortie psykisk sykdom. Og det finnes noen bra programmer om psykisk sykdom. Men jeg tror ikke mye av den offentlige åpenheten nødvendigvis bidrar så veldig i positiv retning egentlig. En jeg synes har sagt mye veldig fornuftig om den saken er tidligere leder(?) i mental helse Adrian Lorentzen. 

Anonymkode: 636c8...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Det har blitt en sikker vei til å få en eller annen pris. 

Ja, det var jo ei som fikk åpenhetspris bare fordi hun informerte om hvorfor hun måtte trekke seg fra et stort arrangement. Det er hallelujastemning på nett og i media med en gang noen nevner at de har slitt litt en gang. 

Anonymkode: 636c8...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg syns det er fint at folk er åpne, de folkene virker det som det er lettere åfå kontakt med. Men selv er jeg ikke så åpen, og blir litt pinelig berørt om folk spør meg om veldig persoblige ting. Frisøren min f.eks sa "Har du noen gang vært psykotisk"?. Det ble litt taushet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns det er fint at folk er åpne, de folkene virker det som det er lettere åfå kontakt med. Men selv er jeg ikke så åpen, og blir litt pinelig berørt om folk spør meg om veldig persoblige ting. Frisøren min f.eks sa "Har du noen gang vært psykotisk"?. Det ble litt taushet da. 

Hvorfor tror du frisøren spurte om det? Var det for å få et slags innpass til å fortelle om egen psykose hun har hatt, eller var det fordi hun muligens trodde at du var psykotisk? Merkelig spørsmål uansett, synes jeg. Man spør jo ikke tilfeldige folk i frisørstolen om sånne ting. Og heller forteller man ikke tilfeldige kunder om evt egne psykoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Hvorfor tror du frisøren spurte om det? Var det for å få et slags innpass til å fortelle om egen psykose hun har hatt, eller var det fordi hun muligens trodde at du var psykotisk? Merkelig spørsmål uansett, synes jeg. Man spør jo ikke tilfeldige folk i frisørstolen om sånne ting. Og heller forteller man ikke tilfeldige kunder om evt egne psykoser. 

Han snakket åpent om sin psykiske helse og spurte meg om ting, han var redd for å bli psykotisk og miste grepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om dette før, men jeg har et noe ambivalent syn på denne åpenheten.

Jeg synes det er greit å fortelle de rundt deg at du har det vanskelig. Men jeg synes ikke det er greit å legge et press på omgivelsene dine om at de plikter å behandle deg annerledes fordi du sliter med noe. 

Et klassisk eksempel var en sak som verserte for en stund siden om et inkassoselskap som ble kritisert for å ha sendt mange purringer til en suicidal person. Jeg mener det er irrelevant hvorvidt vedkommende var suicidal (og ingen kunne uansett visst det). Suicidale mennesker skal også betale regningene sine.

Så er det en annen sak om behandlingen var riktig, men du skal ikke påberope deg rettigheter som ingen andre har selv om du sliter psykisk 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har skrevet om dette før, men jeg har et noe ambivalent syn på denne åpenheten.

Jeg synes det er greit å fortelle de rundt deg at du har det vanskelig. Men jeg synes ikke det er greit å legge et press på omgivelsene dine om at de plikter å behandle deg annerledes fordi du sliter med noe. 

Et klassisk eksempel var en sak som verserte for en stund siden om et inkassoselskap som ble kritisert for å ha sendt mange purringer til en suicidal person. Jeg mener det er irrelevant hvorvidt vedkommende var suicidal (og ingen kunne uansett visst det). Suicidale mennesker skal også betale regningene sine.

Så er det en annen sak om behandlingen var riktig, men du skal ikke påberope deg rettigheter som ingen andre har selv om du sliter psykisk 

Er helt enig med deg i dette.

Jeg synes det er fint at noen innimellom står fram, har selv gjort det en gang. Men, det bør være fordi at andre kan få noe ut av det og ikke pga egen vinning (feks komme før i køen eller få bedre behandling enn andre)

Hvis ingen står fram, så tror jeg det vil være med på å gjøre det mer tabubelagt å være psykisk syk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke så lett tror jeg å påkalle interesse for sin sak i vår flyktige mediatid. Kanskje derfor vi ser mer og mer av sånne ting.

Anonymkode: 1d7e5...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
yellow ledbetter

Folk må få snakke om hva de vil for meg, så lenge det er offentlig. Jeg ignorerer det som ikke interesserer meg uansett. Privat vil jeg helst slippe å vite alle detaljer om folk jeg snakker med, men det gjelder i grunnen det meste de driver med, ikke bare diverse diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig. Alle sliter vi med vårt i dag.Jeg synes også at folk bør la andre være i fred på gata og ikke oppsøke fremmede helt ubedt. Håper også at de som har tatt noe fra andre leverer det tilbake.

Anonymkode: 1d7e5...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Alle sliter vi med vårt i dag.

Folk har slitt med noe i alle tider tenker jeg. ?

Anonymkode: 64b93...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...