Gå til innhold

Kjøkkeninnredning


morsan

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en brukt kjøkkeninnredning, hvilke kostnader kommer i tillegg til kjøp av selve innredningen og hvor mye kan slike kostnader beløpe seg til? 

Bakgrunnsinfo: Kjøkkeninnredningen min er skikkelig rævva, pardon my French, både utseendemessig og funksjonelt. Men jeg har utsatt renovering i påvente av at min mann og jeg skal kjøpe felles bolig. Vi har beholdt begge boligene til nå. Han skal selge sin først og min selges først etter at vi har funnet noe nytt. Jakten på ny begynte først på nyåret i år, av diverse grunner, men vi har ikke funnet noe vi vil ha ennå. Vi kan gjerne vente på drømmeboligen, ergo kan det fortsatt ta månedsvis, kanskje også ett år eller mer, før vi selger min bolig. 

Det beste ville vært å ikke bare bytte kjøkkeninnredning, men revet vegg inn mot stua og dermed legge nytt gulv og pusse opp vegger og tak etc etc i begge rom. Ettersom planen er å selge og ikke å bo her synes jeg det er litt for mye jobb og litt for stor risiko for at det ikke lønner seg økonomisk. Derfor vurderer jeg å sminke brura litt og kjøpe en pent brukt innredning på Finn, men det er vanskelig å se for seg hva det innebærer i arbeid og ekstra kostnader, utover selve innredningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selve skapene (skrogene) også helt utslitt, eller er det først og fremst dørene? Det kan blir veldig mye bedre hvis du fornyer frontene. Er det stort sett skap og standardstørrelser, tror jeg det er mindre jobb enn å sette inn en brukt innredning. Men er det mange skuffer og spesielle varianter, kan det jo bli noe annet.

Disse har overlevd i markedet i svært mange år: http://kjokkenfornyeren.no/kjokkenfornyelse/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Er selve skapene (skrogene) også helt utslitt, eller er det først og fremst dørene? Det kan blir veldig mye bedre hvis du fornyer frontene. Er det stort sett skap og standardstørrelser, tror jeg det er mindre jobb enn å sette inn en brukt innredning. Men er det mange skuffer og spesielle varianter, kan det jo bli noe annet.

Disse har overlevd i markedet i svært mange år: http://kjokkenfornyeren.no/kjokkenfornyelse/

 

Har hørt om kjøkkenfornyeren før og hørt folk si at det er ganske dyrt - kunne nesten vurdert å kjøpe nytt, iallfall fra ikea. Kjøkkenet her er vel fra ca 1982, og noen av skuffene må dras forsiktig ut for ikke å falle ned på skuffen under osv. Hadde det vært et kvalitetskjøkken dengang da, eller i det minste vært nyere, kunne jeg vurdert det. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sjekket priser godt. Tror ikke at selve innredningen er så dyr, men at jobben er større del av hele summen.  Det forundrer meg hvis det lønner seg å kjøpe innredning på Finn fremfor den billigste IKEA innredningen.  Jeg forstår det slik at dere ikke har tenkt å bo der selv.

Jeg ville også tenkt meg godt om før jeg skiftet kjøkken rett før jeg skulle flytte.  Vet ikke om det lønner seg.  Hva med hvitevarer?  De fleste vil ha innebygde hvitevarer i et kjøkken.  Snakk med meglere om hva de tenker.

Anonymkode: 2eb2d...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Hvis man kjøper en brukt kjøkkeninnredning, hvilke kostnader kommer i tillegg til kjøp av selve innredningen og hvor mye kan slike kostnader beløpe seg til? 

Bakgrunnsinfo: Kjøkkeninnredningen min er skikkelig rævva, pardon my French, både utseendemessig og funksjonelt. Men jeg har utsatt renovering i påvente av at min mann og jeg skal kjøpe felles bolig. Vi har beholdt begge boligene til nå. Han skal selge sin først og min selges først etter at vi har funnet noe nytt. Jakten på ny begynte først på nyåret i år, av diverse grunner, men vi har ikke funnet noe vi vil ha ennå. Vi kan gjerne vente på drømmeboligen, ergo kan det fortsatt ta månedsvis, kanskje også ett år eller mer, før vi selger min bolig. 

Det beste ville vært å ikke bare bytte kjøkkeninnredning, men revet vegg inn mot stua og dermed legge nytt gulv og pusse opp vegger og tak etc etc i begge rom. Ettersom planen er å selge og ikke å bo her synes jeg det er litt for mye jobb og litt for stor risiko for at det ikke lønner seg økonomisk. Derfor vurderer jeg å sminke brura litt og kjøpe en pent brukt innredning på Finn, men det er vanskelig å se for seg hva det innebærer i arbeid og ekstra kostnader, utover selve innredningen. 

Du kan få kjøkkeninnredning gratis eller billig på finn, så dersom du finner noe som passer til ditt behov, så kan det være en god løsning. Det som ofte kommer i tillegg er rørlegger og elektriker, dersom dere selv klarer å demontere og montere opp det nye kjøkkenet. 

Jeg ga bort et kvalitetskjøkken på finn for noen måneder siden. Valgte å gi det bort gratis til noen som fremsto som svært pålitelige og fleksible når det gjaldt demontering og henting. Fikk mange henvendelser, og valgte han som med en gang identifiserte seg og overbeviste meg om at han ville hente på avtalt tidspunkt.

I forbindelse med det nye kjøkkenet mitt, så ble jeg negativt overrasket over hvor mye jeg endte opp med å betale til rørlegger og elektriker, men en av grunnene til at det ble så dyrt var at jeg valgte å få montert en god del stikkontakter - men det dyreste var henholdsvis komfyrvakt og fuktsikring i forbindelse med oppvaskmaskin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sjekket priser godt. Tror ikke at selve innredningen er så dyr, men at jobben er større del av hele summen.  Det forundrer meg hvis det lønner seg å kjøpe innredning på Finn fremfor den billigste IKEA innredningen.  Jeg forstår det slik at dere ikke har tenkt å bo der selv.

Jeg ville også tenkt meg godt om før jeg skiftet kjøkken rett før jeg skulle flytte.  Vet ikke om det lønner seg.  Hva med hvitevarer?  De fleste vil ha innebygde hvitevarer i et kjøkken.  Snakk med meglere om hva de tenker.

Anonymkode: 2eb2d...024

Jeg tror at evt kjøpere vil velge å pusse opp etter eget ønske fremfor å beholde det som er der, så dette vil i tilfelle 1. Gi oss et bedre kjøkken inntil videre og 2. Ta seg litt bedre ut på visning og dermed fremstille boligen i et litt bedre lys. Selv om folk ønsker å pusse opp selv kan de lettere bli fristet og se potensialet om kjøkkenet er litt fräschere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, frosken skrev:

Du kan få kjøkkeninnredning gratis eller billig på finn, så dersom du finner noe som passer til ditt behov, så kan det være en god løsning. Det som ofte kommer i tillegg er rørlegger og elektriker, dersom dere selv klarer å demontere og montere opp det nye kjøkkenet. 

Jeg ga bort et kvalitetskjøkken på finn for noen måneder siden. Valgte å gi det bort gratis til noen som fremsto som svært pålitelige og fleksible når det gjaldt demontering og henting. Fikk mange henvendelser, og valgte han som med en gang identifiserte seg og overbeviste meg om at han ville hente på avtalt tidspunkt.

I forbindelse med det nye kjøkkenet mitt, så ble jeg negativt overrasket over hvor mye jeg endte opp med å betale til rørlegger og elektriker, men en av grunnene til at det ble så dyrt var at jeg valgte å få montert en god del stikkontakter - men det dyreste var henholdsvis komfyrvakt og fuktsikring i forbindelse med oppvaskmaskin.  

Takk for grundig svar. Ja, rørlegger og elektriker regner jeg jo med, og kanskje ny benkeplate i tilfelle den andre ikke passer. Men ønsker jo ikke å bruke uhorvelig mye penger på alt dette. Kostnaden på selve innredningen har man jo kontroll på - det er verre med alt det andre. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, morsan skrev:

Takk for grundig svar. Ja, rørlegger og elektriker regner jeg jo med, og kanskje ny benkeplate i tilfelle den andre ikke passer. Men ønsker jo ikke å bruke uhorvelig mye penger på alt dette. Kostnaden på selve innredningen har man jo kontroll på - det er verre med alt det andre. 🙄

Få en megler til å se på leiligheten allerede nå. Jeg gjorde det et år før jeg skulle selge huset mitt og fikk noen veldig eksplisitte råd om hva jeg ikke burde bruke penger på og hva som kunne være verdt litt innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, morsan skrev:

Jeg tror at evt kjøpere vil velge å pusse opp etter eget ønske fremfor å beholde det som er der, så dette vil i tilfelle 1. Gi oss et bedre kjøkken inntil videre og 2. Ta seg litt bedre ut på visning og dermed fremstille boligen i et litt bedre lys. Selv om folk ønsker å pusse opp selv kan de lettere bli fristet og se potensialet om kjøkkenet er litt fräschere. 

Du må vurdere hvor mye du ev. vil få igjen ved salg av de pengene du legger i å fikse opp kjøkkenet. Jeg har nettopp solgt min leilighet der badet er dårlig, dog ikke så ræva som det høres ut til at kjøkkenet ditt er. Hadde interiørkonsulent (hun var med i pakken fra megleren...) og hun mente seriøst at jeg burde male stua og baderomsinnredningen (den er trehvit), 5 dager før fotografering... Jeg var alt så sliten at jeg nesten ikke hang sammen og det var mer enn nok å gjøre frem til fotografering, 17. mai bl.a. Ble ikke malt en skit.

Men leiligheten ble solgt dagen etter visning og jeg fikk prisantydning for den. :) Jeg ville ikke lagt ned alt for mye - som du sier så vil nok de som kjøper sannsynligvis fikse opp kjøkkenet selv og det er slett ikke sikkert du vil få 100.000,- mer om du bruker det på kjøkkenet. Ta med arbeidstimene du vil bruke på demontering, bortkjøring av det gamle kjøkkenet, henting av det "nye" og montering også - å flytte er en heltidsjobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Du må vurdere hvor mye du ev. vil få igjen ved salg av de pengene du legger i å fikse opp kjøkkenet. Jeg har nettopp solgt min leilighet der badet er dårlig, dog ikke så ræva som det høres ut til at kjøkkenet ditt er. Hadde interiørkonsulent (hun var med i pakken fra megleren...) og hun mente seriøst at jeg burde male stua og baderomsinnredningen (den er trehvit), 5 dager før fotografering... Jeg var alt så sliten at jeg nesten ikke hang sammen og det var mer enn nok å gjøre frem til fotografering, 17. mai bl.a. Ble ikke malt en skit.

Men leiligheten ble solgt dagen etter visning og jeg fikk prisantydning for den. :) Jeg ville ikke lagt ned alt for mye - som du sier så vil nok de som kjøper sannsynligvis fikse opp kjøkkenet selv og det er slett ikke sikkert du vil få 100.000,- mer om du bruker det på kjøkkenet. Ta med arbeidstimene du vil bruke på demontering, bortkjøring av det gamle kjøkkenet, henting av det "nye" og montering også - å flytte er en heltidsjobb!

Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men tenker at det også handler litt om å gjøre leiligheten attraktiv nok til at folk får lyst til å flytte inn. Flere som får lyst til å flytte inn, bedre budrunde osv. Forrige gang jeg solgte leilighet, var megleren opptatt av at det var viktig at folk fikk følelsen av at det gikk an å flytte rett inn, selv om det også fantes et oppussingsbehov. Av den grunn ville jeg nok ha sørget for at kjøkkenet kunne brukes, og i det minste få gjort noe med skuffer som knapt henger sammen osv. 

Da jeg solgte mitt gamle hus i fjor sommer, så brukte jeg nesten en uke på å male inngangspartiet - inklusive trappeløp og gulv som først måtte pusses litt ned for å få malingen til å sitte - til tross for at huset var svært gammelt og at det var ganske opplagt at en ny kjøper ville komme til å gjøre en god del endringer. Megler og meglers interiørkonsulent var opptatt av at folk skulle få en god følelse (lyst og rent)  i det de kom inn i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, morsan skrev:

Jeg tror at evt kjøpere vil velge å pusse opp etter eget ønske fremfor å beholde det som er der, så dette vil i tilfelle 1. Gi oss et bedre kjøkken inntil videre og 2. Ta seg litt bedre ut på visning og dermed fremstille boligen i et litt bedre lys. Selv om folk ønsker å pusse opp selv kan de lettere bli fristet og se potensialet om kjøkkenet er litt fräschere. 

Hvis det er standardmål, tenk over om følgende er en overkommelig løsning: Ta av dørene, mal skrogene der det trengs, sett på IKEA-dører (de selges separat) og skift ut den skuffeseksjonen (og evt. benkeplata) med en fra samme serie som dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Hvis det er standardmål, tenk over om følgende er en overkommelig løsning: Ta av dørene, mal skrogene der det trengs, sett på IKEA-dører (de selges separat) og skift ut den skuffeseksjonen (og evt. benkeplata) med en fra samme serie som dørene.

Endret ikke Ikea størrelse på frontene sine for noen få år siden? Morsan sitt kjøkken er nok ganske gammelt, så det spørs om Ikeas fronter vil passe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men tenker at det også handler litt om å gjøre leiligheten attraktiv nok til at folk får lyst til å flytte inn. Flere som får lyst til å flytte inn, bedre budrunde osv. Forrige gang jeg solgte leilighet, var megleren opptatt av at det var viktig at folk fikk følelsen av at det gikk an å flytte rett inn, selv om det også fantes et oppussingsbehov. Av den grunn ville jeg nok ha sørget for at kjøkkenet kunne brukes, og i det minste få gjort noe med skuffer som knapt henger sammen osv. 

Da jeg solgte mitt gamle hus i fjor sommer, så brukte jeg nesten en uke på å male inngangspartiet - inklusive trappeløp og gulv som først måtte pusses litt ned for å få malingen til å sitte - til tross for at huset var svært gammelt og at det var ganske opplagt at en ny kjøper ville komme til å gjøre en god del endringer. Megler og meglers interiørkonsulent var opptatt av at folk skulle få en god følelse (lyst og rent)  i det de kom inn i huset. 

Joda, du har definitivt et poeng. Å fikse skuffene er vel greit for en som er litt nevenyttig vil jeg tro - litt skruer, lim og kanskje nye lister inni (avhengig av hvordan de er laget). Kanskje er resten såpass at med en runde med skrujern og litt fiksing + maling så ser det adskillig bedre ut?

Vi titter litt på hus (mest for moro skyld, men med tanke på flytting om en del år) og det står på sett og vis mellom hus som er så nye at man ikke har noe stort vedlikeholdsbehov de kommende årene og at det er så nytt og bra at man kan flytte inn uten å måtte bytte ut kjøkkenet om 2 år - eller noe som er så dårlig at det bare er å rive, ev. kan være såpass at det er mulig å bo der en kort periode mens man bygger nytt på samme tomt. Sånn midtimellom er liksom ikke noe alternativ, for oss da, er man en del yngre enn oss og villig til å gjøre noe selv i løpet av de første 2-5 årene så er jo det supert. :) Så det kommer helt an på kjøpergruppen.

Men det er helt klart lettere å selge noe som er lyst og innbydende enn noe som er nedsarvet og skriker etter oppussing. Det er lyst og fint hos meg da og gangen tok jeg for halvannet år siden så den er fin og innbydende å komme inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Endret ikke Ikea størrelse på frontene sine for noen få år siden? Morsan sitt kjøkken er nok ganske gammelt, så det spørs om Ikeas fronter vil passe...

Det kan nok tenkes, det har jeg ikke fulgt med på. Det gikk an tidligere, men IKEA, Apple og andre giganter har jo ofte sine helt særegne mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Det kan nok tenkes, det har jeg ikke fulgt med på. Det gikk an tidligere, men IKEA, Apple og andre giganter har jo ofte sine helt særegne mål...

De gjorde det, til ganske mye protester - mange hadde jo Ikea-kjøkken som var temmelig gamle og det var vel salg på de gamle frontene for å tømme lagre om jeg ikke husker helt feil.

Men - det finnes en løsning faktisk! Googlet litt og fant dette:

https://www.kjokkenfronter.no/ikea-faktum/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :-) Jeg svarer samlet. Jeg har jo angret meg litt på at jeg ikke fikk pusset opp kjøkkenet for lenge siden! Da kunne jeg hatt gleden av å ha et fint kjøkken de årene jeg har bodd her. Oppussing var "på listen" da jeg flyttet inn, for det var jo et behov allerede den gangen, men jeg hadde mer enn nok med å komme meg "ovenpå" etter skilsmissen. Pluss at det tok nesten et år før jeg ble kjøpt ut av hytta og jeg dermed hadde cash. Men før jeg rakk å foreta meg noe med dette hadde jeg kjæreste og lovende fremtidsutsikter (jippi!) og jeg ble faktisk demotivert til å legge ned så mye penger og arbeid i noe som kanskje snart skulle selges snart likevel. Men så går tida, da, og pga en del uforutsette hendelser innen familien ble husjakt stilt i bero.

Mange råd og kommentarer fra dere går på hva som er lurt mtp fremtidig salg, og jeg er enig i mange av dem. Men jeg i en slags limbo mellom på den ene siden å pynte litt på brura før salg, og på den andre siden å foreta storstilt oppussing mtp å fortsette å bo der, ettersom vi jo kommer til å bo der inntil videre, og en utskifting ville også kommet oss selv til gode den perioden. De boligene vi har sett på som vi har likt best hittil, har vært totalt oppussingsobjekter (ikke renovering), der vi slipper å betale for andres nyoppussede smak, men heller kan bruke boligen som et blankt lerret. Vi kan bo i min bolig inntil evt ny bolig er ferdig oppusset slik at vi slipper å bo på en byggeplass. Kostnaden av en slik totaloppussing (og med innleide folk!) vil være hensyntatt allerede ved kjøpet, om vi kjøper et slikt objekt.

Vedrørende salg av nåværende så er jeg helt enig med @frosken i at det ikke nødvendigvis handler om å "få igjen" pengene sine, men å lokke folk til å komme på visning og å by. Det blir litt som at man før salg rydder og vasker og stæsjer med nye håndklær og puter og slikt. Og om kjøperne ikke tenker at de kan flytte rett inn og pusse opp etterhvert, så er det kanskje lettere å se for seg hvor fint det kan bli her om det er litt lysere og lettere også på kjøkkenet (de fleste andre rom ble pusset opp da jeg kjøpte).

Det er overhodet ikke aktuelt å bruke 100 000 kroner, @Lillemus ! :-) Det finnes på finn flere innredninger som ser helt ålreit ut, 10-12 år gamle, til ca 5 000-10 000 kroner. (Folk er sikkert opptatt av å få innredningen UT i tide, ref det du skrev tidligere, frosken). Noen av dem selges med innebygd ovn osv, andre ikke, men det vil uansett være uproblematisk å gjenbruke nåværende hvitevarer. Men... det vil jo bli mange arbeidstimer, samt kostnader til elektriker, rørlegger, kanskje ny benkeplate fordi den gamle ikke passer, +++++ og plutselig kan det bli ganske mange kroner som går med uansett.

Mulig at vi bare lar det skure og gå litt til, og ser om nevnte skuffer har nok et liv etter døden, og heller maler over/bytter fronter, som @laban også var inne på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Å fikse skuffene er vel greit for en som er litt nevenyttig vil jeg tro - litt skruer, lim og kanskje nye lister inni (avhengig av hvordan de er laget).

Er dessverre gjort flere forsøk. Det er snakk om materialtretthet her. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laban skrev:

Hvis det er standardmål, tenk over om følgende er en overkommelig løsning: Ta av dørene, mal skrogene der det trengs, sett på IKEA-dører (de selges separat) og skift ut den skuffeseksjonen (og evt. benkeplata) med en fra samme serie som dørene.

Det kan være en idé å skifte ut hele skuffeseksjonen, ja. De er helt glatte, så man kan jo vurdere å male ny skuffeseksjon i samme farge som man maler resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...