Gå til innhold

Hva kjennetegner en god versus en dårlig lærer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Je har selv møtt flest veldig dårlige lærere. Enkelte mennesker burde ikke være lærere. Mennesker som ikke forstår hvor ulike barns livsbetingelser ofte er. Jeg har opplevet og sett overgrep på andre medelever som jo er foreldet i dag. De visste og ordne seg. Man blir svært nedbrutt av å tenke på de tingene og må skyve det vekk.

Hvordan tror dere skolen er i dag. Slike opplevelser er historie?

Anonymkode: 9767b...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevet og sett overgrep på andre medelever som jo er foreldet i dag. Man blir svært nedbrutt av å tenke på de tingene og må skyve det vekk.

Hvordan tror dere skolen er i dag. Slike opplevelser er historie?

Jeg tror jeg gikk på skolen omtrent samtidig som deg. Jeg husker også ting som ikke burde ha forekommet.

Jeg har fulgt opp to barn på skolen i Oslo i perioden 1997 - 2018 og kan forsikre deg at slike ting ikke ville blitt godtatt i dag. Eksempelvis er foreldrene langt mer involvert enn tidligere, og lærerne betraktes ikke lenger som autoriteter som står over loven og ikke kan sies imot hvis de begår feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet det skjer mye , men man ferdes jo ellers i samfunnet om man ikke har hatt barn i skolen. Enkelte mennesker aner man dessverre ikke hvor farlige er før det er for sent.

Anonymkode: 9767b...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har alltid vært spesielt ondskapsfulle kriminelle miljø her tror jeg. Veldig uflaks for dem som er så uheldig å vokse opp slikt sted.

Anonymkode: 9767b...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har alltid vært spesielt ondskapsfulle kriminelle miljø her tror jeg.

Hvor er "her"? I Norge generelt, eller akkurat der du bor (og da blir jeg nysgjerrig på hvor det er)?

"Spesielt ondskapsfulle kriminelle miljø" er ganske sterkt - og det vel ikke så mange av dem her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Møtt noen rare lærere ja, en banket opp elever som var slemme og ble politianmeldt. Han samme likte å gå inn i dusjen når jentene hadde bad,en befølte jentene i gymmen. Og en slo guttene i dusjen i badet og gikk naken rundt selv,han kjeftet også mye. Han samme var der når mine unger hadde bad, han hadde ikke forandret seg. Han og en annen lærer dyttet folk i bassenget hvis de ikke turte å gå i vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Møtt noen rare lærere ja, en banket opp elever som var slemme og ble politianmeldt. Han samme likte å gå inn i dusjen når jentene hadde bad,en befølte jentene i gymmen. Og en slo guttene i dusjen i badet og gikk naken rundt selv

Og det godtok alle foreldrene?

Anonymkode: e082f...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det godtok alle foreldrene?

Anonymkode: e082f...136

De godtok ikke han som banket opp elever, han ble jo politianmeldt. De andre tror jeg fikk klager men ingenting ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Han samme likte å gå inn i dusjen når jentene hadde bad,en befølte jentene i gymmen.

Jeg mener ikke å bagatellisere alvorlige overgrep, men dette er et typisk rykte om mannlige lærere - og i mange (ikke alle) tilfeller er det akkurat det, altså kun rykter. Hvis en hel klasse var vitne til en mannlig lærer som oppførte seg som en kikker og befølte jenter i gymdrakt, må det da ha blitt en form for oppvask?

6 timer siden, stjernestøv skrev:

De andre tror jeg fikk klager men ingenting ble gjort.

Du mener ikke at man klaget seriøst på den slags oppførsel, men ingenting skjedde? Og hvorfor gikk man ikke videre med klagen, hvis disse tingene faktisk skjedde, men rektor ikke gjorde noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, laban skrev:

Jeg mener ikke å bagatellisere alvorlige overgrep, men dette er et typisk rykte om mannlige lærere - og i mange (ikke alle) tilfeller er det akkurat det, altså kun rykter. Hvis en hel klasse var vitne til en mannlig lærer som oppførte seg som en kikker og befølte jenter i gymdrakt, må det da ha blitt en form for oppvask?

Du mener ikke at man klaget seriøst på den slags oppførsel, men ingenting skjedde? Og hvorfor gikk man ikke videre med klagen, hvis disse tingene faktisk skjedde, men rektor ikke gjorde noe som helst?

Jeg var der selv når den mannelige læreren kom inn i dusjen til oss, eller ikke inn i dusjen men stod utenfor. Alle syns det var ubehagelig "Nå må dere raska på jenter" sa han. Hva har en mann i en jentegarderobe å gjøre`?

Og jeg ble selv befølt i gymmen da vi lå på noen matter, meg og ei klassevenninne. Jeg sa ingenting hjemme for jeg ble befølt og litt av hvert der også. For meg var det helt vanlig oppførsel fra menn,var ofte med min bror på resurant når han var på fylla. Der var det mye griseprat og beføling, hadde ofte venninner med. Det bare var sånn det var når vi vokste opp. 

Tror og håper folk hadde reagert mer på det i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, stjernestøv skrev:

Møtt noen rare lærere ja, en banket opp elever som var slemme og ble politianmeldt. Han samme likte å gå inn i dusjen når jentene hadde bad,en befølte jentene i gymmen. Og en slo guttene i dusjen i badet og gikk naken rundt selv,han kjeftet også mye. Han samme var der når mine unger hadde bad, han hadde ikke forandret seg. Han og en annen lærer dyttet folk i bassenget hvis de ikke turte å gå i vannet. 

Hvis en lærer ble politianmeldt så har saken vært etterforsket og tatt alvorlig på skolen.  Det er lenge siden det ble forbudt å slå barn i Norge, og fysisk straff var ikke vanlig lenge før det.  

Mannlige lærere er alltid i fare for å bli beskyldt for å gå over streken.  Etter 40 år i skolesystemet så har jeg erfaring av saker hvor lærere ble beskyldt for å ha tittet på jenter og det bredte seg ut hysteri på få minutter.  "Alle" hadde opplevd noe.  En lærer ble anmeldt fordi han hadde sett rart på jenter der han sto foran dem og snakket med dem.  Han hadde hender i bukselommene og de påsto at han hadde klødd seg nedentil.  Det viste seg senere at en av jentene hadde opplevd alvorlig misbruk av sin far.

Jeg har også opplevd saker hvor lærere måtte slutte pga. anklager.  Det er umulig for meg å vite om det var sant eller ikke, men tvilen kom barna til gode og godt er det.

Slike saker blir tatt på alvor, men barn og ungdom er sårbare og det kan være mye som forårsaker slike klager i barnas miljø.  Dette er uhyre vanskelig.

Anonymkode: d41fc...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en lærer ble politianmeldt så har saken vært etterforsket og tatt alvorlig på skolen.  Det er lenge siden det ble forbudt å slå barn i Norge, og fysisk straff var ikke vanlig lenge før det.  

Mannlige lærere er alltid i fare for å bli beskyldt for å gå over streken.  Etter 40 år i skolesystemet så har jeg erfaring av saker hvor lærere ble beskyldt for å ha tittet på jenter og det bredte seg ut hysteri på få minutter.  "Alle" hadde opplevd noe.  En lærer ble anmeldt fordi han hadde sett rart på jenter der han sto foran dem og snakket med dem.  Han hadde hender i bukselommene og de påsto at han hadde klødd seg nedentil.  Det viste seg senere at en av jentene hadde opplevd alvorlig misbruk av sin far.

Jeg har også opplevd saker hvor lærere måtte slutte pga. anklager.  Det er umulig for meg å vite om det var sant eller ikke, men tvilen kom barna til gode og godt er det.

Slike saker blir tatt på alvor, men barn og ungdom er sårbare og det kan være mye som forårsaker slike klager i barnas miljø.  Dette er uhyre vanskelig.

Anonymkode: d41fc...80e

Han som ble anmelt var borte fra jobb en god stund, og jeg tror ikke han rørte noen etter det. 

Ja lærere er vel i en sårbar situasjon men så mange elever, men det vi opplevde er sant. Opplevde det selv,og flere jenter med meg. Han som holdt på med beføling flyttet plutselig,kanskje noen rapporterte det. 

Og han læreren som slo guttene...det var vel på rompa på badet,han drog frem forhuden og sa til sønnen min "Se her er nissen". På seg selv altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg var der selv når den mannelige læreren kom inn i dusjen til oss, eller ikke inn i dusjen men stod utenfor. Alle syns det var ubehagelig "Nå må dere raska på jenter" sa han. Hva har en mann i en jentegarderobe å gjøre`?

Det skjedde i min tid også. Jeg tolket det som om at han ville sørge for at vi ikke somlet. Det er forskjell på å komme inn i dusjen og innenfor hørevidde. Lærerne er nødt til å være tilstede, og da kommer det an på hvordan garderoben er utformet. Men man kan selvsagt diskutere om jenter kan ha mannlig gymlærer.

Jeg mener ikke å bagatellisere sånt. Men mannlige lærere er veldig utsatt for rykter om alt fra ereksjon og flørting til grove forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, laban skrev:

Det skjedde i min tid også. Jeg tolket det som om at han ville sørge for at vi ikke somlet. Det er forskjell på å komme inn i dusjen og innenfor hørevidde. Lærerne er nødt til å være tilstede, og da kommer det an på hvordan garderoben er utformet. Men man kan selvsagt diskutere om jenter kan ha mannlig gymlærer.

Jeg mener ikke å bagatellisere sånt. Men mannlige lærere er veldig utsatt for rykter om alt fra ereksjon og flørting til grove forbrytelser.

Ok. Det var ikke noe grovt som skjedde med denne læreren, han bare stod der. Men vi var jo redd han, det var jo han som hadde dratt gutter inn i gangen og ristet dem og slått dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg mener en god lærer må være noen du føler deg trygg på og kan stole på, som ordner opp ved eventuell mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg mener en god lærer må være noen du føler deg trygg på og kan stole på, som ordner opp ved eventuell mobbing. 

Alle er enige om at det er viktig med gode relasjoner, men virkeligheten er ikke alltid så enkel.  Når det gjelder menneskelige relasjoner så er ingenting svart- hvitt.

Anonymkode: d41fc...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er enige om at det er viktig med gode relasjoner, men virkeligheten er ikke alltid så enkel.  Når det gjelder menneskelige relasjoner så er ingenting svart- hvitt.

Anonymkode: d41fc...80e

Har merket ofte at lærere fraskriver seg ansvar ang mobbing, det skjer den dag i dag. De bør kunne orne opp i det som skjer på skolen,der er det ikke mye foreldrene kan gjøre. Men tror mobber avler mobbing så det kommer nok hjemmenfra, der har foreldre en jobb å gjøre. Men ikke alle bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har merket ofte at lærere fraskriver seg ansvar ang mobbing, det skjer den dag i dag. De bør kunne orne opp i det som skjer på skolen,der er det ikke mye foreldrene kan gjøre. Men tror mobber avler mobbing så det kommer nok hjemmenfra, der har foreldre en jobb å gjøre. Men ikke alle bryr seg. 

Det er ikke enkelt å jobbe med mobbing.  Den er ikke svart-hvitt fenomen.  Foreldre kan gjøre veldig mye.

Anonymkode: d41fc...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke enkelt å jobbe med mobbing.  Den er ikke svart-hvitt fenomen.  Foreldre kan gjøre veldig mye.

Anonymkode: d41fc...80e

Ja foreldrene kan gjøre noe med mobberne. På en skole min sønn gikk på i tre år var det null mobbing, der tok de tak i det med en gang og rektor var ute i friminuttene. Det var en særdeles bra skole,på den andre skolen var det mye mobbing og er det den dag i dag. Kanskje det har noe med størrelsen på skolene å gjøre også? At de ikke burde ha så store skoler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...