Gå til innhold

Plages ut av tøyvask som henger til tørk ute på søndager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nettavisen.no/nyheter/skikk-og-bruk/helligdag/fikk-lapp-med-kjeft-for-a-henge-ut-klesvasken-respekter-vares-hoytidsdager/s/5-59-1518850

Alija Alajbegovic fant en lapp i postkassen i dag: «Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag».

Familien bor i en enebolig og har veranda på baksiden av huset. Det er ved verandaen de pleier å henge ut klesvask til tørk, noe en eller annen tydeligvis har reagert på.

– Vi er flere naboer som ser oss lei på deres klesvask hver søndag og alle helligdager som påske – pinse – 1. mai. 17. mai. Offentlige flaggdager skal bare det norske flagg henges ut. P.S. respekter våres høytidsdager, står et på lappen.

Er det andre som har problemer med naboer som ikke tåler klesvask ute på søndager og andre helligdager?

Anonymkode: 94a46...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis naboer som ikke bryr seg om eventuell klesvask på søndager eller i det hele tatt.

 

Har heldigvis også naboer som tar visse hensyn når det gjelder bruk av bråkete maskiner i hagen. Typisk bruker man ikke gressklipper eller kantklipper tidlig i helgene eller lørdag ettermiddag og kveld, når folk gjerne sitter ute om været er bra. Dette har lite med hellidagsfred å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre som har problemer med naboer som ikke tåler klesvask ute på søndager og andre helligdager?

I vårt boligsameie er det ikke lov å henge ut vask på søn- og helligdager. Det varierer i hvilken grad folk følger regelen og / eller irriterer seg over om andre gjør det. Men styret minner stadig om regelen, så det er nok noen som klager dit i stedet for direkte til de som bryter den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bryr meg overhode ikke. Er mer irriterende med lyden av plenklipper hvis man skal ha søndagsbesøk. Dessuten bor vi i nærheten av en fotballbane. Må høre på rop og støy fra utøvere og publikum hver helg. Det er absolutt mer plagsomt enn klesvask. 

Anonymkode: 4cb8c...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre som har problemer med naboer som ikke tåler klesvask ute på søndager og andre helligdager?

Anonymkode: 94a46...596

Flirte godt da jeg så saken på nettet. Som om klesvask som henger pent og stille på snora er støyende...! Noen bør virkelig prøve å finne på noe for seg selv fremfor å syte over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like lite som jeg har problemer med sølvtøy i vinduskarmen. Sånt har med overtro å gjøre tror jeg.

Anonymkode: 59986...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like lite som jeg har problemer med sølvtøy i vinduskarmen. Sånt har med overtro å gjøre tror jeg.

Anonymkode: 59986...1b5

Er det noe galt med sølvtøy i vinduskarmen? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om klesvask til tørk på søndager minner meg om en bygård jeg bodde i for lenge siden. Der var det fellesvaskeri, som jeg i utgangspunktet tenkte jeg skulle klare meg med. Men da jeg fant ut at det ikke var lov å bruke fellesvaskeriet etter kl. 18 og i helgene (grunnet leiligheter like over), var veien kort til egen maskin 😂.  Reglene må ha vært førkrigs, fra den gangen husmødrene gjerne vasket klær på dagtid, og far ikke skulle forstyrres etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xtra skrev:

Historien om klesvask til tørk på søndager minner meg om en bygård jeg bodde i for lenge siden. Der var det fellesvaskeri, som jeg i utgangspunktet tenkte jeg skulle klare meg med. Men da jeg fant ut at det ikke var lov å bruke fellesvaskeriet etter kl. 18 og i helgene (grunnet leiligheter like over), var veien kort til egen maskin 😂.  Reglene må ha vært førkrigs, fra den gangen husmødrene gjerne vasket klær på dagtid, og far ikke skulle forstyrres etter jobb.

😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri irritert meg over andre folks klesvask, nei. Den henger der jo stille og ikke gjør noe ut av seg. Men jeg kan ikke huske at jeg noensinne har bodd slik til at naboens eventuelle klesstativ står midt i glaninga. 

Jeg hadde tidligere hytte, som var mer som et lite hus i en hage. Der hadde jeg klesstativ som var på baksiden av min hytte, men rett i glaninga for naboen bortenfor når de satt på verandaen. Jeg prøvde å unngå at klesvasken hang der dersom de satt på verandaen med gjester etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg liker ikke å se tøy henge til tørk på søndager og helligdager. Klarer ikke å forklare det rasjonelt, fordi jeg anser ikke klesvask i seg selv for arbeid en ikke bør gjøre om søndagene.

Jeg henger følgelig ikke tøy ut disse dagene, med mindre det er helt krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg liker ikke å se tøy henge til tørk på søndager og helligdager. Klarer ikke å forklare det rasjonelt, fordi jeg anser ikke klesvask i seg selv for arbeid en ikke bør gjøre om søndagene.

Jeg henger følgelig ikke tøy ut disse dagene, med mindre det er helt krise.

Tror det har sammenheng med bakgrunn fra bibelbeltet 😛. Jeg har ingen problemer med det. Men bruker stort sett trommel, grunnet pollenallergi,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg liker ikke å se tøy henge til tørk på søndager og helligdager. Klarer ikke å forklare det rasjonelt

Tror du må jobbe med deg selv.

Anonymkode: 94a46...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må jobbe med deg selv.

Anonymkode: 94a46...596

Det må jeg nok, men kanskje ikke dette temaet er det som bør prioriteres 😉 

Klarer meg helt fint uten å henge ut tøyet på søndager, og ser strengt tatt veldig sjelden tøy ute om søndagene, så den lille irritasjonen vil jeg beholde 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg enser ikke sånt. Jeg tenker på andre ting.

Jeg lurer litt på om Alija har vært uheldig og havnet i et nabolag av nazister. Det skinner igjennom at de tolker dette om et angrep på Norge, og ikke bare et ønske om tørre klær:

"Offentlige flaggdager skal bare det norske flagg henges ut. P.S. respekter våres høytidsdager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg enser ikke sånt. Jeg tenker på andre ting.

Jeg lurer litt på om Alija har vært uheldig og havnet i et nabolag av nazister. Det skinner igjennom at de tolker dette om et angrep på Norge, og ikke bare et ønske om tørre klær:

"Offentlige flaggdager skal bare det norske flagg henges ut. P.S. respekter våres høytidsdager"

Må jo bare flire av en sånn gjeng - om de mener at det på offentlige flaggdager ikke skal henges ut annet enn det norske flagget så betyr jo det at man ikke kan henge ut klesvask den 6. februar, 4. juli eller 19. august heller... For noe tull.

Jeg har dog ved et par anledninger sett en familie (med vestlig utseende) sitte ute på fortauet foran bygården de bor i sammen med et klesstativ med klesvask til tørk... Det er litt pussig. Jeg reagerer ikke på at de tørker klær ute, men litt pussig å sette klesvasken sin på fortauet? Men det plager meg ikke på noen som helst måte, annet enn at jeg synes det er litt komisk og det får meg til å trekke på smilebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stor familie og mye klesvask. Man står fremfor en ny uke der man trenger tøy til jobb, skole og trening. Hvis sola skinner og det er fint vær ute er det jo fristende  å få unna mye klesvask. Så da hender det noen ganger at jeg henger ut tøy på en søndag. I utgangspunktet trodde jeg at det var budet om å holde hviledagen hellig som ligger bak det hele. Det handler mer om å ta en pause fra arbeid, slappe av, være med familie og ta tid til ettertanke og Gud. Likevel må man jo lage mat ,ta oppvasken og kunne sette på en klesvask. Om man henger den opp ute eller inne kan da ikke gjøre noen forskjell. Men at det skulle være et hån mot flagget har jeg aldri visst. 

Anonymkode: 4cb8c...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...