Gå til innhold

Medisiner og alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kominasjonen medisiner/alkohol farlig eller ikke bra?

Anonymkode: 1cb92...21d

Lurer jeg og på. Har tatt en cider i ny og ne nå, men det virker ikke som vival. Blir heller verre av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker ca 1 gang i uken. Jeg går daglig på 10 mg zylprexa. Jeg drikker circa en halvflaske vodka 1 gang i uken. Går fint for meg, men sikkert individuellt.

Anonymkode: a8d61...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er altfor omfattende for å svare enkelt på. Det kommer veldig an på hvilken medisin. 

Generelt skal ikke store mengder alkohol kombineres med medisiner som har en dempende effekt på hjernen (typisk: beroligende, sovemedisiner, sederende antihistaminer eller opiater) fordi man får en dobbelt dempende effekt som kan føre til at man slutter å puste eller sover for tungt. Dette gjelder også ved store doser av noen antidepressiva eller antipsykotika. 

Ved enkelte typer beroligende som også har en dopaminerg effekt (benzo og Z-preparater) kan man i kombinasjon med alkohol også få paradoksale stimulerende effekter, psykoser, hallusinasjoner, aggresjon, osv, i noen tilfeller. 

Jeg vil bortsett fra disse medisinene meget ufaglig påstå at det i større grad er sykdommen enn medisinen som bør avgjøre om man skal drikke alkohol. 

Mine råd er:

- Aldri drikk alkohol hvis du er ustabil, er aggressiv, har selvmordstanker eller har alvorlig angst

- Aldri drikk alkohol for å selvmedisinere. Alkohol skal kun drikkes i positive anledninger

- Ikke drikk store mengder alkohol alene

- Ikke drikk alkohol for å løse et problem (fyllesyke inkludert).

- Slutt å drikke hvis du er åpenbart påvirket eller merker at du gjør irrasjonelle ting.

Jeg tror at hvis alle fulgte disse rådene ville vi knapt ha et problem med alkohol i verden. 

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...