Gå til innhold

Møter en del strenge fagfolk. Er det å være streng bare positivt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mor var streng. Læreren min var veldig streng. Pastoren i kirka var streng.  Legen min skryter av å være streng. Da jeg skulle begynne hos psykolog fikk jeg på forhånd vite at hun var veldig streng, noe hun liker å gjenta med jevne mellomrom. Hva menes det egentlig med å være streng og hvorfor mener noen at det er så positivt?. Jeg føler meg liten og redd i møte med strenge folk. Føler meg maktesløs og uverdig. Det finnes også folk på dette forumet som liker å være  strenge. 

Anonymkode: db49c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva en legger i "streng". Det som kan defineres som positiv streng er at behandler forventer at pasienter som alle andre holder avtaler, at de arbeider hardt i terapien, at de er villige til å ta på seg ubehag for å nå mål osv. Streng når en forventer det som er nødvendig for å få fremgang i terapien.

For meg er streng noe annet enn sur, irritert og sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i streng?

Min fastlege og terapeut er begge strenge, men jeg opplever de som empatiske, trygge og fornuftige.  Jeg blir tryggere når jeg har rammer å forholde meg til og det at de krever noe av meg, synes jeg bare er bra.  Det er veien til bedring (iallefall for meg) 

Jeg hadde aldri fungert med en som bare dillet med meg (har møtt noen slike) Da blir jeg usikker og utrygg. Mulig at jeg er veldig annerledes da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Så da er det ensidig positivt å være streng. Personlig tror jeg nok at en del folk gjemmer seg bak dette « positive» for å dekke over annen oppførsel. Jeg utviklet en angstlidelse pga en streng lærer, han straffet oss elever. ( dette var på seksti-søttitallet). Min mor var hard og viste lite varme. Vi ungene turte ikke ha egne meninger og var veldig lydig. Legen min hører ikke alltid på det jeg sier og er nedlatende. Alle disse har sagt at de er strenge. Så når psykologen er så opptatt av å si at hun er streng blir jeg litt redd. Jeg har forstått etter en tid på dette forumet at det er negativt å være en som ikke takler så godt noen som er streng. Vi er liksom litt svake og dumme. Hadde likevel håpet å få en litt forståelse . Men kanskje strenge mennesker ikke kan se hvordan deres oppførsel kan påvirke andre? 

Anonymkode: db49c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det ensidig positivt å være streng.

Ser du at begge svarene du har fått, tar forbehold om hvordan "streng" defineres? Hvis en i en slik rolle (lærer, lege, behandler) er streng i betydningen tydelig og med faste rammer, kan det være positivt. Streng i betydningen skarp, avvisende og nedlatende slik at man gruer seg til hver gang man skal treffe vedkommende, blir noe annet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er det ensidig positivt å være streng. Personlig tror jeg nok at en del folk gjemmer seg bak dette « positive» for å dekke over annen oppførsel. Jeg utviklet en angstlidelse pga en streng lærer, han straffet oss elever. ( dette var på seksti-søttitallet). Min mor var hard og viste lite varme. Vi ungene turte ikke ha egne meninger og var veldig lydig. Legen min hører ikke alltid på det jeg sier og er nedlatende. Alle disse har sagt at de er strenge. Så når psykologen er så opptatt av å si at hun er streng blir jeg litt redd. Jeg har forstått etter en tid på dette forumet at det er negativt å være en som ikke takler så godt noen som er streng. Vi er liksom litt svake og dumme. Hadde likevel håpet å få en litt forståelse . Men kanskje strenge mennesker ikke kan se hvordan deres oppførsel kan påvirke andre? 

Anonymkode: db49c...50f

Dette har ingenting med den type strenghet jeg mener. Det du beskriver handler mer om misbruk av en maktposisjon. Du er ikke dum som reagerer på sånn oppførsel,  det gjør jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Ser du at begge svarene du har fått, tar forbehold om hvordan "streng" defineres? Hvis en i en slik rolle (lærer, lege, behandler) er streng i betydningen tydelig og med faste rammer, kan det være positivt. Streng i betydningen skarp, avvisende og nedlatende slik at man gruer seg til hver gang man skal treffe vedkommende, blir noe annet.  

 

Jeg er ikke dum. Klart jeg ser det. Men selvfølgelig vil en hver streng person mene at de tilhører den positive gruppen. Vi lar dette bare ligge. 

Anonymkode: db49c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er det ensidig positivt å være streng. Personlig tror jeg nok at en del folk gjemmer seg bak dette « positive» for å dekke over annen oppførsel. (…)

Anonymkode: db49c...50f

Det er klart mange drittsekker gjemmer seg bak sånne unnskyldninger, men det betyr ikke at det å være streng er det samme som å være drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke finne et eneste positivt synonym eller definisjon på ordet streng. Når dette ordet så til de grader kan tolkes individuelt burde man kanskje bruke andre ord. Når psykologen min sier at hun er streng burde hun kanskje utdypet hva hun mener med det. Ser jo ut fra svarene her at folk nesten synes det er morsomt at jeg opplever ordet « streng» som negativt. 

Anonymkode: db49c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke finne et eneste positivt synonym eller definisjon på ordet streng. Når dette ordet så til de grader kan tolkes individuelt burde man kanskje bruke andre ord. Når psykologen min sier at hun er streng burde hun kanskje utdypet hva hun mener med det. Ser jo ut fra svarene her at folk nesten synes det er morsomt at jeg opplever ordet « streng» som negativt. 

Anonymkode: db49c...50f

Hva er det du mener gir uttrykk for at "folk nesten synes det er morsomt"? Jeg har lest gjennom tråden, og jeg oppfatter det som om folk forsøker å kommentere på det du spør om, jeg ser ikke noen tegn til latterliggjøring?

Det kan godt hende at psykologen burde ha presisert hva hun mente da hun sa hun var streng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er det ensidig positivt å være streng. Personlig tror jeg nok at en del folk gjemmer seg bak dette « positive» for å dekke over annen oppførsel. Jeg utviklet en angstlidelse pga en streng lærer, han straffet oss elever. ( dette var på seksti-søttitallet). Min mor var hard og viste lite varme. Vi ungene turte ikke ha egne meninger og var veldig lydig. Legen min hører ikke alltid på det jeg sier og er nedlatende. Alle disse har sagt at de er strenge. Så når psykologen er så opptatt av å si at hun er streng blir jeg litt redd. Jeg har forstått etter en tid på dette forumet at det er negativt å være en som ikke takler så godt noen som er streng. Vi er liksom litt svake og dumme. Hadde likevel håpet å få en litt forståelse . Men kanskje strenge mennesker ikke kan se hvordan deres oppførsel kan påvirke andre? 

Anonymkode: db49c...50f

Jeg syns det er fornuftig å fortelle dette til psykologen. Spør hva vedkommende legger i streng, og hvordan dette vil gjøre seg gjeldende. Fortell at du er var for nedlatenhet og har problemer med autoriteter - det vil være nyttig for psykologen å vite. Dersom du ikke greier å si dette - vis dette innlegget, du forklarer deg godt her :) 

Ellers: Når noen sier at de er strenge i 2019 mener de nok på generell basis noe helt annet enn man gjorde da du var liten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...