Gå til innhold

Skam å være ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes så mange hetsende diskusjoner om alle de giddalause og late som er uføre på div nettfora. De siste nå er uttalelser at kun folk med åpenbare fysiske grunner bør få uføretrygd. Folk med psykiske problemer bør aldri få uføretrygd. Jeg skammer meg over ikke å jobbe.

Anonymkode: a1ca2...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grunnløse påstander og bortkasta energi å følge med på. Men selv om man havner utenfor det vanlige a4 liv kan man allikevel prøve å gjøre et lite stykke arbeid hver dag. Dusje og fylle ut skjema og gå liten tur og ta noen få telefoner til sine kjære kanskje. Om man ikke lider av forfølgesvannvidd og føler seg avlyttet eller jobber i Telenor og har telfonskrekk. Man skylder seg selv mener jeg å prøve å gjøre tilværelsen så positiv og innholdsrik som mulig selv om man er så uflaks å havne i uførekøene.

Anonymkode: 92190...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Best å holde seg unna kvinneguiden, vel :) Er vel min skyld siden jeg sendte deg dit 🙃 men makan til slemme/dumme/troll som en finner på KG skal en lete lenge etter

Anonymkode: 03f12...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg visste faktisk ikke at det å være ufør var en skam før en psykolog sa litt nedlatende første gang jeg hadde time på DPSen :» du har vel ikke en plan om å bli ufør?». Jeg visste ikke at man kunne bli uføretrygdet grunnet psykisk lidelse og forstod da at det var noe veldig skamfullt. At man lett blir mistenkeliggjort både av systemet og folk flest. Mange år senere foreslo min psykiater, fastlege og saksbehandler på NAV at jeg burde uføretrygde meg. Litt motvillig måtte jeg innrømme at det var den beste løsningen. Jeg er nå uføretrygdet men syns det er vanskelig å fortelle folk dette fordi jeg har ingen synlige « skavanker». Hver gang jeg føler litt bedring og har en god dag stresser jeg med at :» i dag kunne jeg kanskje ha jobbet litt». Så er jeg dårlig igjen neste dag og klarer ingenting. Jeg tørr ikke håpe på fremtiden eller prøve å se hva jeg klarer heller fordi alle skal vurdere og mene noe om hva du klarer og ikke. Det er som om jeg ikke skal få lov til å ha det greit liksom selv om psykiateren sa at det er rett og slett det som er målet med være borte fra jobben nå. At jeg skal fokusere på å bli frisk, ha det bra og klare å være en brukbar mor. Det virker som om folk bare kan akseptere min situasjon hvis jeg har det helt forferdelig. Jeg får selv etter 30 år i mitt yrke den aller minste utbetaling man kan få og jeg føler at jeg svikter samfunnet og stjeler fra statskassa. 

Anonymkode: 2085b...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste nå er uttalelser at kun folk med åpenbare fysiske grunner bør få uføretrygd. Folk med psykiske problemer bør aldri få uføretrygd. 

Anonymkode: a1ca2...3fa

Ja, for det er nok svært oppegående folk som snakker sånn. Og absolutt noe en bør feste sin lit til. Not!

Anonymkode: 64f68...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Best å holde seg unna kvinneguiden, vel :) Er vel min skyld siden jeg sendte deg dit 🙃 men makan til slemme/dumme/troll som en finner på KG skal en lete lenge etter

Anonymkode: 03f12...b93

Jeg tror de har temauke der inne. 🤮

Anonymkode: c41e0...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Best å holde seg unna kvinneguiden, vel :) Er vel min skyld siden jeg sendte deg dit 🙃 men makan til slemme/dumme/troll som en finner på KG skal en lete lenge etter

Anonymkode: 03f12...b93

Kvinneguiden er bare for kvinner, vel?

Men men.

Anonymkode: 06e3b...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har en lidelse som fåtallet jobber. Schizofreni. Hvis jeg møter no spydigheter så  ber jeg de meget høylytt om å dra til helvette :) Jeg er av den typen att plager noen meg, så får de høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må nok kjennes ufattelig urettferdig i dag hvor unge mennesker ofte ingen grense har tror jeg. De kan nå så langt de vil i livet. Spennet i forskjells Norge er stort.

Anonymkode: 92190...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Her er det dessverre unntakene som skaper fordommer mot personer på uføretrygd. Dessverre er det de som ikke skjønner at mang en kronisk sykdom eller skade faktisk er usynlig. Hvis noen jeg ikke kjenner begynner å mase etter hvorfor jeg er på trygd, svarer jeg at jeg har dårlig helse. Ferdig snakka. Det er faktisk ingen løgn heller. Jeg er en av de som har vært uheldig med helsa, men noen usynlige komponenter er en stor del av regnestykket. Hva dette er angår ikke folk jeg ikke skal ha noe større å gjøre med med. På spørsmål om hva jeg driver med, kan jeg svare at jeg ikke er  i arbeid og fortelle om hva jeg liker å gjøre på. For jeg sitter ikke hjemme dag ut og inn. 

Å skamme meg gjør alt verre, så jeg forsøker som best jeg kan å si til meg selv at vi er i et land der man faktisk betaler skatt til en samfunnsordning som tar vare på mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Her er det dessverre unntakene som skaper fordommer mot personer på uføretrygd. Dessverre er det de som ikke skjønner at mang en kronisk sykdom eller skade faktisk er usynlig. Hvis noen jeg ikke kjenner begynner å mase etter hvorfor jeg er på trygd, svarer jeg at jeg har dårlig helse. Ferdig snakka. Det er faktisk ingen løgn heller. Jeg er en av de som har vært uheldig med helsa, men noen usynlige komponenter er en stor del av regnestykket. Hva dette er angår ikke folk jeg ikke skal ha noe større å gjøre med med. På spørsmål om hva jeg driver med, kan jeg svare at jeg ikke er  i arbeid og fortelle om hva jeg liker å gjøre på. For jeg sitter ikke hjemme dag ut og inn. 

Å skamme meg gjør alt verre, så jeg forsøker som best jeg kan å si til meg selv at vi er i et land der man faktisk betaler skatt til en samfunnsordning som tar vare på mange. 

Ja, som uføretrygdede betaler vi også skatt. 

Anonymkode: 64f68...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det burde ikke være det. Alle vet at enkelte mennesker er alvorlig syke tror jeg. Men dessverre er enkelte ondskapsfulle og ødeleggende personer bare ute i som alltid. I vår tid kanskje i sosiale medier. Man må bare prøve å unngå dem og melde til Politi.

Anonymkode: 92190...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde ikke være det. Alle vet at enkelte mennesker er alvorlig syke tror jeg. Men dessverre er enkelte ondskapsfulle og ødeleggende personer bare ute i som alltid. I vår tid kanskje i sosiale medier. Man må bare prøve å unngå dem og melde til Politi.

Anonymkode: 92190...3eb

Så du mener man skal anmelde folk som mener at uføretrygd ikke bør gjelde for dem med psykiske sykdommer? 

Anonymkode: 64f68...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som stopper en på gate eller buss og trakassert eller forfølger som man kanskje bare trodde var en hyggelig samtale om hva man driver med. Ja uten tvil. Eller overfall av hunder til eksempel. Der har du typen.

Alt er dessverre ikke så lett for alle å forstå. De vet for lite om hva som kreves i dagens arbeidsliv.

Anonymkode: 92190...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...