Gå til innhold

En på over 50 som fikk diagnosen asberger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dentålmodigekona
På 17.6.2019 den 10.09, kupton skrev:

Tror ikke en skal uttale seg så undrende om denne saken uten å kjenne alle detaljer. Jeg har diagnostisert en mann på nesten samme alder med samme diagnose. Han hadde kone, fire barn og jobb. Det betydde ikke at fungeringen som ektemann, far og arbeidstaker var særlig god. Diagnosen var åpenbart korrekt.

Det finnes en god del i arbeidslivet som har helt marginal fungering. Det samme gjelder i familielivet.

Hvordan kommer man til utredning av dette når fastlegen ikke henviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Dentålmodigekona skrev:

Hvordan kommer man til utredning av dette når fastlegen ikke henviser?

Fastlegen henviser deg jo dersom han mener at du har rett i dine antagelser eller dersom du lider alvorlig nok med de plagene den eventuelle aspergeren medfører deg.

Helsevesenet må jo prioritere, men dersom det er viktig for deg anbefaler jeg deg å gå privat så får du time nesten på dagen også.

Anonymkode: a8a00...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dentålmodigekona
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen henviser deg jo dersom han mener at du har rett i dine antagelser eller dersom du lider alvorlig nok med de plagene den eventuelle aspergeren medfører deg.

Helsevesenet må jo prioritere, men dersom det er viktig for deg anbefaler jeg deg å gå privat så får du time nesten på dagen også.

Anonymkode: a8a00...e8e

Fastlegen sa det ikke var noe å utrede så lenge personen var i jobb, for da fungerte han fint sosialt (!), men en second opinion er nok lurt. Jeg er som pårørende, og var ikke der, så jeg er ikke helt sikker på om det kom godt nok frem hos legen hvor store utfordringene er, eller ordrett hva som ble sagt. Slett ikke sikkert det er Asberger heller, men mange ting som skiller seg fra folk flest og den sosiale normen, den kan jo være andre diagnoser eller årsaker, men det er jo derfor vi ønsker en utredning. 

Takk for tips om privat, så langt hadde jeg ikke tenkt, jeg vare bare så overrasket og lei meg for at fastlegen ikke ser ut til å ha skjønt problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Dentålmodigekona skrev:

Fastlegen sa det ikke var noe å utrede så lenge personen var i jobb, for da fungerte han fint sosialt (!), men en second opinion er nok lurt. Jeg er som pårørende, og var ikke der, så jeg er ikke helt sikker på om det kom godt nok frem hos legen hvor store utfordringene er, eller ordrett hva som ble sagt. Slett ikke sikkert det er Asberger heller, men mange ting som skiller seg fra folk flest og den sosiale normen, den kan jo være andre diagnoser eller årsaker, men det er jo derfor vi ønsker en utredning. 

Takk for tips om privat, så langt hadde jeg ikke tenkt, jeg vare bare så overrasket og lei meg for at fastlegen ikke ser ut til å ha skjønt problemet. 

Hva skal diagnosen "brukes til " da?

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dentålmodigekona
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal diagnosen "brukes til " da?

Anonymkode: 66a10...146

For å finne riktig verktøy/metoder/behandling  og hjelp for å få en god og hensiktsmessig relasjon til familien først og fremst, og svar på om det er oppnåelig eller om det ligger noe til grunn her som vil gjøre det umulig, for eks sykdom eller skade eller miljø. Utfordringene er med alt fra sosialt samspill til hygiene, omsorgsevne, fysisk kontakt, økonomisk forståelse, empati, konsekvensutredning og stikker dypere enn «vanlige» samlivsproblemer eller «særegenheter», selv om de fleste sikkert kan ha utfordringer på disse områdene uten at det nødvendigvis er noe galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 19.6.2019 den 23.13, Dentålmodigekona skrev:

For å finne riktig verktøy/metoder/behandling  og hjelp for å få en god og hensiktsmessig relasjon til familien først og fremst, og svar på om det er oppnåelig eller om det ligger noe til grunn her som vil gjøre det umulig, for eks sykdom eller skade eller miljø. Utfordringene er med alt fra sosialt samspill til hygiene, omsorgsevne, fysisk kontakt, økonomisk forståelse, empati, konsekvensutredning og stikker dypere enn «vanlige» samlivsproblemer eller «særegenheter», selv om de fleste sikkert kan ha utfordringer på disse områdene uten at det nødvendigvis er noe galt. 

Nettopp. Veldig mye handler om å forstå seg selv. Noen klarer seg jo på et vis uten å bli deprimert eller få store angstproblemer, men livet er mye lettere å takle når en vet hvorfor ting er vanskelig, og det er lettere å ta hensyn til andre også, når en vet at en har problemer med å se ting fra deres side. Når en vet at en har lett for å misforstå og bli lei seg eller sint uten grunn, eller selv kommuniserer på en måte som provoserer andre. Diagnose er alltid bra å ha. Det offentlige helsevesenet prioriterer ikke voksne folk som er i jobb og klarer seg greit nok, men hvis en har råd til å ta en privat utredning, så er det nok absolutt å anbefale. Lykke til, både du og mannen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎17‎.‎06‎.‎2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at flertallet av mann med asberger er enslige, og ensomme.

Anonymkode: 66a10...146

Ja mange er enslige, men ikke nødvendigvis ensomme. En med AS har andre sosiale behov, og trives godt i eget selskap også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, FGT skrev:

Ja mange er enslige, men ikke nødvendigvis ensomme. En med AS har andre sosiale behov, og trives godt i eget selskap også. 

Jeg tror ikke det er sunt å leve helst isolert fra andre i årevis. Da blir man en einstøing helt uten sosial kompetanse, og utstøtt.

Anonymkode: 66a10...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...