Gå til innhold

Hva er farlig høy feber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

37-38

Anonymkode: ffb06...256

Nå er ikke jeg noen lege, men for meg er høy feber 39-40+

De gangene jeg har vært alvorlig syk så har jeg hatt fra 38 og til over 40. Det er ikke bare feberen som sier om en er alvorlig syk eller ikke, men også hvordan allmentilstanden er. 

Barn har gjerne høyere feber enn voksne, uten at det trenger å være noe alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

37-38

Anonymkode: ffb06...256

Det er lett feber.

Anonymkode: 01f5a...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

37-38

Anonymkode: ffb06...256

Nei, det er ikke høy feber, men man kan føle seg innmari dårlig allikevel. Jeg hadde en gang nesten 40 i feber og da ble en lege jeg kjente noe betenkt, det var visst høyt for en voksen, men den gikk ned da jeg fikk antibiotika (hadde halsbetennelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 er jo normal kroppstemperatur. 36,5-37,5 anses som normalt, så da avhenger det litt hva du har normalt. Har du normalt 37,5 er ikke 38 spesielt mye. Men har du normalt 36,5, er det lov å begynne å klage litt på 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

37-38

Anonymkode: ffb06...256

I følge NHI er grensen for når temperaturforhøyelsen i seg selv kan være farlig 41 grader. 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvor-hoy-feber-kan-du-fa/

Som Lillemus og andre sier kan man imidlertid føle seg tufs på lavere feber, men å føle seg tufs er likevel ikke farlig. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil føle seg mest syke ved middels feber. Får man høy feber blir man ofte sløv og likegyldig, men har mindre vondt. Da jeg hadde over 40 i feber hadde jeg det egentlig greit, men de rundt meg var bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy feber er over 39,5. For noen år siden våknet jeg opp med 40,5 i feber, fikk den heldigvis raskt ned rett under 39 med paracet. Hvis jeg husker rett kan man få feberkramper hvis feberen stiger over 39,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...