Gå til innhold

Prognose - myokardinfarkt


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Er det noen her som har greie på myokardinfarkt/hjerteinfarkt?

Jeg har ei venninne på 36 år, som bor i et land uten offentlig helsevesen, og der en dermed må betale alt selv. Hun er enslig, og tjener bare såpass at hun klarer seg i hverdagen, og har ikke råd til noe særlig utenom. De siste årene har hun hatt en del smerter i hjertet, og for et par uker siden ble hun veldig syk, og innlagt på sykehus. Diagnosen var myokardinfarkt. Legene sa at hun kom i siste liten, at hun var nær ved å dø. Jeg forstår det slik at hun kun har fått medisinsk behandling, ikke operasjon. Jeg har prøvd å lese litt om det, og slik jeg forstår det er myokardinfarkt det samme som hjerteinfarkt? Er det korrekt?

Nå er hun tilbake i jobb, og går til kontroll hos lege. Hun har fått beskjed om at hun bør gå til hjertespesialist, men det har hun ikke råd til. Hun har spurt meg om jeg kan undersøke litt om hvordan prognosene er for en slike type hjerteinfarkt. Kan hun bli helt frisk? Jeg kan i alle fall formidle de generelle rådene om å ikke røyke eller drikke mye alkohol (det gjør hun ikke), spise grønnsaker og lite animalsk fett, pluss fysisk bevegelse.

Jeg kan ekstremt lite om dette, men vil gjerne hjelpe henne med informasjon. Hvis det er noen her som kan noe om dette, fortell meg det gjerne. Og jeg kan gjerne spørre henne om flere ting, messenger-meldinger går kjapt fra den ene siden av jorda til den andre - veldig praktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke ISW svarer i løpet av dagen, så kan du sikkert sende ham en pm og be ham svare. Han er jo et vandrende hjerte-helse-leksikon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
47 minutter siden, frosken skrev:

Hvis ikke ISW svarer i løpet av dagen, så kan du sikkert sende ham en pm og be ham svare. Han er jo et vandrende hjerte-helse-leksikon. 

Ja, håpet at han ville dukke opp her :-) Kan jo tagge ham her @issomethingwrong - da skal han få det opp som varsel, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, myokard betyr hjertemuskel, så det er det samme som hjerteinfarkt.

Når det gjelder behandling av hjerteinfarkt (som skjer fordi en blodåre som skal gi hjertemuskelen blod går tett) er det flere muligheter. Man kan fysisk åpne blodåren med en stent (et lite gitter som holder åren åpen), eller man kan bruke et legemiddel for å løse opp blodproppen.

Prognosen er litt tredelt. 

I den akutte fasen er faren at når deler av hjertemuskelen mister blodforsyningen sin, blir muskelen irritabel og kan utløse farlige hjerterytmeforstyrrelser («hjertestans»). Men når man har kommet seg til behandling er denne faren over. 

Dernest er det en risiko for (spesielt ved store infarkt) at hjertet blir svekket ved at deler av muskelen blir «deaktivert» av skadene. Dette kan medføre hjertesvikt, altså at hjertet ikke klarer å pumpe nok blod. Heldigvis er dette ganske sjeldent.

Så er det en varig risiko for at en elektrisk impuls fra hjertet skal gå i ring rundt infarktområdet og skape en rytmeforstyrrelse som kalles ventrikulær takykardi. Hjertets elektriske system skades av et infarkt og hvis denne «kretsen» dannes vil man som nevnt kunne få farlige rytmeforstyrrelser. Av denne grunn skal alle som har hatt infarkt gå på antiarytmika (betablokker eller annen medisin), som reduserer risikoen.

Til slutt kan jeg nevne at hvis man først har hatt et infarkt, så tyder det på at det er innsnevringer i åreveggene, som øker risikoen for at det skal skje igjen. Alle skal derfor bruke forebyggende medisin (betablokker, kolesterolsenkende og acetylsalisylsyre eller tilsvarende). Hvis dette skjedde i så ung alder må det jo gjøres en grundig utredning. Det er ytterst uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan imponerende mye, @issomethingwrong ! Kan jeg spørre hva som vekket din interesse for hjertemedisin? 

Anonymkode: e793d...477

Takk for det!

Jeg tror grunnen er litt blandet. En kombinasjon av interesse for medisin, mye hjertesykdom i familien og tidligere frykt for egen sykdom. Det er vel hjerterytme jeg kan en del om, tolkning av EKG, osv.

Jeg pleide å ha ansvaret for hjerteforumene på Medhelp før jeg kom hit. Det er jo en del år siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
11 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hei!

Ja, myokard betyr hjertemuskel, så det er det samme som hjerteinfarkt.

Når det gjelder behandling av hjerteinfarkt (som skjer fordi en blodåre som skal gi hjertemuskelen blod går tett) er det flere muligheter. Man kan fysisk åpne blodåren med en stent (et lite gitter som holder åren åpen), eller man kan bruke et legemiddel for å løse opp blodproppen.

Prognosen er litt tredelt. 

I den akutte fasen er faren at når deler av hjertemuskelen mister blodforsyningen sin, blir muskelen irritabel og kan utløse farlige hjerterytmeforstyrrelser («hjertestans»). Men når man har kommet seg til behandling er denne faren over. 

Dernest er det en risiko for (spesielt ved store infarkt) at hjertet blir svekket ved at deler av muskelen blir «deaktivert» av skadene. Dette kan medføre hjertesvikt, altså at hjertet ikke klarer å pumpe nok blod. Heldigvis er dette ganske sjeldent.

Så er det en varig risiko for at en elektrisk impuls fra hjertet skal gå i ring rundt infarktområdet og skape en rytmeforstyrrelse som kalles ventrikulær takykardi. Hjertets elektriske system skades av et infarkt og hvis denne «kretsen» dannes vil man som nevnt kunne få farlige rytmeforstyrrelser. Av denne grunn skal alle som har hatt infarkt gå på antiarytmika (betablokker eller annen medisin), som reduserer risikoen.

Til slutt kan jeg nevne at hvis man først har hatt et infarkt, så tyder det på at det er innsnevringer i åreveggene, som øker risikoen for at det skal skje igjen. Alle skal derfor bruke forebyggende medisin (betablokker, kolesterolsenkende og acetylsalisylsyre eller tilsvarende). Hvis dette skjedde i så ung alder må det jo gjøres en grundig utredning. Det er ytterst uvanlig.

Tusen takk for utfyllende svar! Du er imponerende kunnskapsrik!

Jeg skal spørre henne om hva slags behandling hun fikk på sykehuset, og hva slags medisiner hun går på nå. Jeg mener hun fortalte for et par år siden (altså før hun ble akutt syk), at hun hadde diagnosen "forstørret hjerte". Kjenner du noe til dette?

Så var det bare å oversette det du har forklart til fransk da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Du er imponerende kunnskapsrik!

Jeg skal spørre henne om hva slags behandling hun fikk på sykehuset, og hva slags medisiner hun går på nå. Jeg mener hun fortalte for et par år siden (altså før hun ble akutt syk), at hun hadde diagnosen "forstørret hjerte". Kjenner du noe til dette?

Så var det bare å oversette det du har forklart til fransk da :blink:

Hei,

Jeg kan skrive dette på engelsk senere i dag (er på jobb nå) om du ønsker, men jeg er ikke stødig nok i fransk til å kjenne fagterminologien. 

Når det gjelder forstørret hjerte kan det omhandle to ting. Hjertet som muskel er nemlig svært tilpasningsdyktig til utenforliggende årsaker, men måten hjertet tilpasser seg er dessverre lite hensiktsmessig.

Den ene varianten er at hjertets indre volum øker. Det skjer gjerne som følge av enten langvarig høy puls som følge av rytmeforstyrrelser, feil på hjerteklaffene, toksiske stoffer, eller en skade på hjertemuskelen. Ulempen med dette er at veggene (selve muskulaturen) blir tynne og svake slik at hjertet ikke greier å pumpe kraftig nok. Det gir hjertesvikt og tilstanden dilatert kardiomyopati. 

Den andre varianten er at selve hjerteveggene vokser og blir tykkere. Det kan være en genetisk medfødt tilstand, men den vanligste årsaken er langvarig høyt blodtrykk og at hjertet må pumpe mot høy motstand (som enhver muskel som belastes tungt over tid). Dette har tre ulemper; for det første øker hjertets krav til energi og gjør deg mer sårbar for angina og infarkter, for det andre har hjerteveggene en tendens til å vokse innover på bekostning av det indre volum (blod), og for det tredje kan det danne seg uhensiktsmessige ledningsbaner «kortslutninger» i hjertet som kan føre til rytmeforstyrrelser. Tilstanden kalles hjertehypertrofi eller hypertrofisk kardiomyopati. Til slutt kan veggene blokkere utløper av blod (obstruktiv kardiomyopati) Behandling baserer seg på årsak. Hvis årsaken er høyt blodtrykk er det avgjørende å senke blodtrykket.

Uten mer detaljer kan jeg ikke si hvilken tilstand som foreligger :) da måtte jeg evt sett hennes EKG.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Jeg kan skrive dette på engelsk senere i dag (er på jobb nå) om du ønsker, men jeg er ikke stødig nok i fransk til å kjenne fagterminologien. 

Når det gjelder forstørret hjerte kan det omhandle to ting. Hjertet som muskel er nemlig svært tilpasningsdyktig til utenforliggende årsaker, men måten hjertet tilpasser seg er dessverre lite hensiktsmessig.

Den ene varianten er at hjertets indre volum øker. Det skjer gjerne som følge av enten langvarig høy puls som følge av rytmeforstyrrelser, feil på hjerteklaffene, toksiske stoffer, eller en skade på hjertemuskelen. Ulempen med dette er at veggene (selve muskulaturen) blir tynne og svake slik at hjertet ikke greier å pumpe kraftig nok. Det gir hjertesvikt og tilstanden dilatert kardiomyopati. 

Den andre varianten er at selve hjerteveggene vokser og blir tykkere. Det kan være en genetisk medfødt tilstand, men den vanligste årsaken er langvarig høyt blodtrykk og at hjertet må pumpe mot høy motstand (som enhver muskel som belastes tungt over tid). Dette har tre ulemper; for det første øker hjertets krav til energi og gjør deg mer sårbar for angina og infarkter, for det andre har hjerteveggene en tendens til å vokse innover på bekostning av det indre volum (blod), og for det tredje kan det danne seg uhensiktsmessige ledningsbaner «kortslutninger» i hjertet som kan føre til rytmeforstyrrelser. Tilstanden kalles hjertehypertrofi eller hypertrofisk kardiomyopati. Til slutt kan veggene blokkere utløper av blod (obstruktiv kardiomyopati) Behandling baserer seg på årsak. Hvis årsaken er høyt blodtrykk er det avgjørende å senke blodtrykket.

Uten mer detaljer kan jeg ikke si hvilken tilstand som foreligger :) da måtte jeg evt sett hennes EKG.

Tusen takk! Sender deg pm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...